Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: avelungar
Läst 3427 ggr
>
0

Hane och hona i samma bur?

Hej!

Jag ska köpa två marsvin men på affären så fanns det inga just nu. Det var brist på marsvin sa dem. När pappa berättade att jag ville ha två ungar så sa dem att det skulle vara bra om jag hade en hona+en hane. Då kan dem ta ungarna. Frågan var då: Kan hanen och honan gå i samma bur?

Jag sa att dem parar sig igen men det trodde inte pappa, så nu frågar jag här. Hoppas jag har rätt ;)

Annars så är väl alternativet att jag har två honor här hemma och lånar in en hane. Då kan dem hjälpas åt att ta hand om bebbarna :D

Nu vet jag att jag lät oseriös när jag frågar den dumma frågan, men mamma och pappa har sagt tvär NEJ till avel innan så jag har inte läst på om det. Men jag har avlat på hamstrar förut, så jag är inte 100% oerfaren.

Tacksam för svar!

_Charlie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hona+Hane i samma bur = Ungar hela tiden tills du särar på dom.

En hona brunstar direkt efter födsel och får på så vis aldrig leva utan att vara dräktig.

Hona och hane ska INTE gå i samma bur hela tiden. :)

[Alexis78]
2

Hmmm det låter lite rörigt måste jag säga. Är du säker på att du uppfattat din pappa och de i djuraffären rätt och inte lagt till vad du tror att de menade?

För som jag tolkar din trådstart så har inte djuraffären några marsvin men du ska ändå sätta ihop två ungar som i sin tur ska få ungar som djuraffären vill ha, hur det menas att de ska få ungar igen förstår jag inte alls. Jag tycker för övrigt att du inte bör avla på dem förän du är äldre och verkligen har läst på, samt har ett annat syfte än att bara ge djuraffären ungar. Skaffa två marsvin av samma kön och ha dem till gos och sällskap, det blir garanterat bäst.

Lixim
0

vill du avla på marsvin så rekomenderar jag dig att ta kontakt med en seriös uppfödare och noggrant väljer avelsdjur, samt blir medlem i smf så du kan registrera ungarna och hålla reda på sjukdomar m.m

Utställning är även bra där du kan få en andra åsikt om dina djur.

att ha ett humm om genetik är även till en fördel. Att föda upp marsvin kostar en hel del pengar, har du ex 5000 till vetrinär om någor skulle gå fel?

Sen kan det även behövas stödmatning m.m till ungarna, och då måste du ha tid så du kan mata dom cirka varje timme dygnet runt.

Mitt tips är att läsa på så mycket du kan innan du planerar att köpa/avla på marsvin.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Fridaaaa
2

Honan måste vara minst 7 månader innan hon får sin första kull ungar. Och bör inte sättas med hane före 6 månaders ålder.
Sedan ska man vara 100% säker på att dem inte är släkt.
Och sedan, måste ju hanen gå själv när honan ska få ungar, vilket är synd om honom.

Nej köp 2 honor eller 2 hanar bara istället.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Binajis
1

Tyvärr är det inte ovanligt att djuraffärer rekommenderar hona + hane i samma bur. Jag kan inte förstå detta. Inte nog med att de uppmuntrar avel hur som helst, utan också på alldeles för unga djur. Marsvin blir könsmogna vid 4 veckor, så speciellt den lilla honan far illa av deras knäppa rekommendationer.

TS, jag tycker du ska söka reda på en seriös uppfödare i din närhet där du köper två av samma kön. Avla kan du göra senare när du fått lite mer kött på benen :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

>
0

Jag har bestämt mig för att inte avla, jag köper två hanar istället.

Jag har inte pratat med dem på djuraffären, men pappa pratade med dem i telefon och då sa dem så. Jag vet att man inte ska avla på för unga individer och allt det, men jag tänkte bara fråga ändå.

Det är tydligen brist på ungar här i Västmanland, för flera affärer har slut på marsvin. Helt tomt :P

Jag hittar tyvärr ingen bra uppfödare, jag vill ha abessinier och jag har inte hittat någon uppfödare här, det var därför jag tänkte köpa från djuraffär.

Annars så köper jag därifrån ändå, det är en bra affär och jag är ganska säker på att pappa missuppfattade vad dem sa. Jag vet att dem har mycket bättre djurhållning där än på andra ställen.

Aristarcos
0

#6 det är många som köper marsvin från andra delar av sverige och söker transport hjälp här ifrån, så kolla om du hittar någon abessinier uppfödare och kolla om inte en transport går att ordna på något sätt. Uppfödarna åker kors och tvärs till utställningar så det brukar kunna lösas på något sätt :) Sen är det bra om du läser på mycket här innan du köper marsvin, de kan bli sjuka och döljer sina sjukdomar väl.

>
1

Japp! Jag läser på så det knakar i huvudet ;)

westblom
0

du kan även adoptera marvsvin från omplaceringshem så kolla om det finns något i närheten där du bor,tycker de är ganska bra att göra så ,