Nytt underlag - redovisning
Jag skrev en tråd om att jag bytt till toa-lätt och mina grisar mår bättre av de än spån. Nysningarna har slutat!! Det dammar ju inte och jag tycker de är bättre än spån.
Så om någon funderar på Toa lätt tycker jag att det r ett bra val för både lukt och dammet. Vilker är hälsosammare för grisarna också!
Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
vad är det för något och vad får man tag på det ? =)
Vad skönt att nysningarna har blivit bättre! Jag tycker toa lätt ser fruktansvärt obekvämt ut att springa på för deras små fötter men jag har sett att en del använder det.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Skulle inte vilja ha det, totalt omysigt att sova och promenera på för marsvinstassar tycker jag!
Eller ja, toa-lätt och sedan en rejälv fleecefilt på då :) Men bra att du är nöjd, alla tycker vi olika!
Är det sådant där som ser ut som stora pelletsar ? 0)
# 4 Sånt där katt-pellets som man kan köpa på vanliga mataffären. Ser ut som stora pellets ja :)
När vi provade det till katterna tyckte jag att det luktade jättemycket kiss så det åkte ut fort. Hur fungerar det med marsvinskiss?
Tur att det går bra:)
Jag har testat det, men eftersom det är "papper" så luktar det, man får byta ofta tycker jag.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
jagtycker de funkar bra och luktar inget från buren.
Jag ahr massa gos halm i husen och en mysrulle jag köpte här ifrån.
Dom trivs!
#7 Låter ju bra:)
Men blir det inte dyrt? Tycker toalätt kostar lite?
har bara köpt en 10 liter säck hittils så vet inte hur de blir längre fram.
Man kan köpa större säckar på djuraffärer också, då blir det lite billigare än att köpa 10l-påsarna 

Mvh Stephanie 

Tycker själv inte om Toa-lätt luktar snabbt både kiss och blött papper. Men om det funkar bra för dig och dina grisar så är det ju jättebra :-D
Kan man ha toa-lätt först och sen över det en fleecefilt? det är väll ganska lätt att rengöra ?
=)
Vad skönt för er!
Jag är inne på andra balen Lättströ som köps på Granngården och är nöjd med det som bottematerial. Har visserligen hälften vanligt spån (underst) för att det inte är lika mjukt som spån och detsamma tycker jag gällde Toa-Lätt när jag använde det.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag tycker att det fungerar utmärk att ha fleece i hela buren och sen en köksavdelning för hö´t och där har jag toa-lätt. Dem gör det mesta av sina behov i köksavdelningen (kattlåda med hög kant). Då får man skönt underlag att gå på och en praktisk toalåda. :)
Med sunt förnuft kommer man långt!
men ärinte kattlådor väldigt stora för att ställa in i en bur ? =)
#15 vi kör med halva transport burar :)
#15 Beror ju på hur stor bur man har ;) Jag har iofs inte så stor nu, men grisarna är inte så stora heller. Har en öppen bokhyllebur, så det är mycket praktiskt.
Jag har köpt plastlåda på Ö&B, gjort ett hål i den så att marsvinen kommer in & lagt hö i den :) Fungerar kanon :D Lite kommer såklart utanför men inte alls mycket .D
#18 Nyfiken på att se en bild på detta för att förstå mer exakt hur du menar :-D
Ahaa, Det där kanske man borde prova =) .
#21 Köpte 2 såna, för 10 kr/st på ö&B. Klippte/skar upp hålet, filade ner vassa kanter:) Fungerar om hus med om man vänder det på andra hållet ;) Lätta att skura av :D
Det ska jag prova till mina marsvin =) Hoppas att det går vägen =)
#19 Ett bra sätt att hålla höt lite mer samlat :-D
#24 Ja :) Lite hö kommer utanför men inte mycket :)
#20# Tycker det ser ut som en hel del hö utanför 
Men jättesmart, helt klart värt att testa.
Jag har två gröna trofastbackar till mina fem tjejer, fyller dem med spån och hö och på något magiskt vis lyckas faktiskt höet hålla sig kvar där, även om jag inte vet hur :)
#26 Detta var innan städning, dem hade vält hela lådan, är därför haha ska försöka få fast den, eller lära dem att inte välta ut den:P
Sedan så ser det mer ut för att jag har halm som underlag :)
#26 Trofast har sonen i sitt rum …. åh så slänger mamma ut alla leksaker för dessa ska marsvinen ha … ;-)
#28# Klart att marsvinen ska ha det bästa, lika bra att barnen lär sig det direkt 
#29 Fniss :-D
För 165kr kan man köpa 65lit Toalätt på foderbilen.se
Snabb leverans, rekommenderar det, har likt många andra katt-toalätt-lådor i buren med toalätt i botten och hö. Toalätt på vanliga ica är relativt dyrt, detta storpack som körs till dörren är kanon! :)
på djurmagasinet i Valbo kan man köpa toa lätt strö för 129 kr 55 l tycker jag är billigt=)
Gud så fina burar ni har.. 
Själv har man en tråkig gammal gallerbur som dessutom är för liten, så pojkarna får vara ute & springa 13 timmar om dagen så det blir en hel del torkning av kiss & bortplockning av pluppar. Och jag tycker så synd om dem när dom måste bo i sin lilla bur. Dom har en otroligt stort hus, men det är bara en som får komma in. Buren är laglig till två marsvin.
Men jag ska bygga en bur, så fort som möjligt.
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Nu har jag provat toalätt. =) Eller jag håller på och provar de nu. =)
jag tyckte dock att de luktade lite konstigt redan när jag hävde i det. Men det har inte börjat lukta ännu iallfall. Halva buren har jag med toalätt och över det ett lager hö.Och såklart höhäcken och ett stort hus. Och på andra halvan så har jag fleecefilt och under fleecefilten så ligget det mer Toalätt . Och så har jag matskålan vattenflaska och såklart en myspåse =) . Jag ska se om det här fungerar. annars får jag gå tillbaka till vanligt kutterspån. Vilket de andra får ha så länge till jag har provat toalätt =)
jag är hel nöjd.
Jag har strött lite spån i huser bara för isoleringensskull, s åde är varmt och skönt, för marsvinen städar ur halmen :/
Jag använder fleece och det fungerar jättebra! Mjukt och skönt för marsvinstassar och lätt att städa.
#37 kan du inte lägga upp en bild, oss fleecefantaster emellan ;)