Överbeskyddande nybliven mor?
Idag födde min hona tre småttingar, och alla verkar må bra. Men jag undrar om det är vanligt att mamman liksom "sitter" på dem, samlar dem under sig och vaktar, även när de inte diar? Hon tillåter att jag plockar upp dem och verkar inte jätteorolig men så fort ungen kommer ner till henne igen ska den in under magen med de andra….
Orolig för att hon inte kommer äta och dricka som hon ska. Det är hennes första kull.. Har för mig att marsvin inte brukar vara så här mammiga men hon är jätteengagerad ;)
Det är vanligt att dem sitter mycket under mamman första tiden då det är tryggaste platsen tycker dem :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ok :) ja sjukt söta är de iaf när de sitter där!
Ungarna diar inte det första dygnet då mjölken inte runnit till ännu. Men en marsvinshona diar ju inte sina ungar så som t ex hundar - alltså liggandes. Honan "sitter" på ungarna när hon umgås med dom, vare sig de diar eller inte :) Så hon är en duktig mamma, inte speciellt överbeskyddande utan precis som hon ska vara :-)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin