Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2139 ggr
ann-sofie11
0

Kanin och marsvin

Var hos djuraffären häromdagen och köpte hö. Såg då att de både har kaniner och marsvin i samma bur. Efter en lååång disskusion om c-vitamindoppar så slutar det med att jag får ett informationsblad om marsvin. Tror inte de gillade mig som marsvinsägare. Ingen marsvinsblandning och inga c-vitamin droppar får deTungan ute. Hur som helst, i info-bladet jag fick står det att de rekomenderar att man har sina marsvin två och två (ingenting om att det är lag på det) och att man kan ha en kanin som sällskap *suck*. Jag har bara haft marsvin i två veckor men t.o.m. jag har kunnat läsa mig till mer. Någon mer som stött på detta?

Fridaaaa
0

Ja, djuraffärer har noll koll i regel.Dock läste jag på Grizzly sida! Mycket bra skrivet där, var få saker som var fel, mailade dem om det och dem skulle kolla över det sa dem :)

Mina kaniner & marsvin älskar varandra, har dem i hage ibland ihop. Dem putsar varandra, sover tillsammans osv (ej permanent boende).

Det är delad meningar det där med om man kan ha marsvin och kanin ihop.
Jag anser att man kan det, om man har stor yta, minst 2 marsvin, en liten kanin av dvärgsort och man ser till att marsvinen får sitt i matväg och kaninerna sitt i matväg (kaniner tål inte den mängden grönsaker marsvin ska ha var dag,speciellt inte kålsorter.). Mina marsvin & kaniner träffas nästan dagligen, aldrig haft problem.
Alla får så klart tycka vad dem vill.
(nu vill jag inte höra några påhopp, då jag tar hand om alla mina djur på rätt och bra sätt).

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mixxie
2

Marsvin skall inte ha sådandär onyttig (marsvins) gnagarblandning och c vitamin droppar :) Men kanin och marsvin skall inte vara tillsammans alls och marsvin skall vara 2 och 2.

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

elinenglund
1

En sak som jag undrar är att får djuren i djuraffärer någonsin grönsaker?

har aldrig sett att djuren har grönsaker i sin matskål när jag är i djuraffärer…

ann-sofie11
0

#3 Har heller aldrig sett det. Kanske därför deras vatten är gult. Det är fullt med tillsatta vitaminer.

[SweetRose]
2

Som #1 sa, på grizzly är de jättenoga med allt om marsvinen! Varje gång jag är där är det rent, massor av hö och grönsaker Glad

Skulle personligen dock aldrig låta marsvin och kaniner gå tillsammans, ens en stund.

eemmaf
0

Vi ger våra marsvin grönsaker dagligen, i djuraffären. Jag har hört och läst att det inte är bra att ha marsvin och kanin ihop, då marsvinens luftvägar ta skada utav kaninens damm.

Med vänliga hälsningar

Emma

[saphirasmarsvin]
0

#5, Jag tror dock det skiljer sig från butik till butik, även om dem ingår i samma butikskedja. Här nere där jag bor finns två Grizzly-butiker som jag absolut inte skulle räkna som bra. Den ena butiken till och med missköter sina marsvin så grovt att jag vet många som har varit där och klagat.

[SweetRose]
0

#7 Ja, det är klart det är så. Jag syftade på den jag har nära mig, det kanske var lite otydligt :)

[saphirasmarsvin]
0

#8, Var bara tvungen att flika in :) I Grizzly-butiken vid mig är marsvinens levnadsförhållanden nämligen precis tvärt emot vad du beskrev i din butik. Konstigt och riktigt dåligt att det kan skilja sig så mycket inom samma butikskedja. Dem borde ju ha några riktlinjer för hur djurhållningen bör se ut :/

Fridaaaa
0

#6 Det är bara en myt.
Vissa tror att marsvin blir sjuka av en bakterier kaniner har. Men jag har aldrig haft ett marsvin som har haft sjukdom som skulle kunna vara pga det.

[JennyNorgren]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

I grixxlyt där jag bor så tar de väl hand om marsvinen. Iallfall det jag har sett. det är alltid rent i burarna och jag har sett dem ge grönsaker, däremot så går marsvinen med kaniner. =/ .

eemmaf
0

#10 fast du kan ju omöjligt veta om det är irriterande för deras luftvägar, dom kanske inte mår dåligt av det men dom kanske hade mått bättre utan kanin att bo med?

Med vänliga hälsningar

Emma

dumlekola
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#10 Här är en del av en Facebookdiskussion om just Pasteurellabakterier där ett marsvin har fått den konstaterad och där hans mamma och morfar även hade haft samma andningsbesvär:

"Enligt den veterinär jag oftast har kontakt med har nästan alla kaniner denna bakterie latent i kroppen. De får den redan i moderlivet så de föds med den. Men de lider inte av den förrän något annat försvagar individen och immunförsvaret är nedsatt så att bakterien kan få fäste. Om en marsvinsmamma hade den när hon hade ungar kan jag mycket väl tänka mig att samma sak händer. Men jag har förstått att marsvin är något känsligare än kaniner för den eftersom den inte är så utbredd hos den arten. Därför kan den påverka även friska individer. De har liksom inte antikropparna gratis som kaninerna har…"

http://www.veterinaren.nu/artiklar/kanin/infektioner-och-parasiter/pasteurellos-kanin/148

Fridaaaa
0

#12 Man märker om ett marsvin är irriterad i luftvägarna, tror inte den beter sig normalt.
Som sagt, har inga marsvin boende med marsvin, men hade för många år sedan, aldrig problem.

#13 SOm jag sa, jag har aldrig haft besvär, mina marsvin jag hade med kanin (för 10 år sedan) mådde tipptopp, aldrig problem, aldrig sjuka.
Men jag har inte kanin med marsvin nu, inte permanent, bara i hage ibland, och mina har aldrig mått dåligt. Och man märker om ett marsvin mår dåligt ellerinte i luftvägar osv.

Man kan alltid diskutera detta fram & tillbaka. Alla har olika erfarenheter och åsikter.