Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 2053 ggr
Caroob
0

Hur mycket grönsaker?

Hej hej

Jag undrar hur mycket och vad för grönsaker ni ger era marsvin, ett exempel på en vanlig dag!

[MatildaW]
0

Okej, en vanlig dag för mina marsvin:

På morgonen..

• Morötter
  • Vitkål

På eftermiddagen..

• Persilja
  • Broccoli
  • Och nånting mer.. Brukar bli olika..

På kvällen..

• Morot
  • Vitkål
  • Broccoli

Men som sagt, det här är hur en av dagarnas hos mig kan se ut :) Det är inte alltid så den ser ut.

Caroob
0

Tackar! Men ungefär hur mycket? Mina kanin blev ofta lös i magen… tålde ingenting. Klart det är individuellt men det kan ju vara bra att veta vad man ska utgå ifrån :)

FeliciaS
0

#2 Marsvin är inte kaniner. Marsvin har ett mycket större behov av att få i sig mycket frukt och grönt! :)

Mina får mycket persilja på morgonen, ibland även paprika, tomat eller någon frukt. På kvällen får de broccoli/kål och någon rotfrukt. Alltså mest mat på kvällen - minst 2 st sorter uppdelat på 2 ggr (minst 4 sorter/dag). Rätt mkt av varje, 20-30g vitkål per marsvin/dag, ca 50g broccoli, lite paprika och tomat, rätt mkt rotfrukt. Men frukterna/rotfrukterna och grönsakerna varierar - inte så mkt frukt får de, kanske 2 ggr/v. Det som de får mest av är broccoli och persilja, i princip varje dag då det innehåller mkt c-vit. Det gör gul paprika med fast det ska man ge i mindre mängder mer sällan…

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Thea-Cazzy
0

Om man ger marsvinen mycket c-vitaminrika grönsaker/frukter måste man då tillsätta c-vitamin i vattnet?

Jag har hört att man inte ska ge marsvin kål för att det jäser i magen, men det verkar faktiskt inte stämma eftersom jag har läst här om att några ger marsvinen vitkål varje dag.               Är det farligt att ge för mycket kål?

Annna
0

Jag ger aldrig mina marsvin c-vitamin i vatten eftersom det bara är onödigt! c-vitaminen förstörs av solljuset, så efter bara en timme är allt borta. Vilket marsvin dricker liksom en hel flaska på en timme?=P

Så om man ger marsvinet c-vitamin rika grönsaker varje dag så räcker det.

Jag ger alltid mina marsvin vitkål varje dag, och har aldrig märkt att de fått några som helst problem med magen.
Sen ger jag mina marsvin även paprika varje dag, vilket många säger är "farligt" eftersom marsvin får munsvamp av det, men även där har jag inte märk några som helst problem.

Däremot så har mina tidigare marsvin fått munsvamp jätte lätt av äpple och tomat som de bara fick ibland. Så de serveras inte här hemma längre. Men sen har jag hört/läst om de marsvin som kan äta äpple och tomat utan att få munsvamp.

Så jag tror att det helt beror på vilka grönsaker marsvinen är vana vid.

Ger du inte vitkål nu, och vill börja ge det. Så ge det i små mängder i början och öka mängden efter hand:)

Mina marsvin får sina grönsaker på kvällen. Deras bas består av vitkål, morötter och paprika. Sen så kan de ibland få extra saker som ex. bladpersilja, brocoli, grönkål och gräs/maskrosor.
När de får någon extra sak så minskar jag ner lite på bas grönsakerna.

Thea-Cazzy
0

#5 Tack så jättemycket för svaret! Glad

Jag hade nog aldrig tänkt på att c-vitaminen försvann så fort.

GroaLover
0

tomat var mitt förra marsvins favoritmat, så det fick hon när vi hade, ingen munsvamp här! (ingen Nossvamp heller).

Äpple tyckte hon inte om, kärnorna var bättre, inte heller gurka.

Thea-Cazzy
0

#7 Ett marsvin som inte tycker om gurka?! Det är första gången jag hör det, hihi ;P

Lejonkungen
0

Jag brukar ge dom falukorv och ibland lite köttbullar. men de har börjat morra åt mig när jag ska ta bort de sista resterna…fast nu väger de ju fem kilo och måste ha strypkoppel…Fundersam

( jag skojar bara så att ni vet så att ingen börjar skriva att dom är växtätare och ska hållas minst två etc. etc.Flört)

GroaLover
0

eller ja, två marsvin som inte tycker om gurka, mitt nuvarande marsvin tycker inte om det heller.

[MatildaW]
0

#9. HAHAHA! Den var bra *asg* Skrattande

Thea-Cazzy
0

#9 Hahaha, det var roligt!

TRASAN
0

#9 hehe

KopSaljMarsvin
0

Man kan alltid lägga c-vitamins droppar på grönskerna¨¨

Jag bruka göra hambugare :D till mina

Tar havregryn,morot c-vitamin och vatten till det blir en fin deg

Jag låter degen torka och bli fast och

sen ger jag den till marsvinen dom tycker det är mums :D

Thea-Cazzy
0

#14 Haha, smart

fulfisk
0

Jag läste på Eragons sida att man tydligen bara bör ge grönsaker en gång om dagen.

paronskrutten
0

Varför det? Det lät jättekonstigt. Tänk vad besvinkna grisarna skulle bli^^

Helena

fulfisk
0

Jag har ingen aning, jag tror att hon skrev att någon veterinär hade sagt det men sen är det väl många som säger att de ska få oftare också?

Tea.my.love
0
  • Morötter
  • kål
  • banan
  • gurka
  • och något mer, olika beroende på vad jag har hemma.
fulfisk
0

Gillar de banan? Det har mina aldrig ätit :P

Tea.my.love
0

Min älskar banan

fulfisk
0

Jag får ta och testa det då :P De brukar dock vara skeptiska till nya saker, haha ^^

paronskrutten
0

Banan tycker min hane om

Helena

FeliciaS
0

Helt onödigt att tillsätta c-vitamin i vattnet eller så om marsvinen inte är förkylda tycker jag. Då kan man ge en 1/4 brustablett i vattnet tills det är över (det gör jag). Bättre än dyra c-vitamindroppar som innehåller massa konstigt "skit" (sorry…) som E*** hit och E*** dit… Räcka ut tungan Brustabletterna innehåller åtminstone lite naturliga ingredienser som citronsyra, natriumbikarbonat, apelsinarom, färgämne (betakaroten, rödbetsrött), vegetabiliskt magnesiumtearat m.m.. ;) I vissa även sötningsmedel tyvärr. Det kan man ju skippa :)

Mvh Felicia

paronskrutten
0

det är onödigt med annat än grönsaker..

Helena

FeliciaS
0

#25 Ja, jag kan hålla med ;)

Mvh Felicia

Blondi3
0

På morgonen ger jag

• Morot
• Vikål

På kvällen blir det

•Blomkål/Broccoli
•Morot
•Persilja elr minimajs

paronskrutten
0

jag ger morot och vitkål, broccoli ibland, persilja när vi har, tomat, sallad, gurka….Har ingen spec. ordning

Helena

koriander
0

Munsvamp har jag aldrig hört talas om. Hur märker man om de har det?

FeliciaS
0

#29 Finns bild på det i en annan tråd. Sök på "munsvamp" på SÖK i "menyn".

Mvh Felicia

katiz
0

fyfan va ägt!!!