Honor eller hanar?
Hej!
Jag ska snart köpa två marsvin och jag vill ha tjejer. Men problemet är att en uppfödare säger att honor är grinigare och att jag bör köpa hanar. Vad tycker ni? Är honor surare?
näe det tycker ja inte! :D mina är jättemysiga! :D
Nej det är dem inte :)
Hos kaniner kan honorna bli suriga vid brunst.
Men jag har inte haft ett enda surt marsvin :)
Ska du bara ha 2 marsvin,kan du köpa antingen 2 hanar eller 2 honor, men ska du ha fler i framtiden i samma bur, bör du välja honor, då hanar ytterst ytterst sällan går mer än 2 :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Personligen tycker jag att hanar generellt är trevligare än honor men givetvis varierar det mellan individer. Om jag inte hade haft uppfödning hade jag med största sannolikhet inte haft några honor.
Jag upplever hanar som mer framåt, mer kontaktsökande och lugnare än honor, en del honor har en tendens att bli lite tjuriga när de brunstar och en del hanar (väldigt dominanta) kan ha problem att komma överens. Hanar brukar vara svåra att hålla i grupper om fler än två-tre djur så vill man kunna ha större grupper bör man välja honor för att minimera risken för bråk (det är dock ingen garanti att det kommer att funger utan problem för att man väljer honor).
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
nej inte alls! min lilla tjej är hur mysig som helst, och man kan nästa göra vad som helst med henne (inte vad som helst men bara något man säger) och hon går runt i knät och småknorrar ;) hon är faktiskt mycket snällare än hanen :P
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)