Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 634 ggr
[JennyNorgren]
0

Fleecetyg i botten ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan !

Jag tänkte bara höra med er vad ni har i botten på era burar?

Jag har vanligt spån. Kutterspån och det fungerar jättebra.  Men det skulle såklart se mysigare ut om de kunde ha fleece tyg. Eller något mjukt som inte flygeromkring överallt när de glädjeskuttar.

Men jag vet inte riktigt vad man kan använda sig av.

Tacksam för svar !

[JennyNorgren]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

På bilden är det förresten Liljan. Tänkte att det var roligare att läsa ett inlägg med en söt bild =)

elsasputte
0

Åh vilken liten sötis ;) jag har oxå spån tyvärr så det blir en massa sopande :P

[JennyNorgren]
0

Ja visst är hon =) bara tre dagar gammal . Ja visst blir det de. Och damsugandes. Och speciellt nu när en av honorna har fått för sig att visa sig dominant varje natt. Då flygger det spån precis överlallt. Haha.

elsasputte
0

hehe ja.. mina brukar oxå få ryck ibland :P

_Charlie
0

Här har du en våga vägra spån förespråkare! ;-)

Jag kommer aldrig gå tillbaka till spån igen, aldrig. Fleecen är så mysig och marsvinen är så lyckliga. Jag städar bajs och hö en gång om dagen och byter fleecen och handdukarna under var 2-3 dag.

[JennyNorgren]
0

5# ja men det låter som en toppen idé !! Men hur gör du med kisset då? Blir det inte jätteblött överallt? Har du handdukar under fleecen då?. Är nyfiken då jag fnderar på att göra det själv :D

elsasputte
0

Det m¨ste vara härligt att ha små marsvinsbäbisar hemma :) har aldrig ens sett en sån liten bäbis irl :(

_Charlie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade ingen bra helbild men en liten snutt av burbottnen syns iaf.

Fridaaaa
0

har du fleece, så måste du ha något under fleecen. Sedan måste man byta oftare, annars blir det blött och luktar.

Jag använder spån och i ena buren spån med halm ovanpå.
Jag testade Fleece och har testat lakan men hos mig luktar det redan efter högst en dag

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[JennyNorgren]
0

Ja det är underbar. Just nu har jag tre bebisar. har du bara honor eller kanske bara hanar ?

Det första marsvinen jag köpte var honor. Och sen efter fyra månader när jag verkligen hade vant mig vid dem och totalförälskat mig i dem så bestämde jag mig för att köpa en hane. Och nu kan jag helt enkelt inte få nog av marsvinsbebisar. Jag väntar en kull till.

men efter den kullen så blir de inga mer kullar förän i december =)

_Charlie
0

#6 Fleece suger inte upp kiss, kisset rinner igenom fleecen ner till handduken som ligger under. Handduken suger upp kisset och fleecen håller sig torr och fin. Det man måste tänka på är att det krävs mer underhåll med fleece än med spån, men att sopa av bajspluttarna och höet en gång om dagen och ta ut handduk och filt och lägga på ny var 2-3 dag är en väldigt liten betalning, jag märker STOR skillnad på mina killar.

Någon gång har jag fått för mig att gå tillbaka till spån igen, och ångrat mig redan samma dag. Och så fort fleecen åkt på igen har killarna blivit som tokiga. Charlie är en fleecefantast och mår allra bäst när han får gosa in sig i filtar. :)

[JennyNorgren]
0

8# men det  ser ju helmysigt ut=)

9# Det är lite det jag är rädd för , att det ska börja lukta. Men vet du annars hur man får dem att gå på "toalett" ? =)

_Charlie
0

#12 Luktar det efter en dag är det inte kisset som luktar utan bajset, då är det bara att sopa undan bajset igen. Det tar 2-3 dagar innan du ens börjar känna någon doft som inte beror på bajset som ligger uppepå filten.

elsasputte
0

Nej jag har två honor och två hanar, har dock inte lyckats övertala sambo min om bäbisar ;) Men jag tror inte jag skulle kunna sälja dom heller, skulle alltid undra om de hade de bra eller om de kom till ett mindre bra hem..

Fridaaaa
0

#12 Marsvin kan vara svåra att få att gå på toalett då dem har snabb ämnesomsättning, så dem bajsar typ direkt när dem har ätit:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[JennyNorgren]
0

12 # Jag har ett marsvin som går ensamt med sina bebisar just nu. jag kanske skulle prova på henne. Och det abolut inte fungerar så är det bara att jag fyller på med spån stället. Ja men det måste jag ju prova :D

13 # Okej. Ja det var skillnad med min sambo som nästan var den som tog intiativet att skaffa bebisar.  Och en av dem fick jag inte sälja för honom. Hade iofs inga planer på det iallfall men ändå. men det går nog att övertala honom ska du se =). Och en kull borde han prova. Om han hatar det så behöver ni ju inte göra om det. men och andra sidan så tror jag att han kommer ha svårt för att hata det för de är ju det sötaste som finns ! :D

12# Okej. Ja de har du rätt i. Tänkte om man kunde ha fleece fast en toalett med spån i . men det fungerar nog inte. Äh. Jag får väll fortsäta sopa om det blir spån. det är ingeting jag egentligen stör mig på. =)

[donkeyqueen]
0

Använder spån.

_Charlie
0

Om du vill han du ha en bunke med låga kanter i buren, i den lägger du lite spån i botten och sedan hö ovanpå. Där brukar de gilla att kissa. Den tömmer du och tvättar ur en gång om dagen.

Jag slutade med det eftersom mina gillar att busa i höet, de slutade dom med när jag tog bunke. Så jag tog bort den och tar ist det extra jobbet så att de får lov att busa. ;-)

[JennyNorgren]
0

#18 det ska jag absolut prova !! :D tack så mkt för tipset:D

Isnona
0

Jag har spån och lakan just nu, tycker det fungerar bra. Funderar dock på att ha fleece ett tag igen nu, det är min favorit då buren ser så fräsch ut om man bara håller efter. Nackdelen är väl att det blir en del tvätt..

Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus

[JennyNorgren]
0

har du lakan över spånet ådå?

men kan man inte ha spån under och fleece över ? Då borde det ju rinne igenom till spånet. Och på så vis så blir inte inte så mycket spån utanför heller. Eller ?

_Charlie
0

Att få bort spån från fleece är inte den roligaste sysselsättningen. :D

[JennyNorgren]
0

Det har du rätt in :D haha det tänkte jag inte ens på xD.