Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: boendeinredning
Läst 6521 ggr
[AlphLauren]
0

Bur, byggt hus - inget innehåll

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förra veckan köpte jag en bur.

Ikväll har jag snickrat ihop ett kryp-in som då också kommer fungera som terass/övervåning Skrattande

Jag har dock inget djur att stoppa i buren än Skäms

Jag ska resa utomlands i slutet av december och blir då borta 6 veckor. Så det betyder att inflyttning av nya familjemedlemmar kan ske först i februari.

Hur som helst… Ikväll byggde jag ett hus och mer inredning kommer det bli.

Fix 1: Fixa en liten kant på "övervåningen" så det inte kan sprättas ut något genom gallret.

Fix 2: Någon idé om matplats? Ska man ha höet i en häck eller på golvet, känns som golvet är lite mer naturligt men en häck så håller det sig fräschare kanske?

Måste man ha vatten i anslutning till höet? (hade planerat en vattenskål på övervåningen annars?)

Fix 3: En ramp för dom att komma upp och ner till övervåningen? Någon som har någon idé? Hur brant kan man ha den? Det är 17cm upp.

Cool Marsvinsägare om 4 månader, haha

[JennyNorgren]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det där ser alldeles utmärkt ut ! :D Bra jobbat :D

Fridaaaa
0

Vilket snyggt hus! Skrattande
bra att du är ute i go tid, så du hinner förbereda allting och planera.

Ang höet hade jag haft det på golvet eller i en lågkantad låda. Jag gillar inte höhäck för att dem kan fastna i dem om man har otur. Och sedan är det mer naturligt för dem att äta ifrån marken inte i luften :) Och många marsvin älskar att busa i höet.

Vattnet spelar ingen roll var i buren du har det :)
Ha det bara så att dem lätt kommer åt det.
Jag har vattenflaska så vet inte riktigt hur det är bäst att placera en vattenskål för att det inte så bli skitigt för snabbt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hultan
0

Snyggt hus måste jag säga!

Med sunt förnuft kommer man långt!

Nicolew
0

Nämen åh! Byggare bob hehe, jätte fint! :D

/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com

[AlphLauren]
0

Okej jag får väl erkännna att så jobbigt var det inte Oskyldig

Jag visste hur jag ville att huset skulle se ut så jag kluddrade ner måtten på de bitarna jag behövde och sen åkte jag till Beijer bygg och fick hjälp att såga till bitarna.

Dessutom hade dom (naturligtvis) massa spillbitar så för dessa klossar och arbetet en gubbe la ned, ca 15-20 minuter på att kapa allt i maskin, fick jag betala 60kr!

Sedan köpte jag lite lim och lite spik så det är det enda vettiga jag gjort… Men hamra är ju roligt! Cool

Hoppas de framtida djuren kommer uppskatta det!

En till fråga, är det någon som provat kristallsand (en typ av kattsand) att ha i om man försöker göra en toalett-hörna till marsvinen?

Fridaaaa
0

#5 Billigt! Skrattande

Marsvin har i regel ingen speciell toalätt hörna som kaniner har:)
Ha spån, toa-lett eller liknande. Inte kattsand eller kristallsand. Tror inte det är så bra om dem får i sig det .)

WeirdFreak
0

Jag använder vanlig Toa-Lätt :)

Men vilket fint hus! :D

Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!

[Aquelegia]
0

Vad använde du för material och vilka mått har du på huset? Vill bygga ett likadant, har idétorka och har räknat så mycket på burmått, ekonomi att jag gärna tar lite måtthjälpCool

[AlphLauren]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oj. Material vet jag inte. Hade tänkt mig först 12mm tjock spånskiva men killen på beijer som hade egna utställningskaniner sa att det ville han inte sälja till mig om jag skulle ha det i en bur. För spånskiva drar till sig fukt (tex urin), sväller och sedan luckras det upp.

Så detta är 12mm av något lite hårdare trämaterial. Men vad det heter vet jag inte?

Men burbotten är 50cm bred och uppe vid gallret är det 56cm. Så man får sätta väggarna en bit in under taket så att inte marsvinen kan trilla ner mellan huset och gallret sen om dom är på taket. Jag lägger in en bild med de måtten på bitarna jag hade.

Rött = tak

Svart = vägg

linnfluffy
0

Jätte fint byggt, ja har me haft burbyggardagar, roligt faktiskt. Dom som flyttar in kommer få det bra :)

Hälsningar Linn Flyffy & Fuzzy

[Aquelegia]
0

#9 Toppen! Tack så jättemycketSkrattande

FruJohansson
0

Tror inte du behöver ramp. I början kan du ställa en uppocknervänd matskål eller nåt som trappsteg, men när de blir äldre hoppar de säkert rakt upp. Kanske nåt som gör det mindre halkigt däruppe bara?

[AlphLauren]
0

#12 Ja jag har tänkt på att ha något som ett "trappsteg" bara. När jag var liten och hade marsvin så byggde jag ett jättefint hus i slöjden åt dom med ramp, staket och hela köret Kyss

Men dom små jäklarna valde att hoppa istället och då över det lilla "staketet" runt om också, både upp och ner!

Nu minns jag inte hur högt det var, säkert inte jättehögt, men ändå. Jäkla djur haha

Fridaaaa
0

#9 Plywood eller OSB kanske det var då?:)
Men det stämmer som han säger, spånskiva är ej lämpligt i djurburar Glad