Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1142 ggr
Tina
0

Kan/vill ej röra ena bakbenet

När jag vaknade igår märkte jag att Theodore inte kunde/ville använda sitt högra bakben - det verkade nästan vara "låst". Vi åkte förstås till veterinären som gav diagnosen "Smärta från höftled vid böjning/sträckning av led" och gav oss Seraquin som är ett fodertillskott för hund och katt som används vid ledproblem.
Theo blir 7 år i december och veterinären trodde att problemet var åldersrelaterat.

Jag känner mig osäker och orolig då Theo inte verkar bättre i benet idag. Han får en halv tablett Seraquin om dagen (upplöst i vatten). Han stapplar omkring på 3 ben och håller sig runt ett litet område i buren då det säkerligen är svårt att gå och kanske gör ont också.

Vad tror ni om den här diagnosen? Någon som varit med om något liknande?

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Hultan
0

Det tar lång tid innan man ser effekt fr seraquin ca 6 veckor, om det ens hjälper för marsvin. Fick du ingen smärtlindrande och antiinflammatorisk medicin? Typ metacam? Jag hade frågat om det. Även om det kan förkorta livet så slipper han iaf ha ont.

Med sunt förnuft kommer man långt!

Tina
0

Nej vi fick bara Seraquin. Det var fort in och ut och undersökningen gick lite väl snabbt enligt mig. Den veterinären jag helst ville till hade flera dagars väntetid och eftersom att jag ville ha honom undersökt samma dag gick vi till en annan veterinär.

Även om han är gammal och sover mycket är han vanligtvis väldigt rörlig och brukar lunka omkring mycket. Nu ligger han mest i ett av husen och tar sig ibland en liten bit utanför för att käka hö. Vattenflaskan får jag ge honom ibland för att se om han är törstig. Det här känns inte alls bra… Och 6 veckor? Nej fy, vilket liv…

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Hultan
0

Jag tycker du ska ringa och fråga om du inte kan få metacam el liknande utskrivet och sen en undersökning hos den andra vet som du ville komma till från början. Så hade jag gjort.

Med sunt förnuft kommer man långt!