Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: avelungar
Läst 1040 ggr
[Nooni]
0

När tar ni upp era bebisar?

Min ena hona har nyss  fått bebisar och jag undrar när man kan ta upp dem? Har provat lite men de tjuter så högt så törs inte ha dem uppe så mycket….

Fridaaaa
0

Jag brukar kolla dem direkt, så man ser om dem mår bra osv. Och ta en födelsevikt, sedan dem första 1-3 dagarna brukar jag inte grejar så mycket med dem, sedan tar jag upp ofta, för att dem ska vänja sig
(detta då när jag hade honor, nu har jag bara gossar hehe)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[JennyNorgren]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag brukar göra som Frida. Tar upp den nästan direkt efter för att kolla så att de mår bra och väger dem.  Fast jag väger dem varje dag de första tre dagarna. Fast jag tar inte upp dem mer än när jag väger dem.  Och sedan efter tre fyra dagar så så brukar jag hålla i dem och gosa med dem för att de ska vänja sig. Och sen har ju en del varit väldigt "mammiga" men det får man ju också vänja av så att de inte får panik när man väl ska sära på dem senare =) .

Lixim
0

Jag har haft tur så jag har vart med vid alla våra födslar. Jag brukar när mamman tvättat klart ungarna ta upp dom och kolla så allt står rätt till. sedan får dom vara med mamman i cirka 1-2 timmar, sen väger jag och så brukar jag ta lite kort. Sen får dom vara ifred. Jag väger dom varje dag i cirka en vecka så jag ser att vikterna håller sig där dom ska.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

[Nooni]
0

Ok tack för era svar… jag har haft dem uppe litegrann men de tjuter som sagt, kanske ska vänta lite med att ha dem uppe längre stunder då… De är bara fem dagar än.

godisgrisen
0

Vissa är riktiga gaphalsar :-)! Men de bhöver träna ändå. Korta stunder och om de verkar känna sig övergivna och ropar på mamma brukar det gå bättre om man tar upp dem två och två då har de tryggheten av syskonet.

HannaVastervik
0

Min ena hona fick precis fyra bebbar imorse. Har redan vägt dom. De sa dock inte ett ljud, fast var väldigt nykomna. =o)

[Alexis78]
0

#2# Fast man behöver ju inte vara så snabb med att vänja av dem från mamman, de ska ju inte säras på förän vid fyra veckor och vid det laget tycker jag de flesta ungar börjat vänja av sig själva.

HannaVastervik
0

#7 Helt sant. =o) Brukar inte ha uppe mina ungar så mycket första tiden. Nu är mina äldsta bebisar 3 veckor och honan älskar att gosa medans hanen skriker konstant efter mamma. Kan verkligen vara olika!! =)

[Alexis78]
0

#8# Precis, de är ju så olika personligheter. Tycker det låter jättebra som du gör. Vad var det för bebbar du fick imorse, skinnys?

HannaVastervik
0

Ja fyra vackra skinnys fick jag, så nu har jag sex skinnybebisar. Dessa nyfödda ser väldigt fina ut, hoppas de utvecklas fint med! =)

[Alexis78]
0

#10# Åh blir grön av avundsjuka, gissar att du har lång kö på dem?

Fridaaaa
0

#7 Har man dem uppe 10 min på förmiddagen och kanske 10 min på eftermiddagen så tar dem ingen skada, sedan kan man ju ha mamman uppe med samtidigt om man vill :)

#10 Inte alls avis ;) Vill inte alls ha fler skinnys ;) hehe

HannaVastervik
0

#11 Har tre i kö på varje kön ungefär =) Blir kanske att spara båda honorna i senaste kullen och ställa i grupp och ras när de är 6 månader, får se hur de utvecklas. =o)

#12 haha, jag vet du vill ha ;o)

Fridaaaa
0

#13 Hehe Flört Kan dock inte nu så får bli framtiden hihi

HannaVastervik
0

#14 du får skaffa dig en honflock ^^

Fridaaaa
0

#15 Göra det till nästa år kanske Flört

[Alexis78]
1

#12# Då får man ju ha hela flocken uppe samtidigt, annars blir det ju små som är ensamma i buren istället. Nej, skada tar de inte men jag personligen har aldrig sett någon anledning att just vänja dem ifrån mamman så snabbt som möjligt då det brukar lösa sig naturligt under de fyra veckor de går med henne. Men alla gör ju olika.

HannaVastervik
0

#16 Ja, det är underbart med honflockar. Ska skaffa en till sen när jag kan bygga en. =o)

Fridaaaa
0

#17 Fast 10 min åt gången, är ju inte att vänja ungarna att vara ifrån mamma. Jag gör det mest (när jag hade honor med ungar) för att dem ska vänja sig vid hantering och då satt jag vid buren så att ungarna hörde mamman & syskonen :)

#18 ^^, Ja det är det :D

HannaVastervik
0

#17 Nej då! Man kan ha en bebis och mamman uppe och de andra kvar i buren med dom andra honorna, går jättebra. De brukar oftast hjälpa till med ungarna, så underbart med honflockar, älskar älskar <3   =)

[Alexis78]
0

#19# Nej det har du rätt i, det är ju en kort tid och i ett annat syfte, just för att vänja dem vid hantering och det är ju alltid bra.

Fridaaaa
0

#21 Ja precis:)

Sandra-B
0

Jag hanterar ungarna från det att de är nyfödda.
Första gången jag tar ut dem är det för att kolla kön, vikt, färg och att allt verkar stå rätt till, sen när de är någon timme så fotograferar jag dem.

Därefter brukar jag låta dem vara ifred tills kvällen/natten eller morgonen efter (beroende på om de föddes på morgonen/eftermiddagen eller kvällen).

Jag väger alltid bebisarna åtminstone två gånger varje dygn och när de är ute för vägning passar jag såklart på att klappa och titta på dem och så under någon minuts tid så att de vänjer sig vid mig.
Brukar normalt ta ut bebbarna flera gånger om dagen, men inte mer än någon minut per gång till att börja med- vilket jag successivt ökar. En gång om dagen brukar jag ta med mamman och ungarna i en korg och sätta mig vid datorn eller TVn en stund och så gosar vi alla tillsammans en stund, brukar även då lyfta upp bebbarna så de sitter ensamma i min hand en liten stund.

När jag har bebbarna ute är jag dock vädigt noga med att sätta tillbaka dem i buren om de eller mamman blir oroliga över att inte vara tillsammans. Jag vill att de ska uppleva att det är possitivt och mysigt att vara ute hos mig och det tror jag inte att de gör om de blir oroliga, snarare tvärtom så upplever de det som något negativt. Givetvis är det bra att hantera bebisarna när de är små och vänja dem vid människor, men blir de orloiga/stressade över att bli ensamma tror jag att det är bättre att ha dem ute alla ungarna och mamman ihop- då vänjer de sig fortfarande vid hantering men de har sin trygghet (mamman) med sig :-)

Nu ska jag ta och morgonväga samt morgongosa med mina knappt 10,5 dygn gamla bebisar innan de (och de andra grisarna) ska få lite grönsaker :-)

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!