Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2502 ggr
sandraedlund
0

Hjälp med vikten!

Köpte en marsvinsflicka för drygt en månad sedan. Uppfödaren sade att hon var en kille - vilket var fel. Letade runt lite på sidor och fick veta att en unge inte skulle väga under 300 gram när de såldes. Hon var lika stor som en guldhamster ungefär vid detta tillfälle - vägde henne efter jag haft henne i en vecka. Då vägde hon 229 gram. Vilket var alldeles för lite. Har gett henne helt fri tillgång till hö och hon har dessutom börjat gilla pelletsen och verkligen vräker ner sig av sina grönsaker.

Till saken hör att hon gick ihop med sina tre äldre bröder - så jag vill gärna hålla utkik så att jag upptäcker en graviditet i tid. Har vägt henne relativt regelbundet och senaste gången var en vecka sedan. Då hade jag fått upp henne till 270 gram - vilket fortfarande är för lite.

Vägde henne nu igen och nu väger hon 350 - så det börjar ju bli bättre helt klart… MEN 80 gram på en vecka?!? Är det något att oroa sig för? Eller bör det vara normalt?

elsasputte
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

hur gammal var hon när du köpte henne? Har hon alltså gått ihop med bröderna sen födseln ?

sandraedlund
0

Uppfödaren sade att hon skulle vara kring 8 veckor. Jag tycker att det låter väldigt konstigt och misstänker att hon var yngre och att gubben bara ville ha bort henne. 200 gram för en unge som är 8 veckor är ju väldigt lite (?)

Gått med föräldrarna tidigare sade han, men med sina bröder från 5 veckor.

elsasputte
0

Hm… Ja.. de låter märkligt. Men SKULLE hon nu vara så pass gmmal så finns ju risken att hon är dräktig. Angående vikten hur mycket de brukar gå upp vet jag inte.

sandraedlund
0

Jo jag vet ju att det kan finnas en risk att hon är dräktig. Och det är ju just därför jag väger henne såpass ofta för att se ifall så är fallet =(. Är hon dräktig finns det ju tyvärr inte så mycket jag kan göra. Tvivlar på att hon ens kan få ut ungarna. Men jag tycker att 80 gram på en vecka verkar mycket… det är därför jag är orolig.

elsasputte
0

ja jag förstår de.. =/ hoppas för hennes skull att hon inte är det..

Fridaaaa
0

Ungar växer fort, min Pepsi gick upp 70-80 gram på 1 vecka, han är nu 12 veckor gammal. Dem kan öka fort växande marsvin. Men är hon yngre än 8 veckor är är risken väldigt liten att hon är dräktig. Och 200 gram för en 8 veckors unge låter ytterst lite, tror inte åldern stämmer.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[donkeyqueen]
0

Dom brukar öka mycket när dom är små, precis som #6 säger.

Så det kanske inte är nån fara, får man hoppas.

sandraedlund
0

#6 Nästan som jag anade då men jag ville fråga för att vara säker=p.
Nej jag tror inte heller att hon skulle ha varit 8 veckor när jag köpte henne. Vilket skulle betyda att hon skulle vara 12 veckor nu, väga 350 gram. Jag misstänker att hon kanske kan vara 8 veckor nu ungefär. Och att jag tog henne när hon var 5 veckor. Låter mer troligt och rimligt.

Fridaaaa
0

#8 Nä 350 gram vid 12 veckor är lite.
Inte ens Pepsi väger det som är snart 12 veckor gammal, han väger 600 gram och var ändå minst i kullen (6 st var dem), och kom inte upp i 300 gram förrän han var närmare 6 veckor gammal.

sandraedlund
0

#9 så alltså skulle det betyda att jag kanske tog henne från flocken när hon var 4-5 veckor kanske. Och att hon nu skulle vara 8-9 veckor. skulle det stämma bättre? Är det farligt att ta dem så tidigt från familjen?

Fridaaaa
0

#10 Från 5 veckor brukar man sälja ungar:)

Binajis
0

Fast jag tycker inte vikten är helt orimlig om det är så att hon inte fick en god start i livet. Om jag inte minns fel var hennes uppfödare inte den bästa av marsvinsägare? Dålig utfodring, samt att hon gått med hanar som kan ha ätit mer och stressat henne en del kan göra rätt mycket - samt att hon kan ha dåliga gener.

Jag hittar inte igen tråden där du har bilder på henne. Även om hon var liten tycker jag hon såg äldre ut än 4-5 veckor, men det skulle vara intressant att se igen :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

sandraedlund
0

http://marsvin.ifokus.se/discussions/4e60a6d088f47248b200369e-ratt-storlek-for-aldern

här är bilderna på henne. Togs samma dag jag hämtade henne. Hon var lika stor som en guldhamster ungefär. Jo du har rätt. Hennes uppfödare höll dem inte på ett direkt bra sätt..