Hårömt marsvin
När Samson kastrerades så klippte vi av all hans långa päls men efter såret läkt ihop så har vi låtit det få växa ut, för han verkar vara besvärad av allt hår som flyger och ligger lite som det vill. Han kan pipa till av obehag och även fast jag klipper och kammar honom så är det inte alltid tillräckligt, så min enkla fråga är: kan marsvin vara hårömma!?

Jag tycker att det ofta verkar som att dom är hårömma.

Jag har en hona som jag tolkade som håröm. Klippte och klippte (med sax) men det hjälpte inte. Då rakade jag av pälsen för att hon skulle slippa den och då visade det sig att hon hade lite svamp i hårbotten (på korset, om du jämför med en häst). Nu rakar jag henne ungefär fyra ggr per år och hon är inte håröm så länge det är kort. Jag vågar inte prova att låta pälsen växa för att se om svampen kommer tillbaka, det är inte värt det.
Har en liten rakapparat från Clas Ohlson som kostade ca 400 kr.
Envishet och drömmar
Mina marsvin gör också så när jag kammar dom, men jag tror att de är kikliga! :)

#2 så tycker du jag ska raka honom och se om han har svamp? Har försökt titta i hårbotten och ibland är det som små små skorpor som lossnar med pälsen, jag försöker bada 4 gånger per år och använder barnängelns-shampo för bebisar.
#3 Han piper som om han skulle ha ont, när han är kittlig är det som att han poppar till 

# 4. Ja jag tycker att du kan prova det.
Envishet och drömmar

#5 är det vanligt bland långhår att dom kan få svamp i huden, med tanke på att pälsen är så tät?

# 6. Det är min känsla men jag vet inte om någon vet, egentligen. Jag menar, det förs ju ingen bra statistik över marsvin. Ibland hör man om teddys med samma problem, just svamp för att pälsen är så tät. Men det finns ju såklart många teddys och långhår som inte får svamp också.
Jag uppfattar det som att Mimmi (min hona som jag skrev om) har tjock päls, men jag är inte utställare och har inte så mycket att jämföra med, de hade kanske sagt att den är för tunn för deras standard. Vad jag kan tycka att jag ser är att hon har tätare/tjockare päls än mina andra långhåriga marsvin. Jag hade inte rakat något marsvin innan Mimmi för jag tyckte att de såg så fula ut… Brukade bara klippa. Men det är absolut värt att ha ett fult lyckligt marsvin snarare än ett långhårigt hårömt som varken gör sig själv eller matte glad. Och ett glatt marsvin är inte fult (i mattes ögon). Jag tycker att hon rör sig betydligt mer och bättre utan pälsen, det är verkligen enorm skillnad. Innan var hon liten, gnällig (klagande) och bitsk. Nu är hon aktiv, påhittig och väldigt framåt.
Envishet och drömmar

#7 Det var verkligen tänkvärda ord, jag uppfattar att han har tjock päls men jag har heller ingen erfarenhet men hur ser man då om det är svamp och hur behandlar man!? Ett lyckligt marsvin är ju det såklart man vill ha, då får han vara korthårig, och se ut som ett lejon haha det är ju också gulligt men man vill ju att han ska må bra det är allt som betyder något!

# 8. Här kan du läsa mer om svamp och behandling. http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/halsa/ohyra/svamp.html
När vi rakade Mimmi såg man att huden inte såg likadan ut på en plats på rumpan. Det var där svampen satt. Jag smörjde tills det försvann med en hemmagjord svampolja från Eragons, men bästa sättet att hålla Mimmi frisk är att se till att svampen inte trivs, dvs hålla pälsen kort.
Envishet och drömmar

#9 Tack så jättemycket för din hjälp, igår klippte jag av allt hår på rumpan blir så svårt att klippa vid huvudet och halsen så det fick vara kvar men då det var värst på ryggen så var det ju bra det. Det var en obehaglig behandling för honom att bli av med all päls men nödvändigt och han verkar må bättre, mera framåt och inte alls lika känslig, tror han känner sig lite naken
Zooie blev lite fundersam när det kom en halvnaken kille tillbaka, men badade honom och ja det blev mycket bättre så han kommer få vara lång/korthårigt marsvin på sina ställen, mår han bättre utav det så får det vara så.