Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 3798 ggr
_Charlie
0

Hur klipper man en texel?

Jag vet inte om jag vill klippa Chivas, jag gillar ju hans härliga lockiga kaluffs. Men nu är det så pass långt att det släpar på marken runt hela kroppen, och varje dag får jag dra bort bajs från baken vilket inte är så trevligt för varken honom eller mej.

Vet som sagt inte om jag vill klippa honom ändå, men om… hur klipper man dom? Bara det som hänger så att det blir häng men "potta" runt om eller ännu kortare så att han blir korthårig över hela kroppen?

Är rädd att jag ger mig in i något jag inte kan och får ett skitfult resultat. ;-)

idipidi
0

Förr eller senare måste du klippa, annars blir det djurplågeri. Pälsen kommer att fortsätta växa hela livet. Hur du klipper spelar mindre roll, det växer ju ut igen. Kortare baktill är dock ett bra förslag, de ska aldrig behöva ha så lång päls att de kissar och bajsar på den.

[JennyNorgren]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Du kan klippa så  de känns bra för honom. Pälsen växer ju livet ut så det behöver du inte oroa dig över =) Och om du klipper och sen tycker att det ser konstigt ut så har du lärt dig hur man INTE ska klippa till nästa gång =) .

_Charlie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för era svar. Hur länge är det okej att vänta innan man _måste_ klippa dom? För tillfället ser han ut så här uppifrån.

_Charlie
0

Rumpan

_Charlie
0

Sidan

[JennyNorgren]
0

Jag hade nog klippt honom nu =) Eftersom du får plocka bajs och så. Det är ju inte bra. Och du behöver inte klippa allt. Räcker ju med det just som bajset fastnar i sålänge. Men annars kan du ge honom en fin pottfrisyr. det brukar jag göra på min elvis när det bli för långt.

_Charlie
0

#6 Ja det är ju inte speciellt trevligt att dra bort bajs, ibland sitter det fast för hårt att dra bort och då får jag klippa bort det istället. Jag får nog ge mig på en klippning i alla fall, går det åt pipan så växer det ju som sagt snart ut igen ändå. ;-) Det han har nu tog en månad att växa ut, han var klippt när han kom till oss, så fort verkar det ju gå!

[JennyNorgren]
0

Åh vad kul :D kan du lägga upp n bild när du är klar ? =)

Royalz
0

Tycker det ser ut som om du behöver klippa honom ganska omgående.

_Charlie
0

#8 Haha vi får väl se hur han ser ut, så han inte blir förödmjukad. ;-)

#9 Oj, är det så kritiskt? Förvånad

[Alexis78]
0

#10# Det är kritiskt när saker fastnar i pälsen. Och vad gör det om han ser lite underlig ut, huvudsaken är väl att han trivs?

Mina shelties har aldrid varit väldigt lyckliga när all den där tunga otympliga varma pälsen klippts bort, massa popcornskutt.

_Charlie
0

#11 Givetvis är det huvudsaken, alltid. Jag är väl bara löjlig som tycker det känns jobbigt att klippa av honom pälsen då jag tycker så mycket om den. För mig är det ett jobbigt steg att ta, precis som att jag grät när min son fick tag i en sax och klippte av alla sina lockar.

Jag kanske bara är extra känslig, vad vet jag. ;)

[Alexis78]
0

#11# Aldrid = Alltid

Tangenterna på min dator håller på att ge sig så det kan bli lite konstigt ibland :)

[NalaMeya]
0

Men jag har en fråga, hur gör nu som ställer ut långhår? Jag menar dom har ju längre päls än TS marsvin och ändå låter det som att det är på tok för långt på hennes…:/ Det måste väl fastna skräp i alla "marsvinssläp"? ;)

Moa-16
0

Jag blir ärligt talat ledsen när jag ser marsvin med hur lång päls som hellst, då tänker man ju inte på djuret bakom pälsen…

_Charlie
0

Nej jag tycker inte heller om att se marsvin med jättelång päls och päls som täcker deras ansikten osv men jag trodde verkligen inte att Chivas päls var SÅ lång att det var akut dags att klippa den för hans välmående. :/ Men men.. nu är han klippt i alla fall och förbannad som få var han under hela klippningen, vet inte om han led mest av att ha längre hår eller bli klippt.

[Alexis78]
0

#16# Frågan är väl snarare om det är bättre att lida hela tiden än att bara göra det en kort stund. Självklart är han förbannad, han har ju aldrig varit med om det tidigare. Man får vänja dem vid klippning precis som man får vänja dem vid kloklipp.

dumlekola
0

#14 Längst ner på den här sidan kan du se hur man rullar pälsen på marsvin som de ställer ut "fullpälsade" i ras.

Fridaaaa
0

#16 Hade ett marsvin innan, en peruanmix tror vi att hon va, hon var jättearg när man klippte henne, men hon var mycket gladare sen :)
Och sedan så vänjer dem sig efter några gånger med. Din är bara liten, så han kommer att vänja sig :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

_Charlie
1

#17 "Bättre att lida hela tiden" Alltså, jag förstår inte, hade han SÅ lång päls att han led?? Han sprallar runt i buren mest hela tiden, pratar och tjoar, äter som en häst, busar både med charlie, med sig själv och med oss. Jag har aldrig någonsin tyckt att han sett ut att LIDA. Jag började fundera på att klippa honom pga att bajs fastnade i pälsen i baken och får uppfattningen om att jag låtit honom lida?? Jag förstår inte… Varför har man långhårs om det är djurplågeri att ha långt hår? Det finns ju bilder på massvis med marsvin här i trådarna som har bra mycket längre hår än Chivas hade, lider dom också?

Det är inte meningen att låta otrevlig eller så, jag är mest bara chockad eftersom jag aldrig jämställt hår som nuddar marken med djurplågeri och tar rätt illa vid mig.

gnagarlover
3

så länge man håller efter pälsen så lider inga marsvin=))

[donkeyqueen]
0

#16 Hur blev det? Nyfiken :)

[Alexis78]
0

#20# Nu var det ju inte riktigt så jag menade, det var du som tog upp att han led faktiskt. Läs inlägg 16.

Och eftersom du tog upp det så kommenterade jag bara att det är bättre att lida en kort stund än hela tiden. Det är inte trevligt för honom när saker fastnar där hela tiden, när det tovar sig. Han lider inte mer av en kort stunds klippning än han lider av den långa pälsen där allt fastnar.

_Charlie
0

#22 Jag tog före-bild, hade tänkt klippa både pälsen och klorna och ta en efterbild, men efter pälsklippningen var han så ledsen att han fick gå ner i buren på en gång. Klippningen tog ungefär en timme. ;) Ska ta ett kort på honom om en stund. ;)

[JennyNorgren]
0

#20 Hur blev det ? =) Jag är nyfiken :D

Inlägget redigerat av moderator.

Denna kommentar har tagits bort.
_Charlie
0

#23 Jag sa aldrig att han led, det konstaterats i tråden att han hade för lång päls, för lång päls = djurplågeri. Det var denna jämförelsen som jag reagerade på då jag aldrig någonsin ansett att han lidit över huvud taget.

Nej det är inte trevligt när det fastnar i rumpan, men hade han inte varit så illa ute med sin päls som det kändes som att "ni" tyckte, så hade jag kunnat klippa enbart där det fastnar och låtit bli övrig päls ett tag till?

Men nu är han i alla fall klippt och ja han är fortfarande det sötaste som finns så nu är det ju sak samma egentligen.

Fridaaaa
0

Vill med gärna se bild :D
Och som sagt, marsvinet vänjer sig efter hand med.
Vissa gillar att bli klippta & borstade, andra marsvin inte.
Träningssak ;)

Moa-16
0

#21 Håller inte med, om marsvin har jätte lång päls kan dom knappt röra sig normalt, dom flesta ägare som låter pälsen bli så lång ser just bara pälsen. Googla på "uppfödare av långhåriga marsvin" så förstår du nog.

Fridaaaa
0

#30 Men det var ju det hon menar, att man vårdar pälsen så att marsvinet mår bra. Klippning, borstning och badning ingår i vårda & hålla efter pälsen tycker jag ;)

Hultan
1

Hur som min åsikt i det hela är att långhårsgrisar inte valt att ha lång päls, även om det är otroligt sött, så därför är det vår uppgift att göra det så bekvämt som möjligt för dem. En pottfrisyr där pälsen slutar strax ovanför marken och lite kortare i rumpan, samt lite finlir i ansiktet så att grisen kan se brukar bli bra tycker jag.

Inlägget är något redigerat av moderator eftersom det till viss del vände sig mot numer borttagna inlägg.

Med sunt förnuft kommer man långt!

Moa-16
0

#32 Aha, ja det var nog så hon menade…

[donkeyqueen]
0

#33 Håller med Hultan, Chilla lite! Flört

TS fotat bild ännu? Är hyperduper nyfiken på att se resultatet! Glad

[Alexis78]
0

#27# Men men.. nu är han klippt i alla fall och förbannad som få var han under hela klippningen, vet inte om han led mest av att ha längre hår eller bli klippt.

Jag tolkade det som att du tyckte han led av att bli klippt. Du måste ju absolut inte klippa hela pälsen om du inte vill, det är ju bara rumpan som är problemet :) Men det går att göra rätt söta "frisyrer" när man klipper och ibland kan de ändra färg, hur konstigt det än låter Glad

_Charlie
3

#38 Jaha, ja jag kan hålla med om att den meningen visst kan uppfattas så. Jag menade att eftersom han enligt andra tydligen led så undrade jag om han då led mest av att ha långt hår (när han enligt mig var lycklig) eller av att bli klippt. Eftersom han aldrig lidit så mycket som att bli klippt enligt mig. ;) Men nu är han som sagt klippt och han ser faktiskt bättre ut, det måste jag erkänna.

Jag hade säkert kunnat klippa mer men som sagt tog det ca en timme att få ner det till detta så jag lämnade det där. Jag lät bli ansiktet och öronlockarna, de hade jag inte hjärta att röra. ;)

[JennyNorgren]
0

Åh vad fin han vart !! :D De där var du riktigt bra på ! Sådär fin blir inte elvis när jag försöker klippa honom!. Fast han sitter adlrig stilla. Tycker att det finns såååå mycket annat kul att göra =)

_Charlie
1

Tydligen kommer man också lättare åt att klia sig när halva pälsen är borta för det ägnade han 90% av fotostunden till. ;)

[Alexis78]
0

#39# Om jag ska vara ärlig så tycker jag han är sötare klippt, man ser honom bättre och det ser jämnt och fint ut. Tummen upp!

Inlägget redigerat av moderator.

_Charlie
0

#40 Tack. ;) Ja för att vara första gången jag ger mig på att klippa ett marsvin får jag vara nöjd, det gick bättre än jag hade trott, även om det tog tid och tålamod. ;)

#42, Mm, jag tycker också det. Nu när jag vet hur han ser ut klippt. ;) Tack.

[JennyNorgren]
0

44# ja du ska absolut vara nöjd =)

[Alexis78]
0

#44# Verkar han gilla det?

_Charlie
0

#46 Han är som vanligt förutom att han kliar sig en massa både i nacken och runt magen, jag hoppas det beror på att han tycker det är skönt att han nu kommer åt på sådana ställen bättre än han gjorde innan och att det inte krockade lägligt med Ohyra? Haha!

[Alexis78]
0

#47# Usch nej det får vi inte tro Glad Jag  tror att det är som för oss människor, det är lite korta strån som ligger löst i pälsen och kliar, vi får ju det i nacken när vi klipper oss och det är inte heller trevligt.

_Charlie
0

#48 Ja så kan det säkert vara, Jag försökte få med alla hårstrån samtidigt som jag klippte av dom, men eftersom han hoppade till vareeeeenda gång han hörde ljudet av klippet så flög håret lite hej vilt till slut. ;) Får hoppas han vänjer sig vid det där ljudet.

[Alexis78]
0

#49# Jag undrar om det kan vara ljudet som skrämmer min ena tjej, du menar det där typiska ljudet som saxen gör?

Hon säger inget när jag rufsar i hennes päls, drar med fingrarna genom den, men så fort jag börjar klippa så får hon som panik och tjuter. Har funderat på varför hon gör så när hon inte verkar håröm annars.

_Charlie
0

#50 Ja här var det absolut ljudet som var läskigt. Det där ritchhh som låter varje gång man slår ihop saxen ihop med ljudet av avklippt hår. Man kanske ska sätta sig vid buren ett par gånger om dagen och klippa lite papper. ;)

[Alexis78]
0

#51# Smart, får testa det :)

dumlekola
0

Han är verkligen docksöt på bild #39! <3

Det finns många långhårsägare som "lejonklipper" sina marsvin med maskin, d.v.s. att man lämnar en lagom lång lejonman men att marsvinet i övrigt ser mer ut som ett korthår. Väldigt skönt och praktiskt på sommaren när det är varmt och de är ute och betar och så.

På Humlans marsvin kan man se bilder på söta Pi och Puma. Glad

Sandra-B
0

Nu har vi moderatorer gått genom och rensat den här tråden på inlägg som bryter mot sajtreglerna eller som inte rör trådens ämne.

Vi ber er att respektera varandra och varandras olika åsikter (oavsett om ni håller med eller inte). Att vara otrevlig och ägna sig åt personangrepp är aldrig acceptabelt.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

[saphirasmarsvin]
0

#39, Det blev ju supersött! Som ett svart, litet marsvinsfår :)