Ni som skriver dem
Varför gör ni det?
Finns säkert folk som tar detta som påhopp men jag är uppriktigt nyfiken eftersom det idag är accepterat att skriva dom om man är osäker på om det ska vara de eller dem
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag skriver i princip alltid de eller dem men blir jag osäker kan jag mycket väl skriva dom trots att det tar emot :-P
Jag tror jag skriver de eller dom mest, fast ibland känner jag att det passar bättre att skriva dem. Kan inte riktigt förklara men så tror jag att jag skriver iallafall :-)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Åh nej jag skriver dem och de hela tiden och får ofta höra att jag skriver fel.. :( har svårt att skilja på dessa. Antar att jag tycker att det känns som talspråk att skfiva dom. Bergis mig du retat dig på..
Med sunt förnuft kommer man långt!
Jag tror att jag använder de och dem mest. Vi fick nämligen inte använda ordet "dom" för våran svenskalärare när man gick i skolan, så det sitter kvar :-)
Är jag osäker vilket ord så tar jag det ser bäst ut :P
Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus
Jag använder mig aldrig medvetet av versionen "dem". Det känns stelt och gammalt och nästan lite fisförnämt. ;-)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Fast egentligen är det inte mycket att störa sig på i jämförelse till hur kass svenska svenskarna i allmänhet kan. Det är skrämmande vilka stavningar och böjelser man hittar titt som tätt överallt.
#3 Nej, inte dig jag retat mig på :-)
Jag menar de som skriver dem överallt och aldrig de och det är absolut inte endast på marsvin.ifokus utan även på andra ifokussajter och helt andra ställen. Många tror jag skriver så för att de är osäkra på vilket som är rätt men det jag undrar är varför man då inte skriver dom istället? Visst, det kan kanske kännas som ett misslyckande för vissa att erkänna att de inte kan och istället börja skriva dom men jag personligen lyssnar mer på en som skriver dom än som genomgående använder dem (ja, jag har tyvärr fördomar :-/)
Jag erkänner att jag är en riktig språkpolis (går i släkten XD) men jag försöker att inte säga något för det mesta. Såg dock i en annan språkpolistråd för några månader sedan (inte jag som skrev i den, bara läste) om en som inte orkade skriva dom istället för dem och såg även några som började skriva ännu mera dem på pin kiv efteråt och då förstår jag inte riktigt hur man tänker.
Varför vill man skriva fel med flit? Vad är målet? Att retas?
#6 Jo, det har du rätt i :-/ Särskrivningar är ett annat favoritobjekt att reta mig på när jag är uttråkad XD
"Varför vill man skriva fel med flit?"
I det sammanhanget är ju de/dem/dom ganska oskyldigt.
Sejj, mejj, lixom, princessa, puzz, kramiz etc är ord som ger mig rysningar. Ännu värre är det när folk lägger till och byter ut bokstäver i namn för att de ska bli så häftiga och annorlunda, sådant klarar jag inte av. ;-)
#8 Sär skrivningar är jätte roligt att hög läsa för sig själv när man är ut tråkad.
Sedan får man inte glömma att inte alla som skriver fel gör det med flit, många har diagnoser och andra förhållanden som yttrar sig med skrivsvårigheter, men absolut lååångt ifrån alla. De flesta tror jag beror på lathet och okunskap, och i en del fall en knasig tanke om att z ist för s ser coolt ut. ;-)
#9 Gaahhh, mina ögon brinner! Varför var du tvungen att påminna mig XD
Fast ärligt är det inte ofta jag ser sådant, även om de som känner mig skriver så i vanliga fall så skriver de som det ska skrivas till mig för de vet att jag inte svarar när jag vet att personen kan stava egentligen :-P och inte ens mina tonårssyskon skriver sådant för de är lika mycket språkpoliser som jag hihi
Och för att förtydliga! Det är bara folk som skriver fel med flit jag stör mig på! Visst svider det i ögonen iallafall men jag har full förståelse för att folk skriver fel av misstag eller för att de tror att de faktiskt skriver rätt. Alla är mänskliga :-) (även jag ;-))
#11 Haha precis, det är just det där "jag kan stava rätt men jag vill inte" som gör det så löjligt. Det finns dom som kämpar sig igenom hela skolan och ändå inte kan svenska korrekt när de slutar pga skrivsvårigheter, och så kommer dom som KAN stava hur lätt som helst och bara helt enkelt inte vill. Dom vill hellre baka princess tårta me sina kompizar som de älskajj så mykket. Då får man faktiskt lov att störa sig lite. ;-)
Haha, jag tycker det är lustigt att du har fördommar mot folk som skriver dem ist för dom. Inget illa menat. Men det är väldigt onödigt. =)

Det är lite irriterande när dem används fel, jag skriver alltid dom, fast jag vet när man ska använda de och dem, men tycker också att det låter lite högtravande att skriva de och dem.
#13 Det går väl alldeles utmärkt at skriva dem i stället för dom, om det ska vara dem, men att skriva dem där det egentligen ska vara de, blir väldigt konstigt, ex. felaktigt "dem är jättetama", ska vara "de" eller "dom". Men skriver man "Jag ska sälja dem" så är det ju rätt, fast där går det ju också att skriva "jag ska sälja dom". Lite tjorvigt blev det kanske nu, så alla som inte vet när man ska skriva de eller dem, skriv dom, det funkar alltid.
Hoppas ingen tar detta personligen, men jag måste erkänna att även jag blir galen på folk som skriver "dem" konstant! xD
Om de gör någonting, ska det vara de/dom (subjekt). Om man gör någonting åt dem eller om någonting händer dem, ska det vara dem/dom (objekt).
De/dom fryser, de/dom trivs bra, de/dom ska få flytta in i sin nya bur snart.
Jag ska bygga en ny bur åt dem/dom, hoppas buren är tillräckligt stor för dem/dom.
Kanske det hjälper att tänka på engelska?
They are good - de/dom är bra
I'll tell them - jag ska säga åt dem/dom
Vi diskuterade ämnet på ett annat forum, fenomenet verkar finnas överallt på internet och i riktiga världen, men ingen vet varifrån det kommer. Kanske någon som lärt sig att 'dom' ska användas endast i talspråk och att man istället ska skriva 'dem' - alltid- eftersom det är "finare"?
Tur att det inte har kommit över till Finland än, haha, då skulle jag få någon sorts nervsammanbrott :D
Vad lustigt! Jag skrev precis nåt om det på Facebook härom dagen. Har ni märkt en annan grej? När de skriverrrrrr så härrrrrr! Allt är så najjjjjjjs osv. GaaaH! Jag blir galen!
Jag stavar som en stjärt faktiskt men det bryr jag mig inte om jag skriver ändå. Stavning har jag stort överseende med men jag blir också fullkomligt galen då folk skriver dem då det ska vara de och sär skrivningar får mig också att rysa liksom andra små felsyftande felskrivningar. När det uppenbart är ett barn som skrivit är det väl okej men när vuxna med svenska som modersmål inte vet när det ska vara dem eller de så…
Jag fick inte hller använda dom när jag gick i skolan och det sitter i de gånger jag skriver dom känner jag mig väldigt wild and crazy! Däremot kan jag skilja på dem och de och det tycker jag fler borde lära sig.
Å herregud. Haha. Nej. Den här tråden är inget jag kommer följa. Den är som sagt väldigt onödig. Men jag hoppas att ni verkligen får tala av er om det stora bekymmret att en del skriver dem ist dom :D , det måste ju helt klart vara värt att lägga tid på. HAHA
#18 Om den nu var så onödig så hade du väll inte behövt lägga ner tid att skriva ett inlägg? ;-)
#13 Nej jag tror inte någon här inne har _fördomar_ mot någon i detta sammanhanget, men irritationsmoment har ju alla mot något. Jag irriterar mig otroligt på folk som i vardagligt tal låter "ah men ba lixom asså va" men inte går jag runt och tänker att personerna i fråga är mindre värda eller liknande. Det handlar om att folk medvetet väljer att förlöjliga sig själva genom att skriva fel.
Eller zkulle du inte enz reagera om du zåg ett inlägg zkrivet av mejj zom helt igenom zåg ut på detta vizet, kjamizzzar från lilla mejjjj / Jhezzikkaah! tex. ;)
#20. #7 Skriver att hon har fördommar. Och det är skillnad att förlöjliga sig genoma att skriva så som du nyss gjorde och att skriva dem ist för dom. Sån otroligt stor skillnad.
#21 Jo visst är det skillnad, det var jag som drog hela grejen väldigt mycket längre. Som jag skrev i början tycker jag de/dem/dom är väldigt oskyldigt eftersom det finns så mycket värre medvetna felstavningar.
#22 Ja men precis. Vill man ha något att störa sig på så kan man ju störa sig på annat. Viktigare saker. Som knarkare eller kanske pedofiler. Känns som att detta är en petitess.
Jag skriver alltid dom. Tänker inte ens på om någon skriver dem istället, kan dock störa mig lite om någon alltid skriver de, blir ju helt förvirrat om man använder i de istället för dom & det.
#23 Det finns alltid värre saker, sådär kan man inte tänka enligt mig. Då får man inte bry sig om marsvin som tex inte får hö, för det finns marsvin som inte får mat alls.
#24 Nej men saker som gör illa människor eller djur är väll saker som är värda att störa sig på ?. Men inte att folk skriver annorlunda eller som hr lärt sig att skriva på ett visst sätt. DET är Onödigt.
Jag stör mig också när jag läser texter där "dem" används för både de och dem. Tycker jag har full rätt att störa mig på det och tycker inte att det är det minsta onödigt. Jag tycker det är onödigt att skriva dem istället för dom däremot.
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
Men låt folk skriva vad som helst. Det borde inte ens vara värt att ta upp här. och sist jag kollade är det här en marsvinsida. Inte en sida för folk med fördommar mot andra folk som vill stava hur dem vill. Men vill man leva sitt liv med att gå och störa sig på småsaker så får man väll göra det då.
Det kommer inte jag att göra iallfall.
#25 Nej, jag stör mig inte på SÅ här små saker. Haha. Det är inte värt det helt enkelt. Dom gånger jag stör mig på sådant är när jag inte har något liv. När jag helt enkelt satt arbetslös och inte hade något bättre för mig. Då kunde jag störa mig på småsaker. Men man lär sig allteftersom att det är Onödigt =).
Men nu ska jag göra något annat än att diskutera det här meningslösa ämnet . Hoppas också att ingen av er tar det här personligt. =)
Ha en bra dag .
använder bara dem :o ibland dom xd
Jenny: Antar att du är en av dem som skriver just dem överallt ;-)
#14 Eller när de skriver "dem marsvin/råttor/hamstrar/whatever är jättetama"
#15 Jag har också lärt mig att (oftast) kan man byta ut de mot han/hon och dem mot honom/henne
Rätt:
Vad är det med honom? Vad är det med dem?
Vem/vilken är hon? Vilka är de?
Fel:
Dem är jättetama. Honom är jättetam.
Dem är hemma. Henne är hemma.
#20 Jo, jag har tyvärr fördomar mot sådant :-/ Om det är någon som jag vet kan skriva rätt och vet skillnaden egentligen men ändå skriver dem så avfärdar jag tyvärr sådana personer som antingen okunniga eller nonchalanta, även om de kanske egentligen har mycket kunskaper eller kan lära mig något. I mitt huvud blir det som att någon som förlöjligar sig med att skriva fel med flit kan knappast ha något som kan vara värt för mig att lära mig.
Dessutom har jag väldigt svårt att få ett samband i en text där det skrivs dem istället för de eller dom, det blir så fel att jag måste stanna till för att få ihop det
#21 Fast om man vet att det inte skrivs dem överallt så tycker jag man förlöjligar sig lika mycket som om man skriver som #20 gjorde
#24 De istället för det är också jobbigt! För mig blir det helt fel för då läser jag det som dom av bara farten.
Litterärt betyder DEM folkgrupp / personer man inte känner, Och dom är av mer personligt ordalag, alltså personer man känner till eller känner.
"Det står en folkgrupp utanför skolsalen, Pär hittar en vante och frågar läraren som har brottom ned för trappan: Är denna vante er?
NEj svarar läraren hastigt och pekar sen på gruppen och säger: har ni frågat dem?"
Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag
Det finns världens enklaste knep för att komma ihåg vilken det ska vara. De när det passar att sätta in vi och dem när det passar att sätta in oss.
ex: De kollade på film (vi kollade på film) istället för oss kollade/dem kollade
Kan du hämta dem? (istället för kan du hämta de/kan du hämta vi)
Jag använder de/dem när jag skriver mer formellt, i skolarbeten eller Artiklar och dyl. När jag bloggar/ifokusar eller liknande så skriver jag oftast dom eftersom jag tycker att de/dem är för formellt i många sammanhang.
#33 har ett jättebra knep att använda sig av för att få det rätt (fast sista meningen är fel ;)). Om man är osäker på vilket som är rätt tycker jag att det är bättre att använda "dom" eftersom det stör mycket mer när de/dem står fel än om det står dom :P
Hanna
#34 Nej, den är inte fel. Det kanske vart lite rörigt när jag förklara men man kan inte skriva "kan du hämta de", utan det måste bli "kan du hämta dem" 
(fick det exemplet av min svensklärare samt att det följer regeln)
#35 - Kan du hämta dem? (istället för kan du hämta de/kan du hämta vi) :P Ska vara oss.
Hanna
#36 Jaha, det blev ett missförstånd. Det är för att påvisa hur fel det blir, det korrekta är det första. Samma på meningen ovan om du kollar (Dem kollade <-- fel) 
Jag stör mig så fruktansvärt på att se ordet "dom" skrivet - jag tycker att det är så fult! :P Jag använder "dom" i talspråk men aldrig annars, kanske i ett och annat sms möjligtvis.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus