Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 768 ggr
Hultan
0

sprejar urin?

Hej. Den ena av honorna, den som jag tolkar som undergiven den andra har nu idag vid flera tillfällen vänt rumpan mot den dominerande honan och vid ett tillfälle såg jag att hon sprejade urin på henne. Detta sker då den dominanta är för "på" och muckar gräl så att säga. vad betyder det ?

Med sunt förnuft kommer man långt!

[JennyNorgren]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Honor gör så ibland för att hanar är för på och vill para sig. Då använder de strålen som skydd kan man säga. Det skrämmer de felsta hanar om de blir fulla med kiss. Det kan vara så att hon gör så för att hon tycker att den dominanta honan är för på.

Men det är bara min teori :D

Mari
0

Att det andra marsvinet ska hålla sig på avstånd.

Så gör iallafall honorna här när min kastrerade hane är för på, fast har inte sett att de gör så mot varandra men det är väldigt lugnt i min flock just nu också

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[SallysPigge]
0

Oj kan dom göra så! Visste inte jag, trodde nästan du fått en skunk  ;-)

Dolly-Fifi
0

Så gör min Fifi också när hon tycker att Dolly är lite jobbig, hehe. =P

Royalz
0

Mina brukar göra så när det är någon som brunstar och är för på. Dom vill få det andra marsvinet att öka avståndet.

Hultan
0

Så kan det betyda att hon är i brunst?

Med sunt förnuft kommer man långt!

elsasputte
0

Även mina hanar gör så.

Royalz
0

Den som blir kissad på kan brunsta, ja. Dom blir ofta jobbiga mot sina kompisar när dom brunstar.

FruJohansson
0

Mina "hotar" ofta med det. Eller så är det bara jag som tolkar det så. Ofta när de äter, och nån kommer för nära, så skuttar de med rumpan och liksom puttar dem andra med rumpan, likt hästar som ska sparkas. Härom dagen så var det en som dominans-kurrade en massa, och det luktade helt annorlunda i buren. Jag gissar att nån brunstade, för doften förde tankarna åt det hållet, om man säger så :-S Men det luktade inte urin, kan det ändå vara spreja det som luktade?