Satinfråga igen Lunkarya
Hur vanligt är det att Lunkaryorna har satinanlag?
Jag har en lunka som är satin, pappa lunka men mamma sheltie men båda föräldrarna måste ju vara bärare då Berit är satin 
Mkt ovanligt skulle jag säga.
Jag har under alla år som jag har hållit på med Lunkarya (sedan -03)bara sett ett djur och vad jag vet är finns det nog inte några djur kvar i den linjen .
Men eftersom det idag verkar blandas in lite "vad som helst"(allstå inte Lunkarya+Lunkarya) så kan det naturligtvis även bli Satin lunkaryor.Men av vad jag skulle kalla den gamla stammen och renavlade bör det knappt finnas något alls.
Satinanlaget är samma för alla raser. Dock vanligare på vissa raser än på andra tror jag.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Som Lunkamia säger. Mycket ovanligt. Den jag känner till har aktivt avlats fram men tror inte det finns något kvar av den linjen då de la ner pga satinet
#3 Men har det aktivt avlats fram borde väl en hel del bärare ha spridits i marsvinssverige? Då kan man ju nästan tycka att det borde vara vanligare än vad det är med satinlunkor.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#4 De fick fram satinlunka på 2 generationer, genom att para satinlånghår med lunka och sedan para satin med lunkaavkomman. Visst kan det ha sålts någon unge men inte med lunkapäls. Målet var inte just lunka utan satin, att det blev en lunka inblandad var mer en slump
#5 Jahaaa, då förstår jag. Trodde det handlade om ett långt avelsarbete :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
#6 Nej, detta gick snabbt och lätt. Varför blir det aldrig så för en själv :-P
När man avlar på Lunkarya strävar man efter att pälsen ska bli så sträv som möjligt.Idag när det finns så många renavlade Lunkarya finns det egentligen ingen anledning alls att blanda in ngt annat långhår.
Pälsen blir alldelles för mjuk och det tar flera generationer av utavlande innan pälsen blir något som liknar original Lunkarya.
Satinpälsen är extremt mjuk och därför inget som har varit intressant i Lunkarya aveln.Att sedan Satiner är sjuka gjorde det nog ännu mer avgörande att inte avla på satiner i Lunkarya aveln.Själv har jag aldrig haft en Lunkarya med satinanlag.
När jag började med Lunkarya för länge sen,hade jag flera satinbärare visade det sig.Det har fötts 5 Satinlunkaryaungar här.( Alla är sålda)
Fast nu är det så många år sen så det anlaget är nog borta nu.
Kan ingen bidra med lite bilder? Jag är jättenyfiken på hur de ser ut! :)
#11 Vacker :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#11 Väldigt vacker! Det är verkligen synd att de blir sjuka, vackrare marsvin får man ju leta efter.
# TS Vad heter pappan till Berit? Har han några Lillhagasdjur bakom sig?
#15 Hullegrisens Smörkola, det vet jag tyvärr inte då hans tidigare ägare inte brydde sig om stamtavlan.
#16 Är du säker att det är Hullegrisens? Det ska inte vara Gullegrisens Smörkola?
Synd att du inte har stamtavlan, det hade varit lite spännande att se.
#17 Så klart ska det vara Gullegrisens Smörkola, får väl skylla på att jag inte sov något natten till idag och att jag precis gått av ett 12 timmars pass
Ja det är synd….det jag vet är att hans pappa är sheltie och mamman lunka.