Grisbebbar äter ?
Kan ni kunniga förklara för mig. När marsvinsungarna föda äter dem jö direkt? Hur mkt? Hur ofta diar dem? Detta är en kunskapslucka hos mig.
Med sunt förnuft kommer man långt!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hö kan dom äta redan en stund efter dom har fötts. :-D Jätte söta är dom då :-D
Diar har jag egentligen ingen koll på hur ofta men dom äter väldigt mycket från mamma tycker jag. Men dom är ändå snabbt runt i buren och testar att äta dom storas foder. :-D
Mina ungar jag har fött upp, har provsmakat grönsaker redan någon dag efter födsel :) Du ger mamman så mycket som hon brukar få, så får ungarna smaka så mycket dem vill :=D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Oj, vad mycket stavfel jag råkade få med såg jag, skrev från min telefon .. Sorry!
#3 Ja är det en touch så blir det lätt så …. :-)
#4 såklart är det en touch ;)

Det är svårt att säga hur mycket de diar men i början diar de ofta. Hur ofta beror mycket på hur mamman är (vissa honor ligger hos sina ungar i princip hela tiden medan andra grna lägger sig ifred och bara "hälsar på" med jämna mellanrum för att just mata dem), om ungarna är väldigt mammiga och ska vara hos henen hela tiden och hur aktiva de är med att smaka och börja äta fast föda.
När man handmatar ungar brukar man få mata var till varannan timme dygnet runt i början (då äter de dock normalt mer per gång så de diar oftare än så) och sedan successivt öka tiden melan matningarna (på natten till att börja med är att rekommendera så att man kan sova lite mer i sträck) tills man matar var tredje till var fjärde timme och sedan brukar det kunna vara dags att successivt sluta med matningen (återigen är det att rekommendera att dra ut på det längre på natten så att man får sova).
Marsvinsungar brukar normalt börja smaka på fast föda inom ett dygn, de äter dock inte speciellt mycket av det till att börja med utan provar/smakar helt enkelt bara men mängden ökar även här successivt. Mer hö/grönsaker/kraftfoder och mindre di, det är dock ingenting som man som ägare styr utan de sköter det helt själva.
När jag har bebisar så brukar jag göra ungefär en "portion" grönsaker extra i början så att det ska räcka till bebisarna också, den "portionen" brukar jag finhacka i början så att det blir lättare för bebisarna att tugga och för att de vuxna inte ska kunna sno allt så att de små blir utan. I takt med att ungarna växer och jag märker att de äter mer och mer grönsaker så ökar jag mängden jag gör till dem och jag gör även bitarna större så när de slutar dia så får de lika mycket grönsaker som de vuxna och bitarna i samma storlek.
När jag har en dräktig eller digivande hona och/eller växande ungar så har de alltid fri tillgång till någon form av kraftfoder (oftast havregryn) och jag gör även havrekligröt regelbundet när här finns bebisar eftersom det är lätt för dem att äta, de tycker att det är gott, det innehåller rätt mycket energi och andra bra saker- blandar den dessutom oftast med fortimell för extra energi och vitaminer.
Nu skrev jag betydligt mer än vad du egentligen undrade och svarade inte direkt på dina frågor, tycker att det är väldigt svårt (eller rättare sagt i princip omöjligt) att ge ett svar på dina frågor, man har ju inte koll på dem hela tiden och det varierar som sagt en del. Jag hoppas iaf att mitt svar kan vara till lite hjälp :-)
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Tack för utförligt svar! :)
Ja när det gäller mat så bryr dom stora sig inte om dom små, bara dom själva får först så … Även om dom blir rädda och vill gömma sig så kan en unge knuffas undan …. :-/