Hur många får man omplacera
Verkar vara många privatpersoner som "räddar" marsvin de tycker har det dåligt på ett eller annat sett nu för att sedan omplacera dom.
Jag undrar hur många man Får omplacera utan tillstånd per år egentligen? Känns som om många inte bryr sig om att det finns regler och/eller lagar om detta. Finns det ens någon som håller koll så dessa bestämmelser hålls??
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej ! Ville bara kolla om du menade mig lite mellan raderna. Så jag ville bara säga att om fallet är så., Så jag har inga som helst planer på att omplacera dem =)
#1 Hej! Nej var inte menar till dig mellan raderna! =o) Vet inte vilka du menar du skulle omplacera ens, men som sagt nej inte dig =o)
#2 Okej =) ville bara förklara mig för att vara på den säkra sidan =) Men jag har faktiskt ingen aning om hur många man får omplacera. Men det var en itressant fråga. Vill också veta svaret :D
#3 Haha aa, vet inte vad det är du förklarar ens haha ;o) men lycka till med dina marsvin! =o)
Ja jag tycker med det är intressant, så hoppas att någon vet svaret! =)
Tycker ibland det känns som om några gör det mer för egen skull än för djurens. För att "vara duktig" typ. Missförstå mig inte nu, är kanske lite klumpig i sättet jag skriver på haha =o)
#4 nej men jag förstår vad du menar. Finns jätte många som gör så. Som tar hand om marsvin som skänkes bort och sedan omplcerar dem. =)
Jag visste inte ens att det fanns en lag på det?
Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!
#5 Precis! Eller säljes väldigt billigt!
#6 Jo jag är ganska säker på att det finns bestämmelser om detta, får se om någon som vet svarar sen. =o)
Inne på omplacering.ifokus så finns det en tråd om just detta :-)
Kopierat därifrån:
Regler gällande omplacering av smågnagare, ormar, ödlor och burfåglar:
Utan tillstånd från länsstyrelsen får du omplacera max 5 burar/terrarier per år.
Exempel på vad burarna/terrarierna kan innehålla:
Bur 1: Två marsvin
Bur 2: Två undulater
Bur 3: En orm
Bur 4: En guldhamster
Bur 5: Två dvärghamstrar
Delar du på exempelvis dvärghamstrarna och omplacerar dem var för sig, räknas de som två burar.
Alltså får man omplacera 5st burar utan tillstånd per år :-) Sedan om det är ett marsvin, två marsvin, tre marsvin eller flera i varje bur spelar ingen roll - bara de kommer till samma ställe.
Så tolkar jag det.
Men för att vara på den säkra sidan kan man kontakta länsstyrelsen och höra hur de resonerar, det är inte omöjligt att de har ändrat reglerna heller.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#8 Men jag har för mig att man kan ha särskilt tillstånd också. Om man är uppfödare så man kan omplcera fler. Eller har jag fel ? =)
#9 Jag är osäker på den biten. Är man uppfödare så är det väl lämpligt att söka om tillstånd hos länsstyrelsen för att få omplacera flera djur. Det tycker jag bevisar att man är seriös :-)
Eller att man iallafall rådfrågar länsstyrelsen om hur det ligger till när man är uppfödare och säljer djur.
Kanske någon annan har bättre koll på det än jag :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#8 Åh tack! Jag tolkar det som att det ska vara högst 2 marsvin per bur man säljer? Men det är ju helt klart en tolkningsfråga!
Jag försöker bli ett godkänt omplaceringshem. Men inte så lätt det heller. Jag vill ha ett karantän rum. Men finns inte plats för det i detta huset. I vårat blivande finns det. Det är en hopplös väntan. Man vill hjälpa så många djur man kan. Men enligt lagen får man inte. MÅnga av djur som kommit hit har faktiskt fått stanna. Just pga lagen. Men samtidigt som jag vet att de är så underbara så vem som skulle avguda dom.
Har nu inom 7 dagar fått hämta 7 marsvin. Tanken var att jag bara skulle ha 2. Men jag kan inte lämna djur som sitter ute i galleburar i skjul & garage utan varesig varme eller ljus. Som inte får korrekt kost. Där klorna är så långa så de nurrar sig.
Har försökt få tag i personer som kan hjälpa mig vidare med min dröm. Väntar på ett svar nu.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Spelar det så stor roll vad man får, hade ingen aning om att det fanns några bestämmelser, det är väl ingen som kollar det ändå. Tar ibland hand om marsvin och kaniner som ska omplaceras, ofta är det dom jag fött upp själv, har aldrig haft en tanke på att det skulle vara några bestämmelser och fattar inte varför. Vem vet hur många jag omplacerar egentligen. Det finns så många konstiga bestämmelser.
Så om jag fattar rätt, får jag inte som en vanlig person utan tillstånd, ta emot djur från andra och placera vidare mer än 5 burar, men hur många som är i burarna spelar ingen roll?
Tycker att de som omplaserar är modiga också, hur kan man verkligen lita på att de nya ägarna inte är såna som tröttnar om något år? Däremot vet jag att jag är en bra person att omplasera till för jag kan verkligen inte sälja ett marsvin som jag har tagit hem, utan de stannar kvar hos mig =p
#4# Tack snälla du för din tråd. Just den biten har jag mått riktigt dåligt av många gånger när man läst i trådar på MiF men jag har inte vetat hur jag skulle skriva så jag har inte startat någon tråd om det.
Folk som anser att marsvinen på blocket mår dåligt bara klorna är lite långa och som genast plockar hem dem och lägger ut en lång saftig snyftare med riktigt med bilder här och sen när berömmet börjar ebba ut skickar dem vidare till nästa hem. Det är sorgligt och hemskt, små grisar som bara åker runt i en karusell av olika "omplaceringshem".

#16 Håller med dig, känns väldigt konstigt att man tar hem marsvin som är ute på blocket bara för att skicka dom vidare till nästa. Jag brukar ibland ta emot marsvin för omplacering, om jag blir kontaktad av ägaren och dom undrar om jag kan ta emot dom, men skulle aldrig komma på tanken att ta hit marsvin som finns på blocket.
#14 Så uppfattar jag det, att om det är ett marsvin eller 4st marsvin i en bur spelar ingen roll - bara de hamnar på samma ställe i det nya hemmet också.
Dock så ska det ju inte vara så att man tränger ner för stort antal i buren - det ska vara lagligt antal marsvin i buren också.
Länsstyrelsen är de som gör kontroller, ibland får de tips från personer och ibland sitter de själva och kollar på internet om man annonserar eller skriver att man omplacerar (så har jag iaf förtått det hela)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Intressant fråga.
Kaniner gäller det 5 kaniner/år har jag fått svar på. Vet ju inte om det stämmer men låter troligt. Hade med velat veta ang marsvin.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#16# Precis, där är en skillnad. Om du specifikt blir tillfrågad så är det en sak, men att sitta och leta igenom blocket efter marsvin att "rädda" är rent bedrövligt kan jag tycka när det bara handlar om att visa upp dem här och sen skicka dem vidare.
#20 Kunde inte hålla med dig mer i det du skriver i detta inlägg!
#20 Jag håller med till viss del, men jag har väldigt, otroligt svårt att tro att folk som gör så endast är ute efter ryggklappar.
Menar du, och ni andra som håller med, att personen tänker "Ah! Ännu ett marsvin att rädda, så jag får beröm på marsvin.ifokus!"? Det känns långsökt och löjligt tycker jag.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#22 Jag håller med dig, tror inte att så jätte många alls gör valet utifrån att få ryggklappar, men många däremot gärna berättar om det här sen för att folk ska få veta att just de djuren är räddade, hur de hade det, nu har det och sen kommer få det.
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg

#22 Nej jag tror inte heller att det är för att få beröm, men tycker ändå det är fel att ta djur som man hittar på blocket bara för att sen skicka dom vidare.
#24 Håller med dig där.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag tycker att det är fantastiskt när folk plockar in marsvin som haft det svårt från Blocket och andra ställen och ger dem ett PERMANENT nytt hem. Ofta önskar jag att jag kunde göra det igen men just nu svämmar jag över av älskade marsvin ändå och har inte platsen. Just nu är mitt uppdrag ett annat.
Vad jag däremot ogillar är när folk plockar hem marsvin som haft det svårt från Blocket och andra ställen och sen efter en tid säljer dem vidare. Det känns som det är precis just det som de marsvinen allra minst behöver. Jag förstår att det finns en god tanke i detta att man vill hjälpa och jag förstår att man vill bryta kedjan av felaktig behandling av just det djuret. Jag tror väl inte direkt att dessa personer gör det för att få en klapp på axeln men jag tror att de gör det för att det känns bra att göra en insats och känna sig snäll och duktig och får man höra just det är det en extra kick naturligtvis.
Jag tänker såhär att när de väl är ute på Blocket är de redan påväg från det hem som var dåligt. Chansen att någon som kan ge dem ett bra hem hittar dem där är ganska stor det finns många bra människor med kunnskaper om djur som kan göra en insats. Du är inte den enda som sett annonsen och förstått att det är något som är galet jag lovar! Visst finns det en risk att just dessa djur råkar väldigt illa ut men chansen att de får det bättre är mycket större. Visst finns det enstaka ormägare som köper "mat" på Blocket men de flesta har redan sina matkällor ordnade och väldigt få ormägare matar med levande föda då det finns risk för att ormen blir biten av maten och för att de inte tycker att det är ett trevligt sätt att mata sina djur på.
Så att köpa djur som redan är ute till försäljning för att "fixa till dem" och sälja vidare tycker jag är onödigt faktiskt. Däremot kan man ju snubbla över marsvin som inte har det bra och själv vara den som driver på att få bort dem från miljön. Då är det en annan sak tycker jag för om de annars skulle ha stannat kvar i sin missär är det ju bättre att de kommer därifrån.
Jag tycker fler ska kosta på sig att då och då ta in djur som har det eländigt och ge dem ett permanent gott hem.
#26 Ungefär precis så som jag tänkte! Tack för att du var bättre på att uttrycka dig än jag ;o)
#27# Godisgrisen är otroligt duktig på att uttrycka sig och hon är väldigt vettig.