Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettutställningar
Läst 884 ggr
RosaKiwi
0

Bada innan utställning?

Hejsan!

Har en lite fråga ang detta med att bada grisarna före utställning. Hur länge innan brukar niu göra det? samma dag? dagen innan? två dagar innan?

// Josefin sajtvärd för gecko ifokus

Min hemsida &   Min blogg

Royalz
0

Det beror på vilken klass dom ska ställas ut i. Men dom som ska ställas i pet-class badas dagen före.

RosaKiwi
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har någon i pet-klass och någon i ras/standard

Royalz
0

Vad har du för ras i rasklass då?

Visst är det så att det inte är en SMF-utställning?

NinaS
0

Jag badar mina pettar och korthår dagen (kvällen, natten…) före utställning. Har bara ställt strävhår en gång i ras, då badade jag inte alls.

RosaKiwi
0

Oj sry, glömde skriva vilka raser :P Nä precis det är SSV.

Förutom pettarna så är det korthår (nonself och crested) och en klippt sheltie.

Strawberi
0

Långhår samt strävhår badas 2 veckor innan utställningen för återfå sin täthet i tid. Self, nonself, crested och andra pettar badas dagen innan utställningen.

RosaKiwi
0

oki =) Tack! Då är det lite sent att bada teddyn och sheltien nu =(

Strawberi
0

#7 - Ställs dom i ras, så gäller det. Ställs dom i pet räknas dom som pet.

Sandra-B
0

Det beror helt på vilken pälskvalitet som djuren har, hur påverkad deras päls blir av badet (och om den blir påverkad hur lång tid den behöver för att återhämta sig) som avgör hur långt innan man behöver bada dem.

Jag föder upp teddy och har (haft) djur som jag utan problem kan (har kunnat) bada dagen innan utställningen, precis som jag har (haft) djur som behöver (behövt) flera veckor för att återhämta sig. Vet även flera olika uppfödare som gör på samma sätt :-)

Det är med andra ord individuellt och man får utgå från sina egna djur helt enkelt.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

idipidi
0

Åtminstone för några år sedan så var SSVs utställningar väldigt annorlunda från SMFs. Och alla dessa råd gäller ju SMF-utställningar.

Jag kände en tjej som gick med sina rasrena långhår och ett väldigt medelmåttigt korthår (ej certkvalitet) på SSV-utställning för ett antal år sedan. De väckte extremt stor uppmärksamhet och "vann allt". Man hade aldrig sett så "fantastiska marsvin" och domaren hade av allt att döma mycket liten erfarenhet av rasmarsvin överhuvudtaget. Sen kan det ju självklart ha ändrats sedan dess.

Royalz
0

#10 Har också hört något liknade fast bland hamstrar. Det bedöms väldigt annorlunda.. Typ en som inte skulle ha en chans på en "riktig" utställning kanske vinner där t.ex.

RosaKiwi
0

Ja, okej. Har hört att där inte brukar vara så många deltagare och känner att detta kan vara en bra introduktion för mig i utställningsvärlden och se om det är något som passar mig =)