Kan jag smitta dom?
Har idag inte umgåtts med grisarna alls pga att jag själv har blivit riktigt förkyld och är livrädd för att smitta dom. Kan jag göra det?
De flesta förkylningar som smittar mäniskor kan oftas inte smittas till djuren;)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har läst att man med otur KAN smitta vidare till marsvinen. Är detta helt fel eller stämmer det?
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Jag är lite osäker om du kan smitta dina marsvin. Men där emot vet jag att halsfluss kan smitta mellan hund och människa. För att vara på den säkra sidan så får du låta bli att pussa på dom och kanske vara noga med att tvätta händerna innan du ger de grönsaker och mat.
Jo klart jag tvättar min innan jag gör något nu.
Det är så att jag har för mig att Hamstrar kan bli smittade från oss därför ville jag fråga om marsvinen. Men man vill ju pussa på dom men bäst att låta bli uti fall att.
Nej kan du inte 
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5 Kan inte? Pussa dom eller smitta dom?
#6 Smitta dem:) svarade ju på ditt inlägg :D
Är inte klar i huvudet just nu, visste inte om du menade det eller det sista jag skrev innan om att pussa dom. :-)
#8 Då hade jag skrivit den siffran som det inlägget har ;) Vet att många inte gör det men det är bra att göra det,då ser man vilken man pratar med ;)
Jag har under dagen läst så mycket jag kommit över angående förkylning och smitta och jag måste säga att de allra flesta säger att förkylning från människa KAN smitta till marsvin, och att det kan gå väldigt illa.
Så länge ingen kommer med en säker källa, kommer jag hantera våra förkylningar som farliga hot mot våra marsvin.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
#10 Ja bättre att vara försiktig uti fall att.
Jag har alltid hanterat mina djur trots förkylningar osv, aldrig haft sjuka marsvin. Var förkyld för ca 2 veckor sedan, riktig förkyld. Låg & kelade med mina marsvin i sängen.
Ena dottern har gosat med dom nu laget runt, och av mig fick dom bara en klapp ….