Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 1780 ggr
Hultan
0

Välkomna två små "lånegrisar"!

Ja nu har två små lånegrisar gjort sig hemmastadda i en mindre modell av bokhyllebur inredd med fleece. Myyysigt verkar det som.

Det är 2 honor födda i Juli i år.

Namnen som kom med från omplaceringshemmet var Sabrina (släthårig black/orange) och Senorita (virvel black/orange)

Tydligen kommer dem från en familj som inte hade så bra koll på blommor och bin. Dem satt tillsammans med flera andra honor och fertila hanar i en mindre bur. Ägarna hade inte haft ett strå av hö hemma utan matat dem med räksmörgås och jordnötter!!!!!!. Som ägarinnan av omplaceringshemmet sa "ett under att deras magar klarat av detta". Ingen förstår hur dem ens överlevt. När dem kom till omplaceringhemmet var dem maniska på att äta hö, eftersom dem inte fått något hö alls tidigare så äter dem hö, hö, hö, hö.. Det finns en liten risk att någon av dem eller båda är dräktiga, det visar sig med tiden.. (läskigt!!)

Här verkar dem iaf trivas bra. Blir ompysslade av oss med kel och bra mat (samt rengjorda i öronen av hunden). Dem blir så glada när det serveras nytt hö att dem "piiiiiper" högt!

Nu håller vi tummarna för att min sambo klarar av detta, så att jag kan få skaffa mina efterlängtade peruaner sen. :) Ska fota senare, måste bara få tag i kameran.

//Hultan

Med sunt förnuft kommer man långt!

[SallysPigge]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Åh, vad kul! :-D Hoppas det går vägen nu, vi håller tummarna. :-D

Nyfiken på bilder….. :-D

_Charlie
0

Åh vad härligt det låter! Jag håller alla tummar och tår att sin sambos hälsa ska förbli oförändrad under dessa veckor så du kan få dig några permanenta gosingar i slutändan. Och att de 2 stackars tjejerna du har idag ska få ett hem lika tryggt och stabilt som de kommer ha det under tiden de bor hos dig. :-)

[raowr]
0

Vem matar sina marsvin med räkmackor?!!?!?!?!??!
Det är en tur att de är hos dig nu.

Lycka till! Du får berätta hur der går sen med allergi och allt.

Inlägget redigerat för att överensstämma med sajtens regler. Tänk på att inte använda svordomar.

FruJohansson
0

Fniss, snart hamnar du i finkan Raowr ;-)

_Charlie
0

#3 Det finns verkligen folk till allt… Tyvärr. :-(

Fridaaaa
0

vad roligt!

Vilka är så pantade att dem ger jordnötter och räksmörgås?!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

elsasputte
0

#4 hahaha den va bra :)

Isnona
0

Håller tummarna för er! Kul att ni äntligen fick tag i två lånegrisar :) Räkmackor och jordnötter… Suck.. Ska man skratta eller gråta?..

Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus

[raowr]
0

#4 Inte meningen! Det bara kom :''''''(

Aristarcos
0

kul att du hittat grisar att låna men är någon av dem dräktig på bör de väl inte flyttas runt lite senare ?!

Hultan
0

#10 om vi misstänker dräktughet precis när det är dags att flytta så får dem givetvis stanna tills alla är redo.

Picasso
0

#11 Men om sambon klarar av lånegrisarna…finns det inte en liten risk att ni fäst er vid dem så att ni inte kan lämna tillbaks dem Flört

Hultan
0

#12 risken finns såklart och då får vi behålla dem.

[donkeyqueen]
0

jordnötter och räksmörgås? Inte så smart.

Hultan
0

Nu har tjejerna som f.o.m idag fått namnen: Belta & Skräpet varit ute på köksgolvet för första gången! Passade på att fota, men uuhhj vad svååårt det är att fota marsgrisar.. :)  Den släthåriga heter Belta och den med virvlar heter Skräpet.

Har även vägt dem nu: Belta kvalar in på 438 g & Skräpet på 406 g. Enjoy!

Hultan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skräpet:

Hultan
0

Skräpet som flyyyyger fram över köksgolvet:

Hultan
1

Skräpet med vår hund Doris:

Hultan
0

Belta:

Hultan
0

Belta till vänster och Skräpet till höger:

Hultan
0

Skräpet:

Hultan
0

Belta till vänster och Skräpet ( tyvärr utan nosen hehe..) till höger.. :

Hultan
0

Belta under Doris:

Hultan
0

Det var alla! Skrattande

FeliciaS
0

Vilken tur att du tog hand om sötnosarna! Det är ju fullständigt idiotiskt att ens få för sig att mata marsvin med sådant skräp, usch.

De har färgerna black/golden båda två :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Hultan
0

#25 Jaha, är det golden.. tack för upplysningen.. Glad

Picasso
0

Tycker att Belta och Skräpet är jättesöta båda två…även Doris är en sötnos :D

Hultan
0

#27, vi samlar på sötnosar ;)

Picasso
0

#28Vilken tur att ni gör det :D

Isnona
0

Vilka sötnosar! Verkar väldigt nyfikna och framåt också :)

Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus

Hultan
0

#30 jaa faktiskt! Dem är inte så rädda av sig! :)

[SallysPigge]
0

Jättefina! Men äter dom det du ger dom eller är dom svåra? Även om det är räckmackor dom inte ska ha, men det kanske är det ända dom vill ha om det är det dom är vana vid.

Fridaaaa
0

Sicka sötnosar:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hultan
0

YES!!!!! Nu har jag tingat två små underbara peruanflickor :) Ska ha Belata och Skräpet kvar i minst 3 veckor till, men om allt går bra, och min sambo fortsatt inte visar några besvär så ska jag få hem mina permanenta gullegrisar i början på November. Känns jättekul.

Det är:

en hona som är  sobel/svart/vit & en hona som är mestadels vit med svarta tecken. Skrattande Från Norremarks, ni kan kika på hemsidan, Tova och Uniq heter dem under "till salu" :)

Dessutom tror jag att Belta är i brunst nu, visar alla tecken på det. Visst måste väl det betyda att hon INTE är dräktig?

//Hultan

Hultan
0

#32, dem äter vissa saker, vitkål och paprika .. sen går ju morot och gurka ner såklart. Fiberhavregryn är mycket uppskattat, men det får dem bara sparsamt.

Dem älskar hö, gräs, klöver och maskrosblad, så det får dem ofta.

Provat med kålrot, apelsin, palsternacka, broccoli, ingen hit ännu, men det tar väl ett tag innan dem vänjer sig tror jag.

:)

Hultan
0

Så, om det är någon som är intresserad av att ge dessa två mysiga tjejer ett permanent hem så kan ni ju kontakta Terese på Gosarnas omplaceringshem.

[raowr]
0

#36 Varför väljer inte du att ge dem ett permanent hem om det visar sig att pojkvännen din inte är allergisk? Om du ändå ska ha marsvin alltså…

Hultan
0

#37 därför att jag vill ha peruan. Vi bor litet och kan bara ha 2 grisar nu. Nästa år ska vi flytta och då ska jag utöka flocken. Detta vet omplaceringshemmet, det har jag varit tydlig med hela tiden.

[raowr]
0

#38  Gillar du inte grisarna så gillar du dem väl inte…

Aristarcos
0

#39 förstår inte varför du är så på ang. grisarna. Hon har här från början frågat efter lånegrisar, för att istället som kanske många gör, skaffa grisar för att sen upptäcka att någon är allergisk. Vilket gör att de måste omplaceras. Så jag ser inget fel i det, det enda var väl att någon av dem kunde ev vara dräktig. Men nu verkar det som att det kanske inte är så.

Tror nog att många kanske skulle sluta köpa marsvin till höger och vänster om de kunde få möjligheten att låna grisar för att först kunna kolla om de är ett djur som passar. Marsvin lever trots allt upp emot 6-8 år och då är det ju bra om de får möjligheten att stanna.

Hultan
0

#39 jo visst gillar jag dem, men jag måste prioritera eftersom vi bor litet.

[raowr]
0

#39 Får man inte fråga varför eller? xD
Jag tycker nog allt att det är du som hetsar upp dig nu och inte jag. Klart man undrar när hon ändå haft dem ett tag och får behålla dem om hon vill.
Jag har ju knappast skrivit någonstans att det är fel?

Sen så tycker jag kanske inte att det är en vettig idé att kunna låna marsvin hur som helst bara för att… Det är ju skillnad på att låna en gris för att se om någon är allergisk och att man hur som helst kunna låna en gris en vecka bara för att se om de kommer överens? ;)
Det skulle istället kunna leda till att folk startar "företag" som går ut på att låna ut stackars små grisar åt höger och vänster hela tiden för att tjäna pengar.

RosaMarsvin
0

Var bor ni? Jag är eventuellt intresserad av att ta hand om Belta.

Hultan
0

#43 Jag tror att omplaceringshemmet skulle föredra att dem får komma till samma hem. Bor i Stockholm.

Hultan
0

Puffar denna, eftersom tjejerna fortfarande letar nytt permanent hem!

Någon som är intresserad? Jag kan ta dem med mig till utställningen i Kallhäll 22 Okt, förutsatt att omplaceringshemmet dem kommer ifrån godkänner er som ny ägare.

[Alexis78]
0

#41# Men hur kommer det sig att du inte väntade med att låna tills du hittade peruaner du kunde ha på prov?

Inget ont menat men jag håller med raowr lite i just detta, det känns lite fel att låna grisar som får installera sig så gott och vänja sig vid miljön och sen slussa dem vidare fast det fungerar för att de har fel ras. Det blir lite slit och släng över det hela.

Hultan
0

Jag förstår absolut hur du menar, det känns lite avigt men det var den enda lösningen jag kunde finna. Tveksam om någon uppfödare skulle vilja låna ut sina grisar. Jag tror inte att det egentligen gör dem så stor skada, vi pysslar om och skämmer bort och det kan ju bara vara en bra sak. På omplaceringshemmet har dem ju inte lika mycket tid för varje gris. Jag tycker därför att det känns helt ok eftersom vi jobbar på att ge dem förtroende för människor, utsätter dem för nya ljud och dofter, övar hantering mm. Vi tränar dem inför ett nytt hem. Hade jag planerat en stor flock nu så hade jag självfallet behållit dem men vi bor litet och jag kan därför bara ha 2 st i dagsläget. Jag håller med om att man inte ska betrakta något djur som slit och släng, men ibland kan jag tycka att vi förmänskligar djuren lite väl mkt. Jag tror att så länge marsvinen får det dem behöver och behandlas väl så trivs dom, oavsett var.

[SallysPigge]
0

Själv är jag nyfiken hur det går med din sambo, klarar av att ha dom hemma med hö och allt? DU har ännu inget sagt så jag antar att det går bra :-D

Hultan
0

Sallyspigge, jo det går bra. Han kan känn av när jag tagit in nytt hö precis, om han sitter vid buren men inte värre än så. Han säger att det kan han leva med :) sicken karl jag har! Man vet ju aldrig vad som kan hända i framtiden men man måste ju prova. Tror det gör ganska mycket att ha fleece också, blir inte lika mkt particklar i luften. Så än så länge är jag jätteglad!!

Lixim
0

#49 vad bra att det går bra med allergin :)

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Picasso
0

#49 En tanke som bara slog mig nu med tanke på att sambon känner av när du tar in nytt hö, har han varit i när kontakt med en Peruan? De har ju en annan typ av päls än de två du har hemma, även om han inte reagerar på släthår och virvel så kan han ju reagera på långhårs marsvin. Det vore ju fruktansvärt tråkigt om han reagerade på dina små Peruan flickor.

[SallysPigge]
0

#49 Skönt att det går bra. Men om det är som Picasso säger om han reagerar på långhår så kanske du får ta en funderare, men jag hoppas verkligen att även det kommer att fungera … vill ju så gärna ha en Peruan själv … :-D

[JennyNorgren]
0

Använder du inte spån ? =) Nyfiken =)