Hjälp jag fattar ingenting!
Jag har tidigare gått på Viktväktarna, där jag gick ner 18kg på kort tid. Sen blev jag gravid, gick upp 35 (!), varav jag ännu, tre år senare, inte lyckats gå ner de sista 15. Tänkte först köra en sväng med viktväktarna igen men så slutade jag äta pasta och helt plötsligt försvann min svullna mage och jag insåg att det nog låg nånting i det här med kolhydrater osv.
Iaf, jag tänkte nu prova på lchf. läser, läser, läser och läser lite till men vet inte om jag blir så mycket klokare. Jag förstår att jag ska byta ut kolhydraterna mot fett´, men sen då? Hur mycket fett ska jag äta? Hur mycket kött ska jag äta? Om man ska äta 1g protein pr kilo, som jag läst nånstans, och jag väger 85, ska jag då äta 85 g kött/dag? det är ju jättelite!
Jag behöver någon slags tumregel, jag är rätt säker på att jag annars kommer äta för lite fett eftersom jag inte är van vid det. jag är ensamstående mamma med heltidsjobb, möjligheten att stå o räkna energiprocent och sånt känns därför svindlande liten.
Så, tumregel behöver jag, eller kanske någon slags tallriksmodell för lchf, finns det?
Tacksam för svar,
Clara
Fel forum? Här kommer du få rådet att sluta med kraftfoder och bara äta hö och grönsaker…
hahahahaha ja, tack!
#1# Underbart 
#2,4 *viktig min* ja jag vet. Jag ÄR underbar.

#0 Om du ställer frågorna på Kolhydrater i Fokus, så kommer du säkert att få bättre svar än på marsvinsforumet.
Det kan verka förvirrande om man tänker sig att man skulle vara tvungen att räkna på allting, men så är det inte. Om man bara har klart för sig ungefär hur mycket det handlar om, så blir det mycket lättare. Kött till exempel är inte rent protein, så om du vill ha 85 g protein från kött så behöver du ungefär 250 g kött, då det mest innehåller vatten.
Men om du ser till att bara äta dig mätt, äta lika mycket protein som tidigare (kött, ost, ägg etc) och grönsaker, men tar bort alla typiska kolhydratkällor (mjöl, socker, bröd, pasta, ris, potatis, bulgur etc) och ersätter energin från kolhydraterna med energi från fett, så hamnar du rätt på fördelningen av makronäringsämnen för att din kropp ska ställas in på att använda fett som energikälla.
Kvalitén på fettet kan också ha betydelse; de flesta vegetabiliska fetter innehåller för stor andel Omega-6, medan animaliskt fett och kokosfett innehåller mer mättade fettsyror, vilket är bättre, eftersom de inte driver upp inflammationer. Fettet ska alltså inte vara margarin, inte någon slags margarin, alla margariner är ohälsosamma. Smör däremot är både gott och nyttigt.
Mängden fett behöver du antagligen inte fundera så mycket över, men om du nödvändigtvis vill räkna, så går det ungefär hälften så mycket fett som kolhydrater på samma energi. så om du tar bort två potatisar så kan det ersättas med en rätt liten klick smör. Kött innehåller vanligen i sig tillräckligt med fett om man undviker de magra köttsorterna - entrecôte är fett och bra, kycklingbröst är magert och mindre bra.
Men som sagt, fråga gärna på Kolhydrater i Fokus.
#1 SKRATT! 
#5 *minst lika viktig min* Jaa, det är du!
#6 Skratt igen. Inte visste jag att du smög omkring i marsvinsforumet :-)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin

#7 Nej jag smyger inte omkring i marsvinsforumet, utan jag klickade på en länk till den här tråden som dök upp i rutan "Uppdaterade inlägg".
#8 På så vis. Jag ber om ursäkt. ;-)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin