Skriker när sonen rör honom?
Det har hänt något här som gör mig orolig. Chivas är tokig i sonen och blir alltid glad när han kommer, han skuttar och popcornar för honom och visar klart och tydligt att han tycker om honom. Men när han sätter sig vid buren för att bara klappa honom sitter Chivas stilla - han springer inte iväg som att han är rädd eller liknande - men första klappen tjuter han till. Iiiiih! och sedan är det bra.
Jag trodde han gjorde något dumt första gången och att Chivas skrek till i protest, men nu har jag fått det bevisat för mig att det handlar om vanliga klappar.
Kan han skrika till för att han blir glad på något sätt? Jag blir orolig att han har ont? Han är ju helt som vanligt annars. Jag hade honom ute och bollade med honom rejält igår när jag klippte hans klor och då skrek han inget så han bör ju inte ha ont?
Det är inte det vanliga mat-skriket "Wheeeek" utan ett längre pip/tjut "iiiiiiih" Så svårt att förklara…
Jag kanske bara är hönsig? ;)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Så gör mina med ibland, ger av ett riktigt skrik ibland.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Vid något speciell samband? Har du kunnat förknippa det med något? Det är som sagt enbart vid första klappen han gör detta ljudet, aldrig annars. Då är det det vanliga "kom och ge mig något gott-tjutet", inte detta långpipet.
#2 Nej är bara ibland. Vet ej varför. Det är bara Pepsi & Lotus som gör det, alltså ungmarsvinen, varkens Blixten eller Morris gör det.Vet inte, om det kanske är att dem inte är beredda eller liknande? Har med försökt klura på det. Lotus gör det dock mer när sambon klappar än när jag klappar, men han är lika försiktig som jag. Så klurar på vad det kan vara…
#3 Ja det kan det ju faktiskt röra sig om. När jag stoppar ner händerna i buren gör jag det sakta och försiktigt, innan jag klappar lägger jag försiktigt fingrarna framför nosen så de kan lukta på mig, sedan börjar jag klappa och jag har aldrig fått den reaktionen. Så det kan ju vara att han är lite för snabb med händerna så att Chivas därför blir lite rädd, skriker till, inser att det bara var kel på gång och därför slutar.
Men kan då tycka att han kanske borde springa iväg när han känner att sonen rör honom, om han inte var beredd? Han kanske är en latfis som hellre skriker än springer. ;)
#4 Dem kanske reagerar olika?
Hade varit intressant att veta varför dem skriker till ibland, alltså av vilken anledning, så man vet bättre:)
Det kan ju bero på att handen kommer upp ifrån, vilket gör att han inte ser den. han blir lite rädd men inte tillräckligt för att fly.
#5 Det tycker jag också! Det är ett nytt ljud för mig så det vore intressant att veta vad det betyder. :)
#6 Inte omöjligt!
#7 Du kan ju testa genom att låta sonen göra som du gör när du klappar Chivas för att se om det kommer ett iiiiihhhh då med.
#8 Ja jag tänkte att vi ska prova det. ;) Dagens experiment. :D
#9 Spännande…väntar på vad experimentet gav resultat
#10 Haha, jag får återkomma när vi har sammanställt resultaten. ;)
#11 Ja det får du 
Har också hört det ljudet vid första klappen. Tolkar det som "hoppsan! Du är väl försiktig med mig nu??!" Ungefär som vissa hariga hundar skriker i förebyggande syfte när det kommer en större hund… Typ…
Lämnar ett tassavtryck :)