Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettoff-topic
Läst 790 ggr
[Alexis78]
0

Tycker ni det är okej?

Den här skulle ligga i ot men jag hittar inte den så nån moderator får gärna flytta tråden dit om det behövs.

Eller okej är kanske fel ord men visste inte hur jag bättre skulle beskriva det. Kikade runt på olika uppfödarsidor av min favoritras på hund och hamnade på en jag tyckte var ganska hemsk. Man såg flera bilder på när valparna låg hos tiken och diade, på nästan alla bilder hade tiken en massa små paket över hela kroppen där pälsen var inrullad för att inte topparna skulle skadas, det såg inte alls bekvämt eller trevligt ut. Tyckte det var rätt sorgligt men det som fick mig att verkligen reagera var när det mitt i alltihopa dök upp en bild från en valpning där uppfödaren "fångat" den nyföda valpen direkt den lämnat mamman, innan den knappt kommit ut och tagit en bild på den i fostersäcken.

Herregud jag tycker det är över alla gränser och man vill bara skrika "låt den stackars hunden föda ifred och vara hund för guds skull" Låt den dia sina ungar utan en massa paket över hela kroppen.

Åh jag tyckte så synd om hunden och en sån uppfödare skulle jag aldrig i livet vilja köpa min valp ifrån.

Moa-16
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nej, jag tycker det låter som dom gått över gränsen.. Hoppas att du skrev vad du tyckte i mejl eller gästbok?

Lyan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nej, tycker inte det är ok! Det tar inte lång tid för pälsen att växa ut och de kommer troligen ändå få klippa henne eftersom hormonerna ofta påverkar pälsen rejält och hunden troligen kommer att fälla av även om de inte klipper. Varför hålla en nybliven mamma i päls, hon kommer ändå inte kunna ställas!

[Alexis78]
0

Skönt att fler tyckte detta var helt fel, jag tyckte det såg grymt ut mot den stackars tiken, överallt var pälsen ihopsnodd i små paket när hon låg där och diade de små valparna. Men som sagt, bilden på födseln var ändå värst.

Fridaaaa
0

Djur ska få vara djur, tycker inte man ska sätta på dem en massa onödiga saker.
Det är t.ex som jag har sett på utställningar på t.ex alfghanhundar, stackars hundar säger jag bara med alla papilloter, täcken osv :S

Nej jag vill att djur ska ha det så naturligt som möjligt.

Stackars tik :(

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Alexis78]
0

#4# Precis, det är sorgligt annars också men just när hon har valpar dessutom så önskade man att hon bara fått ha det gott med de små, och att hon fått föda dem ifred, denna människa var alltså framme och plockade och fotade ungen just när tiken fått fram den.

Fridaaaa
0

#5 Såna borde inte få föda upp över huvudtaget:(
Jag tycker att det är okej att kolla valparna, när tiken har slickat rent dem för att kolla så att dem mår bra men att sedan lämna tiken i fred några timmar så hon får vila upp sig, bekanta sig med valparna osv.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.