Ang drag på buren?
Vi har nu ett tomt rum i lägenheten, mitt i lägenheten, genomgångsrummet till i princip alla andra rum. Detta rummet är därför väldigt ljust och luftigt, har det största ljusinsläppet, och mest trafik. Jag tycker det lämpar sig ypperligt till marsvinsrum, och eftersom vi har väldigt begränsat utrymme i resterande lägenheten känns det ännu bättre att använda detta rummet till marsvin. Jag har funderat på att med hjälp av 2 sammansatta bokhyllor bilda en stor L-formad bokhyllebur där.
Problemet är dock att i detta rummet befinner sig även balkongdörren, och den måste man ju öppna upp speciellt på sommaren, men även under det kallare halvåret för att vädra ibland.
Jag kommer ha kompostgaller uppepå buren som lock och skydd nattetid och när vi inte är hemma eftersom vi har katter, och tänkte att man kan ju lägga över filtar över buren och lämna några hål under tiden man vädrar.
Vi öppnar dock ALDRIG några andra fönster i lägenheten, så något tvärdrag skulle det aldrig bli.
Räcker det eller är det kört?
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Kyla klara marsvin rätt bra, men det är värre med drag. De bör inte utsättas för drag alls, särskilt inte då temperaturen utomhus är mer än ett par grader lägre än inomhusluften. Men ni kan ju se till att ha marsvinen någon annanstans när ni måste vädra, om det är nödvändigt, och sedan flytta in dem till buren när det är lite mer lagom temperatur och givetvis dörrar/fönster är stängda.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Förlåt, jag hade inte sett att jag fått svar. ;-) Du har rätt i att långvädringar lätt löses genom att flytta på marsvinen, svårare än så är det ju inte. ;-) Och mestadels är det ju sommaren som dörren är öppen länge, och då är det ju varmare ute än inne och borde således inte vara något problem så länge det inte blir tvärdrag?
drag tolkar jag som att det är öppet på två ställen så att det blåser mellan. och det gör det ju inte om bara balkongdörren är öppen. Marsvin kan ju vara ute på sommaren, blåser ju då med men inget prat om det.. ? bara en tanke..
I vissa längenheter så är ju tyvärr inte alltid alla fönster och dörrar helt täta och glipar det lite kan det ju även vara ett drag …
#3 Drag är för mig när det blåser in lite medans tvärdrag bildas när det är öppet på 2 ställen, men jag kan ha fel. ;-) Ja jag har också tänkt på det, och att de därför borde klara av en lätt vädring så länge det inte är minusgrader och storm ute kanske?
Vår balkong är dessutom till hälften inbyggd, så halva balkongen befinner sig ca en meter innanför husets väggar, dessutom bor vi väldigt skyddat så det blåser liksom aldrig in med någon kraft, om det inte är storm ute.
#4 Jo visst men det borde ju inte vara något problem så länge marsvinen inte står dygnet runt precis där det skulle dra isf..?
#5 Helt rätt. Tvärdrag är precis som du säger och drag likaså :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5 Själklart behöver inte det vara något problem. Utan jag svarade egentligen #3 men glömde skriva det. Och JAg håller med dig att öppet på två ställen är tvärdrag.
Då tänkte jag rätt. ;-) Skönt att veta att min plan kan fungera. Får se hur det blir i framtiden. Den där härliga framtiden. ;-)
Men vad hände med köket? Var det inte där du skulle ha burarna? Eller har jag blandat ihop personer nu? nä ….
Nej då du är rätt ute. Jag ska inte släppa alla bomber på en gång för då låter jag nog galen, men du lär märka varför planerna snurrar ditåt snart. ;-)
#10 Öh ok, hm! Nyfiken nu :-D