marsvin och andra djur
Är det någon som har erfarenhet av att ha marsvin och kanin ihop? En del säger att det går jättebra, en del avråder.
Det jag känner mig tveksam till är att de ju äter lite olika… Plus att de ju leker olika osv. Bäst är väl alltid kompis av samma sort eller?

Jag hade en kaninhane ihop med ett marsvin. Men jag delade på dom eftersom kaninen ville betäcka marsvinet hela tiden. Kanske går det bättre om kaninen är en hona?
Jag personligen avråder det, för om kaninen skulle bli irriterad på marsvinet så tänk på de kraftiga bakbenen som kaninen har och på vilken skada marsvinet skulle få av dom ifall kaninen skulle sparka bakut…. Jag personligen skulle aldrig sätta ihop marsvin med kaniner.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Jag provade med en marsvinshane och en kaninhane en gång. Kaninen skulle vara en dvärgkanin men växte till det dubbla, och båda djuren irriterade sig till slut på varandra. Marsvinet hade heller inte så mycket att sätta emot om kaninen inte ville flytta på sig etc, så jag särade på dem.

Jag har tyvärr sett marsvin som blivit flådda på ryggen av kaniner de varit kompis med jättelång tid, så jag tycker inte det är någon permanent lösning att ha kanin och marsvin ihop.
Jag hade en jättesnäll fransk vädurs-hane som bodde i mitt marsvinsrum (han hade ingen bur), han hoppade in till marsvinen och delade en morot med dem ibland, det gick hur bra som helst. Man får nog känna kaninen väldigt väl och se till att den inte blir trängd av marsvinen. :)
En kanin kan inte ersätta en artfrände, de har nästan ingenting gemensamt och pratar inte samma språk.

#5, håller med. :)
#6. Härligt :D
Låter precis som min tanke: att de ju är olika arter med olika språk. Ändå läser man ibland att man kan sätta ihop dom utan problem.
Jag har aldrig testat utan har valt samma djurslag men intressant att höra vad ni tycker och vilka erfarenheter ni har.
#8. Jo de brukar gå att sätta ihop utan problem.. Men vad de har för nytta av varandra säger man inget om ;)
Men om de trivs ihop är det kanske bättre än att de är ensamma i varje fall…
#10. Ja det är sant. Sällskap är alltid sällskap. Men artfränder är att föredra om man har möjlighet till det.

min kusin hade en kaninhane tillsammans med 2 marsvinshonor men tror hon delade dom sen när kaninen blev så stor att han nästan mosade marsvinen (kaniner är ju lite mer hårdhänta)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#12. Men då hade marsvinen sällskap av varandra ändå. ! :D
Sällskap e ju viktigt o en artfrände är ju alltid bäst!
Jag skulle aldrig ha en kanin och ett marsvin ihop…
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#15, Inte jag heller.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Precis som dom flesta säger så skulle jag avråda det. Kaniner är mycke starka i bakbenen, och det skulle ju vara jättesynd om marsvinet om den skulle träffas. Och dom pratar inte samma spåk. Men i vissa fall så kan det funka, men det är nog bäst om han har två marsvin eller två kaninen.
Marsvin skall bo med andra marsvin.
Det finns de marsvin som funkar med kanin men de behöver fortfarande en kompis av samma art också. har själv provat med kanin och marsvin och jag gör aldrig om det då kanin var oerhört aggressiv mot marsvinen, högg och bet hela tiden.
Sedan vet jag iof många fall där det funkar men varför inte helt enkelt låta marsvinen ha varann och låta bli att pussla med olika djurslag. En kanin är inte på samma sätt ett flockdjur som marsvin, se bara på hur kaniner lever i det fria.
Jag skulle aldrig ha kanin och marsvin tillsammans för även om dom är kompisar hela tiden så kan dom ju bli sura på varann och då är det synd om marsvinet.
jag hade en kaninhona av hyffsat stor modell med mina marsvin innan.. men hon hade oftast fri tillgång till att gå ur buren & hoppa omkring lägenheten så hon blev inte ett dugg irriterad på marsvinen.. var de störiga så gick hon undan.. oftast så sov marsvinen på henne & hade det riktigt mysigt ihop.. men hon var en mkt speciell kanin..

#0 Jag avråder…… Dels för kaninens starka ben, och för att marsvin och kaniner inte pratar samma språk (om du tänkte på ett marsvin tillsammans en kanin)
Jag ska inte skaffa kanin utan håller mig till marsvinen. Var mer intresserad av att höra era olika erfarenheter.

#22 Jaså, okej ;P
Vår kaninhona adopterade vårt marsvin som sin bebis. Hon pysslade och donade med honom mest hela tiden. Putsade pälsen och kollade så han var ren i baken…
ALDRIG, ALDRIG några dispyter. Buseman (marsvinet) avgudade sin "mamma".
Se själv, så söta dom är när dom ligger och vilar efter maten!
// Shintaida
#24 Gulligt ^^, Men oj så stor (tjock?) kanin! ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
När hon föddes, så var hon stor som TRE ungar ihop. Det gick inte att banta henne heller.
Skorpan blev sjuk maj 2006 så vi fick ta bort henne. Antagligen tumör i hjärnan som höll på att tränga ut ögonen. Hon blev 6 år gammal, min tös.
MEN, vad dom älskade varandra, dessa två varelser!
// Shintaida
#26 Ojdå vad hemskt!
#27 Den tråden är 4 år gammal. Kanske inte lönt att skriva i? ;)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#28 Ojsan! Det såg jag inte