Bajs på hustaken
Insåg precis att den fina doften från buren jag känt ett tag berodde på hustaken. De bajsar och kissar gärna där uppe, kliver sedan ner det i springorna och kisset sugs upp av träet.
Jag ställde mig med diskmedel och diskborste och hett varmvatten och grovskurade hustaken men kan tänka mig att de förstörs rätt lätt av att göra detta regelbundet.
Funderar på om man på något sätt kanske kan häfta fast vaxduk eller något på taken, är det någon som provat detta?
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Jag har filt uppe på taken för att det ska vara mysigare. Mina brukar inte kissa/bajsa på taket men vid de fåtal gånger de gjort det så är det bara att byta filt :)
jag har satt plastmatta på taket,lätt att hålla rent,eller gummi matta, en del av marsvinen har gnagit lite på den men de är inte mycket alls,värt att prova
Jag har hus gjorda av plast (plastlådor som jag har klippt hål i). Jättelätt att tvätta av.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Jag testade det ett tag förut för att det skulle bli mysigt men det var ett himla sjå att få fast det så pass löst att det gick att få bort för att tvätta och tillräckligt hårt för att det inte skulle glida av när de hoppade upp på det. Hur har du löst det?
#2 Det låter smidigt, frågan är bara om det blir för halt och halkigt och kanske inte lika mysigt att ligga där längre?
#3 Ja det är också smart, men också halkigt och inte speciellt stadigt att hoppa på kanske, ser lite mysigare ut med riktiga hus men de kanske inte bryr sig, kanske bara är jag. ;-)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
#4 Mina hoppar inte upp på hustaken så. Jo Lotus ibland men det fungerar bra trots hans 1 kg vikt på plasttaket :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4 Jag viker bara en handduk så den har samma storlek som hustaket och lägger den på. Ibland så drar de ner den och drar in med handduken i huset och ska sova på den. Men oftast låter de den ligga på plats. Har aldrig behövt fästa den :)
Jag har mest platshus med, men upplever att marsvinen föredrar trähus. Men så länge de har en filt uppe på taket tar de vilket hustak som helst att hoppa upp på :)
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60101063/
Detta är mina marsvins favorithus. Man måste givetvis själv såga upp en öppning. Köpte ett gäng och tog med hem till pappa så fixade han det åt mig. Smidigt med plast, lätt att göra rent!