2 Grisar kan bli MASSOR utav grisar ... :-P
Bara skriva av mig lite …
Efter att bokhylleburen nu är klar så ser jag verkligen hur stort dom har det och snart ska smågrabbarna flytta ut……
Och vad tänker man på då? Jag stod tidigare idag och kolla på buren och föreställde mig Sally och Tindra ensamma i detta slott. Och helt plötsligt i min syn så ser jag en Peruan black himalaya popcorna i mysrummet och tankarna vandrar vidare på ett annat marsvin i annan ras …… STOPP!!!
Det kan bli farligt att ha en stor bur speciellt om man redan vet att man vill ha en gris till.
MEN jag måste förstå att jag hela tiden sagt att när jag ser att mina 2 barn kommer att klara av att sköta sina 2 hanar så ska jag skaffa en till till mig … eller 2 … eller …. Uähm! Stopp!
Se det är farligt detta och hur ska jag låta bli att tänka så? Och hur tomt kommer det inte vara i buren när grabbarna flyttat ut? ….
Hjälp mig! ;-)
Hur du ska låta bli att tänka så? Ja, jag är iallafall inte rätt person att svara på den frågan då jag är precis likadan själv, haha ;)
Först försökte jag intala mig själv att två räcker, men helt plötsligt kom en tredje och snart kommer en fjärde. Är helt säker att jag kommer vilja ha en till efter det men där får jag dra gränsen, man måste ju ha tid till varje individ också även om man har plats för fler :P
Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
*skrattar* Meeen det är ju det jag har sagt ända sen Pigge och Bernard föddes
å med tanke på 25 kg havre måste det ju bli fler grisar
Tyvärr är det väl så att marsvin är beroende framkallande…man vill ha fler och fler.
två honor till är ju inte för många…sen blir det förmodlligen fler kullar också
Haha kan inte göra nått annat än att le och hålla med. Marsvin är beroendeframkallande! Från början tänkte jag att två får räcka, jag trodde inte ens att jag fick ha fler. Men nu har vi tre och mamma tycker också det är väldigt roligt, så varför inte…;)
Håller med överstående talar :) Tror nog dom flesta som skaffar sina två, gärna börja tänka på att man vill ha fler :)
Dessa underbara djur, kan ju inget annat än att älska dom. och ganska skoj när man prasslar med en påse och hela gänget skriker i kör för dom tror det är gurka lr annat gott på G:)
Tyvär kan jag inte ge bra tips på hur du ska sluta tänka så som du tänker. Men att du tänker på hur mycket tid och så du har.
Charlotta-B
Lät att tänka så!
Har tänkt dem tankarna måååånga gånger hehe
Kanske tur att jag har gossar då så jag bara kan ha 2 i var bur hihi :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tänk va, och jag som händelsevis har ett par black himalaya peruaner till salu ;) mohahaha
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg
Haha Håller med :)
#6 Men jag trodde du inga hade…. mailade dig igår, eller var det inte du?
Ja hur det än blir med antalet i buren så vill jag ha minst en till, och då en Peruan Black Himalaya …..
#2 Ja Picasso min havre räcker till massor av marsvin, men jag gör nu gräs oxå vilket är lyckat. Pappa Bertil (pigges pappa) har fått lite. Och ungar igen … åh ja det blir säkert fler kullar. …. Nu har man blivit knäpp och tänker men Pigge måste väl få bli pappa …. :-S Tur i oturen då att man är sjukpensionär så man kan ta hand om dom alla ….
#6 Har svarat på ditt mail :-D
Jodå jag har, skrev lite klantigt bara och gav då möjlighet till missförstånd :) hihi
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg
#8 kan inte annat än skratta lite, jag ser inte någon här som försöker få dig att tänka om vad det gäller antal grisar 
Jamen då har du ju både havre och gräs till många grisar 
Klart Pigge och Nogger ska bli pappor å Tindra bli mamma och Även Sally kanske…tja sen är det kört 
Jag var klok som en bok…när jag skaffade mina tre första pojkar…tänkte som så att med tre hanar blir det inga ungar
Meeen tyvärr dog äldsta hanen å då blev det lite panik..Bobby måste ju ha en kompis! Så en ny liten kille fick flytta hit Lunkaryan Bosse, tyvärr är inte sambon klok som en bok, han tyckte klart att du ska ha en hona
Hmm tänkte jag ok en hona då…samma dag flyttade Bosse, Berit ( Bosses syster) Anna nonself pet och Sigrid nonself pet in 
#11 Ja inte blir det bättre när resten av familjen så att säga hjälper till och gillar dom alla och tycker att den och den måste få bli mamma/pappa ….
Men Nu är det i alla fall Nogger som gäller först :-D
#8 Tänk på att särar du på hanarna för att dem ska para är det inte säkert att dem kan gå igen ihop sen. Det kunde inte 2 av mina gossar,
När och om det ska paras igen så gör vi som sist, dom får träffas en stund på golvet när honan brunstar.
Räckte med en gång för Sally och Bertil :-D
#14 Ren lyckoträff. Så snabbt brukar det i regel inte gå, minst 4-6 veckor brukar man låta hane gå med hona.
Men det lilla kan räcka, att ena har parat, så kan dem tjabba.
#15 Ok bra att veta
Jag e inte rätt person att svara på detta :P Efter ett x-antal år av uppehåll från marsvin (pga sjukdom) så har jag äntligen fått tillfället att ha grisar igen. Vi sa först att jag skulle ha en hane (en omplacering som inte kommer öerens med andra). Men då hittade vi virveltrollet Grethel och vi va sålda. Sen va hon ju tvungen att ha en kompis :P Då hittade vi en flock ppå tre underbara honor (omplacering). Jag tyckte att dem var super fina i huvud, kropp, temperament…ja allt! Vips så hade vi 4 marsvin haha xD Nu sitter vi här hemma med 8 grisar. Laggom antal för min del =) Men det är supersvårt att motstå när man hittar en guldklimp =) Men jag måste eftersom jag vill hinna ge var o ett marsvin den tid dem behöver varje dag :P
Oxh alla dessa underbaringarna har flyttat hit sen i Maj.
#17 Underbart med så många :-D
#15 Ren lyckoträff? Har man koll på honans brunst är det ju det absolut smidigaste sättet att para en hona på :) Man minskar risken för bråk mellan burkompisar + att man vet när honan kommer föda. Håller man koll på brunster även efter parningen så märker man ju om det inte tog och kan bara prova igen =)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#19 Är ju hemma mer eller mindre hela dagarna så det går inte att missa när mina flickor brunstar :-D Det var därför Bertil kom på besök den dagen :-D
Jag vill också ha ett tredje marsvin men jag brukar oftast tänka såhär: det blir ju också mycket att sköta om. Man tycker ju så mycket om alla marsvin som vi har så att man skulle vilja ta alla ur buren på samma gång. Om vi hittar ett långhårigt marsvin så kanske vi köper. Jag vet hur det känns 
#19 Har aldrig haft en hona som har blivit dräktig på första försöket :)
OCh har inte haft en enda hona där jag har sett brunst på :P
Var därför jag skrev så.
man får helt enkelt tänka efter innan man planerar o köpa fler. har jag råd med mat,spån m.m? om alla blir sjuka har jag råd med vetrinär? kommer alla få sin mys stund? kommer alla kunna få springa på golvet? bur plats? lukt? sånna frågor.
#23 Jodå råd har jag ju köper spån från Granngården samt 25 kilor havre, även en säck pellets så det finns i massor och blir billigare så än köpa smått. Hö har svärfar, sambo coh son fixat med under sommaren så det är bara att åka och hämta när det sinar. :-D
Vår familj är stor så vi myser med dom alla. Men det är nu det riktiga testet kommer när två av barnen ska ha en varsin hane. Se om dom sköter dom som dom ska utan att jag behöver rycka in en massa.
#22 Jag förstår :) Låter som du haft otur.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
#25 Haft otur? Vet många som har hanar 4-6 veckors hos honorna :)
#26 Vanligen blir honan parad på första försöket, det är det jag menar. Personligen tror jag inte att det är riktigt normalt att det inte blir något på första försöker om det blivit en lyckad parning :) Jag har handparat mina honor i ca 10 år, och har endast varit med om 2 stycken fall vad jag kan minnas, där det inte blivit något. Och då är jag inte 100 på om honan kastat ungarna eller om det helt enkelt aldrig utvecklades några foster. Jag tror att de flesta marsvin som går ihop flera veckor ändå får till det på första parningen :-)
#27 Ja beror lite på om man kan se när honan brunstar med :) Tottis första parning, tog nog första 1-3 dagarna :P Så ja i de flesta fall tror jag det tar på första men tror många vill vara säkra på att det tar :)
#28 Ja, så är det ju :) Just därför ska man, om man kan, hålla koll på brunster även efter handparningen bara för att kunna göra om den ifall det mot förmodan inte tog första. Ser som sagt bara fördelar med handparningar, framför allt för att man har koll på när ungarna kommer. Då kan man planera lättare och har större chans att assistera vid födseln om det skulle behövas :)
#29 Ja det har du rätt i :)
Jag har haft 3 kullar. Dem 2 sista lyckades jag räkna ut nästan exakt ändå trots hanen gick med dem 4-6 veckor. Men hade det lite på känn med, kanske mer tur? hehe :D
HAHA Sallypigge jag förstår dig precis. Jag har redan planer på en flock på 4-5 individer, och då kommer vi bo i en 2:a. *skratt* det är ju vågot speciellt med en egen liten flock. Jag kan också känna att när man vill ha egentid med en gris så blir den grisen som är kvar i buren otrygg då den blir ensam, vore skönt att ha flera av den anledningen. Dessutom, om någon gris blir sjuk och går bort, så är det inte PANIK att hitta en ny eller omplacera, det funkar ändå. Tror att marsvin egentligen generellt mår bäst av att ingå i en liten flock, så länge dem har utrymme.
Med sunt förnuft kommer man långt!
#31 Farligt detta … du bor i en 2:a medans vi bor i en stor 5:a på 115 kvadrat ….. många grisar får plats :-P Skojar även med barnen om inte dom alla 3 kan dela rum så jag kan slå ut en vägg och ge grisarna ett stort eget rum …. Och min äldsta på 16 har fått frågan Ska du inte flytta snart? Dock detta med glimten i ögat så klart. :-D Och detta kan bli så farligt nu speciellt nu när gubben börjar gilla dom mer och mer. Han ska även köra mig och dottern på Lördag från Göteborg ner till Blekinge för att hämta vår lilla Nogger (som dottern ska ha). Hade det funnits en Peruan Black Himalaya unge för mig i Eskilstuna så hade han kört mig dit med …. farligt farligt detta …. :-D
#32 Här har vi som sagt 59,5 kvm. Jag ska flytta in vårt vardagsrum till det största rummet där även mitt sovrum är, dela av det så att vi får sovrum och vardagsrum avdelat som vi haft förut. Det minsta rummet som vi i dagsläget använder som vardagsrum, det blir marsvinens rum. Det ligger i mitten av lägenheten och alla rum har genomgångar till detta rummet.
Hur många marsvin får plats? Ja det märker vi till slut. :-D
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
#32 Oj då, det låter farligt snart vill väl sambon ha en egen liten gris ;)
Haha, jag skulle ha två råttor. Vet inte vad som hände, men nu sitter vi här med,,, SEXTON råttor!!!
Lätt hänt!