Hur lång dräktighet?
Satt o pratade med en kompis härom dagen om dräktighet och vi konstaterade att det finns lite olika bud på hur länge marsvin eg är dräktiga.Allt från 59 till 79 dygn, 8 eller 10 veckor… men en diff på 20 dagar kan ju inte vara möjligt. Jag har haft kullar här, men aldrig vetat när honan parades så antal dagar för dem är ju okänt.
Nån som vet det korrekta?
//C
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
65-72 dagar är det normala =)
Aha, tack!Förvirringen var total här i förrgår nämligen. Du vet kanske hur det kan bli när man sitter o pratar… :P En diff på 7 dagar låter ju onekligen mer rimligt,, :)
Jadå , och om man är osäker är det bara att fråga :D Finns alltid smarta människor här inne om kan svara :D gud vet vad mycket frågor jag har ställt här inne : D
Runt 10 veckor går dem :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ja tio veckor kanske är lättare att säga =)
När jag planerade min första kull läste jag flitigt en massa marsvinsböcker och i nästan alla stod det att honan födde tidigt om hon hade många ungar i magen, och omkring 2 (!?) veckor senare om hon väntade en liten kull. Knäppt.
Jag brukar ha dygn 63 som absolut första födelsedatum, efter den dagen är jag noga med att stanna hemma osv. Har bara haft en hona som gått över 70 dagar, hon födde på dygn 93! Ungen var väldigt stor och dog under förlossningen. Mamman hade rimligtvis väldigt svårt att få ut den stora ungen.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin