Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 650 ggr
_Charlie
0

Nytt naffsande beteende?

Vår Chivas har vid nästan 4 månaders ålder fått för sig att börja naffsas eller småbitas. Ett beteende jag inte vill att han ska fortsätta med då det skrämmer barnen, och barnen ska kunna hålla honom utan att jag riskerar att de i rädsla med reflex släpper honom eller liknande. ;)

Han bits inte hårt, inte för att skada, utan jag vet inte varför han börjat med det. Han naffsar lite med tänderna lite överallt. Jag antar att han har kommit på ett nytt sätt att undersöka saker? "Kan jag äta hennes byxor?" "Är denna tummen mat?"

När han gör det avbryter jag honom och säger Nej, men är det rätt väg att bryta ett rätt så nytt beteende?

[JennyNorgren]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Så gjorde faktiskt en av mina hanar ett tag. Men det gick över efter ett par veckor. Jag skulle tro att det är för att testa sig fram. han har även ätit fleecetyg och spån. spånet satte han dock i halsen och har inte gjort om sedan dess. =)

_Charlie
0

#1 Haha söta dom är! Får hoppas han slutar snart också. Han har förändrats rätt mycket på sista tiden. Blivit mycket mer framåt och tar för sig på ett helt annat sätt. Pratar massa och har sig. Kanske det hänger ihop med naffsandet också.

[JennyNorgren]
0

Ja, Sitter han ensam ? =)

För mina marsvin, när den ena honan brunstar och tycker då att hon är extra dominant så kan hon tugga på de andras päls. Inte så att de andra får ont men tugga på pälsen iallfall. =)

[SallysPigge]
0

Våra stora grisar slickar och nafsar mig på hakan väldigt ofta, riktigt mysigt :-D Så länge det är nafs och inget bit så ska det väl vara ok.

_Charlie
0

#3 Nej då han går med Charlie. ;) När du säger det så har jag sett honom flera gånger naffsa på Charlies päls, men han är ju hane! Haha!

[JennyNorgren]
0

Ja. men det kan nog ha med dominans att göra när han gör det på Charlie iallfall =) Men som sagt det brukar passera :D

_Charlie
0

#6 Ja det verkar som att han kommit in i någon slags rebellisk period där han ska visa att han minsann också kan bestämma, även om Charlie alltid varit chefen i huset. Det slutar alltid med att Charlie säger ifrån och Chivas springer och lägger sig i en hörna och ser så oskyldig ut. Retsticka. ;)

[JennyNorgren]
0

hahaa Det låter PRECIS som min snaps. haha. Han kunde springa fram till elvis och bita honom i nosen och sen rusa därifrån i världens fart. Och lägga sig i sitt hus eller i ett hörn. Han bet såklart inte hårt. Men just bara för att testa hur långt han kunde gå innan Elvis sa ifrån =) Haha Tokar :D

_Charlie
0

#8 Haha vad roliga dom är, knäppgökar! ;-)

Fridaaaa
0

Vissa unga marsvin kan smånafsa för att utforska. Det gjorde Lotus när han var yngre. men slutade med det efter ett litet tag. Jag tolererar inget nafsade hos några av mina djur :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.