Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 6015 ggr
Athia
0

Anfall och slappa bakben - vad är felet?

För lite mer än en vecka sen uptäckte jag att Daisy släpade bakbenen efter sig, det ena lite mer än det andra. Jag flyttade in henne och hennes kompis Eden i mitt sovrum för att hålla mer koll på henne och justerade grönskasutbudet lite för mer c-vitamin, och hon verkade bli bättre och få bättre styrsel på bakbenen.

Sedan för ett par dagar sen tyckte jag att hon verkade  blöt på ena sidan av baken hela tiden, det luktade som kiss men jag tänkte det var bäst att kolla lite för at se om hon hade något sår eller böld dom läckte där.

Dåålig idé, när jag kände på baksidan av benet fick hon typ ett anfall, blev helt slapp och verkade nästan svimma av, och när hon kom till sans igen började hon bita i sin egen fot, och bet upp ett ganska fult sår.

Hon gick omkring ett tag efter 'anfallet' och skakade på huvudet, och problemen med det sämre benet verkade bli värre efteråt.

Vi var hos veterinären igår,och då var hon helt slak i bakänden.

De kunde inte känna nåt på leder/ben och röntgen visade ingenting heller, så hon har fått Metacam för smärta/ev. inflammation och Bactrim för den bitna foten som börjat svullna lite.

Hon verkar bättre idag efter 2 doser av vardera, stödjer på benen mer, så jag hoppas verkligen att det ska hjälpa, dock har jag lite andra funderingar…

Hennes anfall, vad kan det ha varit? Helt slapp ett par sekunder och liksom ryckte lite, trodde hon höll på att dö =/

Hon har dessutom återkommande haft konstiga andningsljud, låter lite som snarkningar. Vi var hos vet för detta för ett halvår sen och hon fick antibiotika men det har kommit tillbaka då och då men försvinner alltid efter en stund. Dom enda exempel på liknande ljud jag har hittat hänvisar till hjärtproblem.

Jag har inte så mycket val av veterinärer där jag bor, och dom är knappast experter på marsvin, så om nån har erfarenhet av liknande symptom… jag vill ha så mycket som möjligt att komma med när vi ska tillbaka till vet på fredag för det känns som om det ÄR nåt annat fel med henne men jag vill inte bli av med Daisy om det kan finnas en möjlighet att hjälpa henne :(

Hon är pigg i övrigt, ropar glatt och kommer hasande på sina skruttiga ben när jag ropar 'mat' så det känns inte som om det är läge att ge upp.
_
Rubrik redigerad av administrator för att underlätta sökfunktionen._

hultburger
0

Marsvin kan drabbas av förlamning, och det där med bakbenen låter lite som det, men ja, allt det andra vet jag inte :/ Jobbigt!
Skicka ett mail till Monika Willnerth så kan hon säkert hjälpa dig. (didorin@yahoo.se) Hon är kontaktperson för sjuka marsvin genom Marsvinshjälpen. Hon brukar alltid kunna säga något bra :) Skadar aldrig att fråga!

Håller tummarna!

alva-m-t
0

Det med slappa bakben låter som förlamning. Men det andra vet jag inte vad det kan vara:( Hoppas att vet kan hitta orsaken. Du kanske kan kolla ifall din vet kan ta dit en eller två mer marsvinsskunniga veterinärer. Hoppas:)

Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.

FeliciaS
0

En kompis till mig hade ett marsvin med epilepsi, enligt henne och veterinären. Det var många år sedan så jag vet tyvärr inte mer än så, men marsvinet fick anfall då och då.

Se till att hon får ordentligt med c-vitaminrika grönsaker varje dag, broccoli, vitkål, grönkål, paprika och persilja är bra (inte paprika och persilja för ofta). Rotfrukter som morötter, persiljerot, palsternacka, rotselleri och kålrot är också bra mat. Mot magen nu när hon får både antibiotika och metacam bör du ge ProViva så att magen inte kraschar. Jag skulle valt den sorten med minst socker, ex. skogsbär eller jordgubb som innehåller minst socker.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Moa-16
0

På det jag läser verkar hon ha det jobbigt. Om det inte finns något att göra för henne,så hon blir bättre. Är nog det bästa för henne att få somna in, så slipper hon lida.. Jobbigt, men det bästa för marsvinet.

#3 Fick marsvinet anfall då & då? Hemskt att låta ett sånt marsvin leva, tycker jag.

FeliciaS
0

Hur har det gått?

#4 Ja, hon började få det när hon var lite äldre har jag för mig. Hon avlivades till slut eftersom det blev för påfrestande för kroppen.

Det beror ju på hur det påverkar marsvinet och hur ofta det sker, tycker jag. Människor med epilepsi lider ju inte direkt av det så länge anfallen inte är för svåra.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[nono39]
0

förlamming tyvärr =(

Athia
0

Det går framåt :]

Alla marsvinen får varierat med grönsaker 2 ggr/dag, Daisy har tagit sin medicin och mumsar kligröt med Proviva- mycket omtyckt.

Hon har inte haft några mer anfall, benen är fortfarande lite svaga men hon stödjer på dem och går ganska bra nu. Hon äter bra, kissar och bajsar fint och är entusiastisk över maten.Hon verkar inte ha ont när man rör henne förutom lite i foten som hon bet sig i.

Däremot verkat 'oljudet' hon gör ibland när hon andas komma oftare och hon verkar kanske lite tröttare än vanligt.

Om hon hade en luftvägsinfektion borde det väl ha blivit bättre med antibiotikan… Och kan trötthet hänga ihop med medicinerna?

Vi ska tillbaka till vet imorgon och då ska jag be dem gå igenom henne ordentligt och kolla lungor och hjärta också.

Athia
0

Nu är vi tillbaka från vet, efter blodprov och röntgen på hjärta/lungor. Som jag misstänkte är det problem med hjärtat och vätska i lungorna.

Labsvaren visade inte på någon tydlig infektion, lite lite högt på några värden men det beror antagligen på såret i foten där hon bet sig.

Hon ska ta Furix (vätskedrivande) 2ggr/dag till att börja med och vi ska tillbaks på måndag och röntga igen för att se om lungorna klarnar upp och diskutera vidare medicinering.

Creation
0

Hur går det?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Athia
0

Lungor och hjärta ser lite bättre ut, vi fortsätter med vätskedrivande och sedan måndag får hon även Fortekor för hjärtat.

Ser ingen större skillnad än iaf, så nu får vi vänta och se och försöka stressa ner efter alla veterinärbesök.

FrippeKurre
0

Stackars liten:( Hoppas hon klarar sig!

Denna kommentar har tagits bort.
[donkeyqueen]
0

Hoppas att hon klarar sig.

[Alexis78]
0

Förlåt, jag vet att det är känsligt men jag måste bara fråga, är det bara jag som läser tåden och tänker "hur mycket ska man utsätta en liten gris för?" Bör man hålla dem vid liv fast de är skruttiga med diverse krämpor bara för att se om det kanske någon gång kan bli bättre?

Marsvin är små djur, de är bytesdjur och jag personligen hade tagit bort mitt marsvin när det blev lamt och fick anfallet, och då kan jag garantera att jag ändå älskar mina grisar något fruktansvärt mycket.

Linnet
0

Tråden är ett år gammal, men jag kan hålla med #14, skulle aldrig hålla på med en massa veterinärbesök och medecinering, utan låta marsvinet somna in.

[JennyNorgren]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

14 och 15, Jag kan hålla med er till viss del. Men förmodligen så löste det ju sig för det här marsvinet. Man måste ju göra allt man kan innan man ger upp. Och det finna medecin mot tex vatten i lungorna så är det klart man provar det och om det fungerar ja då är ju saken klar. man får behålla sitt marsvin som dessutom har blivit friskt. Kosta vad de kosta vill.

Men och andra sidan så hade just det här marsvinet en massa sjukdommar eller fel. Och att sätta ett så litet djur på all denna antibiotika vet jag inte om jag skulle ha gjort.

men jag är hursomhelst glad att marsvinet mår bra =)

[Alexis78]
0

#16# Det vet vi ju inte om det gör eftersom tråden är så gammal.

[JennyNorgren]
0

Men som hon skrev i det sista inlägget hon skrev så verkar det må bättre, och hon skriver också att "

Lungor och hjärta ser lite bättre ut, vi fortsätter med vätskedrivande och sedan måndag får hon även Fortekor för hjärtat.

"

Jag tolkar det iallfall som att det blir bättre.

[Alexis78]
0

#18# Tråden är ett år gammal, vi kan bara spekulera men för mig är det ovesentligt egentligen.

[JennyNorgren]
0

#19 Är det ovesäntligt om hon blir bättre av medecin eller missförstod jag dig nu ? =)

[Alexis78]
0

#20# Du verkar missförstå en del :)

Det är väl ganska ovesentligt hur marsvinet var då och onödigt att spekulera när det var ett år sedan ägaren hörde av sig i tråden. Blev det tydligare nu?

Vi har olika syn på vad som är humant och inte när det gäller små grisar, svårare än så är det inte :)

[JennyNorgren]
0

#21 Okej. Ja men du skrev inte med det. De sista jag skrev var att jag trodde att marsvinet mådde bättre och då svarade du att det var ovesäntiligt. Hur många sätt kan man tolka det på ?

Ja vi har nog olika syn på det . Fast jag har aldrig suttit i den situationen att något av mina marsvin har behövt behandling så jag vet egentligen inte hur jag skulle göra.

[Alexis78]
0

#22# Det har jag, allra senast för knappt en vecka sedan så jag vet mycket väl vad jag talar om.

[JennyNorgren]
0

#23 Okej. Sådant kan inte vara roligt.