Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 3061 ggr
Picasso
0

Lunkarya+Lunkarya= virveltroll???

Hej

Jag undrar om det är vanligt att två renrasiga Lunkor får en unge som är virveltroll? Nu vet jag att rasen är relativt ny så…

[Alexis78]
0

Är de renrasiga så man kan se stamtavlorna är det väl väldigt ovanligt kan jag tänka mig.

Men virveltrollet måste bli otroligt sött, kan inte låta bli att fantisera om hur den ungen kan se ut :)

Picasso
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det är en bekant till mig som har fått denna unge, föräldrarna kommer från en registrerad uppfödare. Så nog är de äkta har dock inte sett stamtavlorna.

Som pytteliten ser hon nästan slät ut man kan ana tuppkam och typ ås, jag får se hur hon ser ut i morgon när jag hämtar henne. Bifogar en bild på henne som pytteliten.

Linnet
0

Lunkarya har ju virvlar baktill, så är det dom virvlarna hon har är det ju helt som det ska. Men ungen på bilden är ju inte lockig, så det betyder att båda föräldrarna har ett lunkaanlag och ett släthårsanlag och ungen har ärvt båda släthårsanlagen, så det borde ju bli en peruan i så fall.

[Kolforsen]
0

söööt!!!! ge henne till mig =)

Picasso
0

#3 Men korsar man verligen in släthår i Lunkan? Men uppenbarligen har hon ju någon släthårigt bakom sig….får se i eftermiddag när jag hämtar henne.

Picasso
0

#4 nänä hon är min ;-) men söt är hon lilla Muffin Tungan ute

Linnet
0

#5 Jodå det händer nog, eftersom lunkaanlaget är dominant, så kan man ju para en lunka och en peruan. Eftersom hon är släthårig, så måste det ju finnas släthår hos båda föräldrarna.

_Charlie
0

Oj… oj oj, det var nog bland det sötaste jagt sett på länge! :D

idipidi
0

Det händer att det föds peruaner och ibland sheltie i lunkaryakullar. Just den här ungen har felplacerade rosetter, vilket inte är helt ovanligt bland lunkarya. Släthår, alltså korthår, är inget som man blandar in.

idipidi
0

Ser att jag var otydlig, det är alltså en peruan med felplacerade rosetter.

Picasso
0

Tack för alla svar! Men Muffin kan inte vara peruan…så här ser hon ut idag, hon är född i februari i år.

Linnet
0

Nej hon ser verkligen inte ut som en peruan, hon är ju inte långhårig, är verkligen föräldrarna renrasiga lunkaryor, för i så fall borde hon ju i alla fall vara långhårig.

#9 Jag menar ju naturligtvis inte korthår, utan släthåriga långhår, peruan (alltså inte lockiga) fast i det här fallet kan man ju fundera om det inte är korthår inblandat, även en unge med bara en långhårig förälder brukar ju ofta bli lite halvlånghårig, men den här är ju inte ens det.

idipidi
0

Ojdå, i så fall är det något som är fel. Fel föräldrar, fel stam eller tjuvparning. #12 Jag misstänkte att du har koll, men det blir lätt missförstånd. De flesta menar korthår utan virvlar (self o nonself) när de säger släthår. De hette t.o.m. släthår i SMF i början.

Picasso
0

Tack alla för er hjälp :)

Nu kanske mysteriet har fått en förklaring, min bekant hade två ungar i samma färg och teckning i samma ålder, där en var lunka utan lockar kanske att hon är peruan nu, andra ungens föräldrar är korthårig och virvel. Min bekant kan ha blandat ihop ungarna och sålt lunkaungen men trott att det var den hon behöll Tungan ute Annars är det som flera påpekat fel någonstans i lunkornas stamtavla.

Hur som helst Muffin är virveltroll och hur söt som helst :)

Currbits
0

Här kommer en bild på våran Muffin som är en Lunkarya och född den 4 februari i år.  Glad

Mvh, Tove

FruJohansson
0

Naaawww!

Lunkamia
0

Hmmmm…gilla mkt…kan det vara ett Confetti troll kanske????

[SallysPigge]
0

Åh vilka fina Muffins! :-D Jättefina båda två :-D

Gillar namnet lika mycket, något att lägga på minnet kanske …. ;-)

Currbits
0

#17  Visst är det ett Confetti troll.  Glad