Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1561 ggr
Primus
0

Kanin och marsvin

Hur ser ni på det här att ha kanin och marsvin i samma bur?

paronskrutten
0

Fel, fel, fel

Helena

Abico
0

Marsvinet kryper under höt, kaninen hoppar på höt. Resten får du själv klura på ^^'

Kram Hanna

Hanna 

skinny
0

marsvin behöver c vitamin

Klackebo
0

Risk för att kaninen sparkar ihäl marsvinet med sina starka bak fötter, så jag skulle inte riskera att sätta ihop min kanin med någon av mina marsvin.Dessutom lag på att marsvin ska vara två st vilket innebär en kanin och två marsvin ihop…..

paronskrutten
0

oj, vilken stor bur ^^

Nej, som jag skrev där uppe, jag tycker att det är hemskt fel att ha dom i samma bur (!)

Helena

Primus
0

Ja läste på en sida att det skulle gå att sätta ihop ett marsvin och en kanin. Om kaninen va en hermelinhona och marsvinet va en hane, så dom blir ungefär jämstora. På sidan Marsvinshuset ska gå tillväga. På en annan sida där det stod just att det är lag på att marsvin ska va minst två stod det att det gick bra med en kanin och ett marsvin.

paronskrutten
0

Men det stämmer inte

Helena

Abico
0

#6 - Det sägs att man kan ha mindre kanin raser ihop med marsvin, men varför riskera något? Marsvin och kaniner lever inte ens ihop i naturen.

Kram Hanna

Hanna 

Tea.my.love
0

Jag har haft när jag var minde marsvin och kanin ihop och det gick jätte bra. men då var dom även ihop när vi köpte dom. så ja ska säga att beror på man ska nog inte para ihop en kanin och marsvin om dom inte satt ihop från början.

Så jag är inte helt emot!

ciss
0

Är emot att ha dem i samma bur. Lät mina två marsvin träffa en kaninhane, liten hermelin, träffa varandra under uppsikt.

Kaninens ägare höll i kaninen stadigt och jag höll i marsvinen. Vi lät dem träffas på golvet i köket där kaninen aldrig varit förr och marsvinen varit några gånger. Gick bra, men skulle ALDRIG sätta ihop en kanin och ett marsvin. ALDRIG!

Vill man ha marsvin så är det lika bra att skaffa en till bur liksom. Kul för dem att trängas?

Sedan äter de ju oftast olika foder och har olika behov. Kaninerna kan sparka ihjäl marsvinen med sina starka bakben, de talar ABSOLUT inte samma språk och förstår inte vad den andra menar.

Är helt klart EMOT att ha kaniner och marsvin i samma burar.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

FeliciaS
0

Jag tycker att det är fel, men bättre än ett ensamt marsvin. Jag säger inte att det är bra, för det tycker jag inte. Marsvin ska ha marsvinskompisar och kaniner ska ha kaninkompisar. De olika arterna är inget som kan ersätt varandra. De förstår ju inte ens varandra… Men har man ett ensamt marsvin (varför man nu har det…) är det bättre med en kanin än inget alls. Men ska det vara kanin ska det vara dvärgkanin enligt mig.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

fulfisk
0

Min lilla teddyhona jag ska köpa på fredag sitter för tillfället med TVÅ kaniner:/

FeliciaS
0

#12 Stackars liten… Varför? (är hon i djuraffär eller…?) När marsvin är ungar behöver de speciellt starka band till syskon och andra unga marsvin, det är då de får lära sig flockbeteenden.

Mvh Felicia

fulfisk
0

Ja, det är hon :/ Jag tyckte så synd om henne, hon var skitsööt också! dessutom kom inet hon och hennes bror från deras grossist utan de kom från någon privat uppfödare.

Jag tyckte det var hemskt dåligt då de hade 5 honor i en annan bur och en tom bur under. De kunde ju flyttat ett par av de honorna till den buren och låtit henne gå med dem ist.

Tea.my.love
0

Jag måste bara säga att det mäsks att ingen har haft knain och marsvin ihop, mina vär bästa vänner. en knain och ett marsvin. dom myste och hade dte bar båda två. så jagtycker att man inte sk asäga nej om man inte vet hur dom är och tycker. mina trivdes så. dom hade det bra. så är det, mina gillade varandra, jag säger inte att alla gör det men dom hade varit tillsammans sen dom var små så dom var som syskon. dem vara varandras bästa vänner.

paronskrutten
0

det spelar ingen roll hur bra dom tycker om varandra.

Helena

fulfisk
0

Marsvin behöver ändå en artfrände, någon som förstår dess "språk".

Tea.my.love
0

#16 #17 nu får tycka vad ni vill. jag vet en sak och ni vet en annan.

fulfisk
0

JAmen alltså, de kan säkert tycka mycket bra om varandra men det bästa är då att ha två marsvin och en kanin så att marsvinet ändå får en artfrände om du förstår :)

Marsvin är ju som vi alla vet mycket sociala små varelser med alla sina pip, kuttranden och allt vad det är :P

Tea.my.love
0

#19 spelar ingen roll, dom är sålda för länge sen, men jag orkar inte tjata. tyck vad ni vill. jag köpte dom på djuraffären och dom sa att dte gick bra och i alla böcker så stod det det samma. men jag hålller med, marsvin mår bäst med marsvin. det är sant men dom dör inte av att sitta med en kanin!

molly50
0

Jag har också haft kanin och marsvin tillsammans,vilket har funkat mycket bra.

Men naturligtvis är det allra bästa att de får sällskap av en artfrände. Dvs ett annat marsvin.

Jag har numer mina marsvin tillsammans med andra marsvin och jag har 2 kaniner som går tillsammans med varandra. Även det funkar mycket bra.

Klackebo
0

#20 en kompis hade kanin-marsvin gick bra först sedan en dag hade kaninen sparkat ihjäl marsvinet…..

Så jag skulle aldrig våga mig på det och då ska mna ju som sagt ha två marsvin o kanin.

FeliciaS
0

Klart att man kan ha de tillsammans om de funkar, men inte kanin istället för marsvin. I så fall 2 marsvin och 1 kanin men inte en av varje =/

Mvh Felicia

Primus
0

Det blev en intressant diskussion!

Klackebo
0

#23 Jo men problemet är ju att det till en början i balnd går bra men sedan kan de bli sura på varann o kaninen sparkar ihjäl marsvinet, så jag förstår inte varför man ska utstätta marsvien för den risken??

Ha då hellre två marsvin i en bur och en kanin i buren bredvid.

paronskrutten
0

Håller fullständigt med Klackebo!

Helena

FeliciaS
0

#25 Jag håller med. Jag är inte för att ha kanin och marsvin ihop men det inlägget var svar på #22.. Vad jag tycker kan du läsa i #11.

Mvh Felicia

Klackebo
0

#27 Ok.

Men i #11 skriver du iallafall att du tycker att om man nu har ett marsvin är det bättre med en kanin kompis än ingen kompis alls.Men så tycker inte jag utan då får man ha dem i olika burar bredvid varann. Men det är ju ok att man tycker olika.

Primus
0

Kan man inte ha kaninen och marsvinet i samma bur på dan när man kan hålla koll på dom och sen dela dom på natten?

FeliciaS
0

#28 Men jag skriver inte att jag menar att ha de i samma bur.

Mvh Felicia

shintaida
0

Tea.my.love!

Jag håller med DIG!

Jag har OCKSÅ haft kanin och marsvin tillsammans. Det gick utmärkt!

Kaninen adopterade marsvinet och marsvinet adopterade kaninen som mamma.

DET ÄR INGEN LAG PÅ ATT HA MINST TVÅ MARSVIN - DET ÄR EN REKOMMENDATION…*suck* vad man måste påpeka det jämnt! 

Om ni vill se, så har jag massor med bildbevis på hur bra de kan ha det tillsammans….

Undantag finns alltid, ska ni veta! 

// Shintaida

paronskrutten
0

det är visst en lag

Helena

[MatildaW]
0

#32. Nej, det är en stark rekommendation.

Diana61
0

Ingen bra komblination.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

paronskrutten
0

Jo, det är en lag.

Helena

Primus
0

Ujuj. Min kanin och mitt marsvin trivs ihop och marsvinet går och pratar för sej själv så han trivs. Ibland får han glädjefnatt och rusar runt i buren och hoppar och piper lite medan kaninen sitter och tittar på. Sen är det hennes tur att få glädjefnatt.

Ja läste på en sida att marsvin inte ska va själva och att det är jordbruksverket(?) som säjer det och att en kanin och ett marsvin går bra!

[MatildaW]
0

#35. Men nej.. Det är en stark rekommendation.

Primus
0

Det är inte mej du behöver övertyga.

[MatildaW]
0

#38. Nejnej, absolut inte :) det jag sa var till Paronskrutten.

[MatildaW]
0

*dubbelpost*

Primus
0

Den här diskussionen kan nog pågå i evighet.

shintaida
0

Ett litet utdrag från jordbruksverket:

Djur som har behov av att vara tillsammans med andra djur ska hållas och skötas på ett sätt som tillgodoser dessa behov. Gnagare, utom guldhamstrar, skall hållas i par eller i grupp. "Djur av arter som i vilt tillstånd lever i par, familj eller grupp bör hållas tillsammans med artfränder om inte deras behov av att vara tillsammans med andra djur tillfredsställs genom kontakt med människor, eller djuret är så onormalt aggressivt mot artfränder att det finns en uppenbar risk för att det skadar dem."
Två marsvin till exempel eller två råttor mår bättre än ett ensamt djur när matte/husse är på jobbet eller i skolan. Ett undantag är guldhamstern som inte tål artfränder utan måste hållas ensam.
Könsmogna kaniner och gnagare som hålls för försäljning skall vara könssorterade. Könsmogna kaninhanar får inte hållas tillsammans (undantag om de är kastrerade).

Slutdiskuterat angående "lagen" nu? 

// Shintaida

[MatildaW]
0

#42. Tack! Skrattande

paronskrutten
0

marsvin är heller inga gnagare..menmen…

Helena

Primus
0

Råttor är inga gnagare heller

ludde_s
0

Ja har själv en kanin och min lillasyrra två marsvin och dom bor inte ihopp men ja brukar låta dom vara lite tillsammans någon gång ibland, :s

#45 råttor är viste en gnagare ,
ja har haft två st..

[MatildaW]
0

#44. Varför fortsätter du diskutera om det när du fått beviset mitt framför ögonen? Läs igenom det igen, det som #42 fixat upp.

"Djur av arter som i vilt tillstånd lever i par, familj eller grupp bör hållas tillsammans med artfränder om inte deras behov av att vara tillsammans med andra djur tillfredsställs genom kontakt med människor,.."

Det står bör hållas tillsammans, inte att det är en lag, utan dom bör hållas tillsammans, alltså ingen lag. En stark rekommendation.

Det borde väll räcka gott och väl som "bevis".

Annna
0

#47 Men i djurskyddslagen L80 står det:

1 § Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl. Tidpunkten för, och tillvägagångssättet vid, sammanförandet av djur till par eller grupp ska väljas med hänsyn till djurens art, ålder och kön samt andra omständigheter, så att risken för osämja minimeras.

paronskrutten
0

Jag sa bara att dom inte var gnagare….

Helena

shintaida
0

Annna 

Om Du omvandlar Din text lite - "översätter liksom" - så får Du texten jag skrev in som #42.

// Shintaida

Annna
0

#50 Men detta du skrev stämmer inte!
"familj eller grupp bör hållas tillsammans med artfränder om inte deras behov av att vara tillsammans med andra djur tillfredsställs genom kontakt med människor"

Marsvin ska hållas i par med artfrände, om de inte är sjuka eller aggresiva mot artfrände!
En människa kan inte ersätt ett annat marsvin.

Annna
0

#50 Jag fattar inte hur du kan översätta ska till bör!!
Ska=måste….. bör=ska hälst men behöver inte…

Var du fått det med att en människa kan ersätta en artfrände, fattar jag inte ihäller=S

shintaida
0

Maila och fråga Jordbruksverket… Glad Det är inte jag som har dikterat deras text.

Jag kopierade bara vad dom har skrivit…

// Shintiada

[MatildaW]
0

Ska är ändå ingen lag, är det så att man skulle vara tvungen (måste/lag) så skulle dom nog skriva ut att detta är en lag. Men nu har dom skrivit "bör hållas" och "ska".

Annna
0

#54 Det är visst lag! Sedan 2003.

Du kan ju själv gå in och läsa L80 på:
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/DFS_2005_8_L80.pdf

Primus
0

Nä hör ni! Nu slutar vi diskutera den här frågan!!!!! Alla har olika åsikter och vi kommer inte fram till nåt vettigt ändå! Lag eller inte lag, gnagare eller inte gnagare! Snälla, nu avslutar vi den här tråden?!

shintaida
0

Håller med Primus!

Over and out!

// Shintaida

[MatildaW]
0

Då låser jag tråden, så att folk kan läsa den, men inte skriva några kommentarer :)

Inlägget är låst för nya kommentarer