Fruktansvärt dåligt
Jag är nog en av de få som tycker så här så det kommer nog bli ett fruktansvärt liv efter att jag har skrivit denna tråd. Jag hatar denna sida. Det är den sämsta jag någonsin varit med om. Och anledningen till att jag skiter i om jag aldrg mer kan komma in på sajten är för att jag är inte beroende av den och behöver den knappast. För mig är den som snyggastchatten. TIDSFÖRDRIV: Att folk kan reagera så starkt på berättelser man har om saker som har hänt och sedan vända det emot är tyder på OMOGENHET och oförmåga att diskutera utan att trycka ner andra individer.
I sverige har man rätt att yttra sig, man har rätt till egen åsikt. Och det här är min åsikt. Men inlägget kommer förmodligen bli bortttaget iallafall.
Och ni som håller med mig borde inte kommentera. För enligt den här sajten får inte ni heller ha en åsikt utan att ni får skäll för det =)
Dock har inte jag fått skäll. Men efter detta inlägg så kommer det !
Vart är den här sajten på väg ?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
KLart du får ha en åsikt! Och tror inte denna tråd raderas så länge den inte bryter mot några regler.
Jag tror att det bryter mot reglerna så fort man yttrar att någon annan har gjort fel. Men som sagt. Sidan är tidsfördriv för mig. Så vil lde ta bort inlägget så är de upp till dem.
Man får, och bör, ha och stå för sin egen åsikt.
Däremot är det överhuvudtaget inte okej att på något sätt bryta mot sajtens regler, hoppa på andra, nervärdera andras åsikter, använda härskartekniker eller på annat sätt bete sig otrevligt. Det behöver många medlemmar tänka på.
Exakt vad är det du är missnöjd med egentligen? Hur sajten sköts av oss moderatorer eller andra medlemmar?
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
#3 Men jag tycker att det är konstigt att andra människor får ha nervärderande åsikter men inte jag ?
Nej, jag tyckte att det var fruktansvärt dåligt av medlemmarna. Eller jag tycker det. Iallfall en del av medlemmarna som inte kan diskutera som en vuxen. en disskution kan jag ta. Men att bli anklagad för att "låta" någon hålla på med djurplågeri är inte sant. DET om något är förtryckande. allt detta för att jag ville berätta min mening i något. Jag tycker inte ens att sådan borde inträffa på en sådan här sajt. Då jag gick med i hopp om att jag kunde få mycket hjälp och råd här. Och dessutom har jag hört från andra. (tre styckennu faktiskt) att Ni (medlemmar och moderatorer) nedvärderar mig för att jag inte avlar renrasigt. ?!. och det tror jag absolut på. Kan se hur de som nedvärderar mig i sina inlägg skriver på ett helt annat sätt till andra. Så sjukt dålig stil.
Inlägget redigerat av moderator eftersom svordomar (ocensurerade eller ej) inte är tillåtna på sajten.
Ingen får ha nedvärderande åsikter, då raderas eller redigeras inlägget. Det är samma för alla medlemmar och något man måste lära sig att ta om man ska skriva här.
#4 Varken jag eller någon annan moderator låter NÅGON uttrycka nervärderande åsikter om NÅGON. Det är som sagt inte okej, vi tillåter inte det.
Tråden du skapade är redigerad, alla kommentarer som bröt mot reglerna har blivit redigerade. Oavsett vem som skrivit det. Vi har överhuvudtaget inte tillåtit någon att klanka ned på dig för att du hjälpte marsvinen, att människor dock frågar om saker runt omkring måste de få göra så länge de håller det sakligt och varken trycker ned eller anklagar.
Jag tycker det är orättvist av dig att skriva att "Ni nedvärderar mig för at tjag inte avlar renrasigt", att skriva Ni som en homogengrupp är inte riktigt schysst. Personligen har jag inga nedvärderande tankar kring det och jag har heller inte sett sådana uttryckas.
Känner du dig påhoppad eller orättvist anklagad för något är du välkommen att anmäla detta till valfri moderator på sajten.
#4# Tycker du själv att du diskuterar som en vuxen? Att du har en bra och trevlig ton när du diskuterar?
Jag tycker att denna sidan är bra.
Alla ska få ha sina åsikter JA men man ska inte blir sur för att någon tycker olika, och kunna ta både bra och dålig kritik,
Alla regler gäller för alla, på alla sajter, så är det bara.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#8# Du beskrev det bra tycker jag.
#9 :)
Ni tar det för seriöst och tar åt er för mycket av vad andra helt okända människor bakom en dataskärm sitter och säger. Jag kan yttra min åsikt och vare sig jag får skit för det eller inte lägger jag inga personliga känslor i det hela. Man får liksom sära på verklighet och virituellt och ni människor som känner er dåligt behandlade och som känner sig påhoppade, ni får inte lägga era liv i andras armar och låta er styras av vad andra säger. Visst om vissa säger att man inte skall avla renrasigt eller ge viss mat osv. men det är ju bara en åsikt på "papper" så att säga. Alla måste lära sig att skilja på verklighet och virituellt. Hade ni blivit påhoppade såhär i verkligheten hade det varit en annan sak men ni får ta saker med en liten nypa salt här inne. Visst, nedvärdering och nätmobbning är inte okej och det skall alla veta och följa men man får inte ta saker så seriöst och känna att det var riktade till er som person, okej? :-)
//Emma
#9 Jag diskuterar med reson. Kan säga att det var djurplågeri till viss del men ändå inte. vilket vissa andra inte kan. DET kallar jag inte diskutera som en vuxen utan att ge sig på och förtrycka. MEN som sagt. Folk som inte kan diskutera är det synd att dem är på denna sida.
Inlägget redigerat då det bröt mot sajtens Skrivregler.
#12 Men du kanske tolkar vissa fel när dem skriver vissa saker? Lätt hänt på internet, att folk tolkar samma text olika.
Det ända jag kan säga är att jag tycker alla borde bli bättre på att kolla igenom innan man postar sin kommentar, hur skulle det kännas om nån skrev den komentaren till dig? bryter den mot sajt regler? får jag fram det jag vill på ett bra sätt? kan jag skriva det bättre? m.m
Då skulle många ''tjaffs'' inte ske.
11# Jag tar det inte personligt. men det finna andra som gör det. Och ja det är skillnad på om man skulle bli påhoppad så här ute i verkliga livet. MEN dem som sitter här och tror dem är stöddiga skulle aldrig våga i verkliga livet. Vilket iofs är en bra sak =) . Men jag tycker att det är tråkigt att det är så här på en sida som ska vara bra för allmänheten när man blir i frågasatt vad man än skriver. Då finns det ju helt plötsligt ingen vits med att skriva något. Med som sagt. mig spelar det ingen som helst roll för som du säger. Det är bara texter på en skärm. skriva av någon som sitter vid en annan skärm . i mina ögon helt obetydligt. Men när det kommer till vissa grejjer måste man stå upp för sin heder.
6# det där är bara skitsnack. det har redan hänt och ni gjorde inte ett skit åt saken. TYCKER JAG! Obeservera att jag skrev med att det är jag som tycker så. Så ni borde inte ta bort inlägget för att jag uttrycker min åsikt.
#16 vad menar du? tråden är redigerad och åter publicerad? Vi kan inte sitta inne på mif varje sekund på dagen för o kolla så nån inte skriver nåt elakt… men så fort vi ser det så fixar vi ju det. Förstår inte riktigt vad du menar?
#16 Dem tog inte bort det permanent. Dem tog bort den tillfälligt för att kolla över alla kommentarer osv vilket jag tycker är väldigt bra
<17 Det med att dem inte tolererar personliga nertryck, DET är bara skitsnack. För även om de fick svart på vitt att det föregick sådant i den tråden så vart de inge avstängning eller liknande. Inget alls. Bara att dem har redigerat den. Bra gjort.
#17 Lixim är Medarbetare med :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Det är lätt hänt att personer tolkar samma text olika.
#19# Men om du diskuterar bra och sakligt och trevligt och det är alla andra i tråden som är omogna, varför blev då dina inlägg redigerade?
Om du hatar den här sidan, varför är du kvar? Alla tänker/tycker olika, du kan tycka det är fel men alla har fortfarande rätt till sina åsikter. I mina ögon har du inte varit speciellt trevlig i dina svar, man kan inte klaga på andra om man inte beter sig bättre själv. Skapar man en tråd får man vara beredd på både positiv & negativ kritik.
#19 hmmm kan inte se att du varit med i våra diskussioner om påföljder så hur kan du uttala dig om det?
#16 och #19 Just nu argumenterar/diskuterar du INTE på ett trevligt sätt, skulle jag vela påstå.
Du vet för det första inget alls om vad som skett eller kommer att ske utöver att tråden redigeras. Vi kommer inte att stänga av någon för att det uppstått tjaffs?! I så fall skulle det ju gälla flera personen i den aktuella tråden, tycker du inte?!
Du får, som sagt, hemskt gärna anmäla det du anser är påhopp/nedvärderande/annat negativt/onödigt till någon av oss moderatorer i ett personligt meddelande. Peka då ut exakt vad vi missat.
Och gjorde inte ett skit åt saken? Ser du inte själv hur otrevligt du skriver? Dessutom har vi gjort en hel del åt saken. Vi har gått igenom tråden och tagit bort och redigerat alla inlägg som bryter mot sajtens regler. Vi diskuterar dessutom fortfarande saken.
Som sagt, du vet inte alls något om vad som skett/kommer att ske mer än att tråden är återpublicerad i ett redigerat skick.
Tänk på din ton, tack.
#25 Den tråden bör nog tas bort helt innan den ballar ur igen ….
nej men seriöst. Nu orkar jag inte tjfsa mer. det är inte värt att lägga ner tid på. Om om du kollar högst upp så skrev jag att de som hållde med inte skulle kommentera. Och det är 129 som har läst och 10 som har kommenterat. Ni kan ju räkna själva. =)
#27# Smart :) Tips: Kika i övriga trådar och jämför antalet läsningar med antalet kommentarer.
#27 Om du inte besvarar exakt vad vi gjort istället för att säga typ "ni bryr er inte ett skit, ni gör inget, ni tillåter personangrepp" och liknande så kan det aldrig bli bättre. Men det är upp till dig.
I ärlighetens namn tror jag inte att folk låtit bli att skriva för att du håller med utan för att de vill hålla sig utanför en sådan rörig diskussion. Var det så att några verkligen höll med dig i den luddiga kritik du ger (för ja, den är luddig, jag vet inte alls exakt vad du klagar på, som sagt) hade du definitivt fått medhåll från någon eller några. Man håller sig inte utanför en diskussion bara för att man håller med eller bara för att du i TS skrivit att de inte behöver skriva.
Åter, inget kan bli bättre om du inte tydligare skriver vad du tycker är dåligt. För tydligt har du inte skrivit, tvärtom.
Jag kan inte riktigt förstå att alla håller med bara för att man inte skrivit här, jag tycker att ALLA ska hålla en god ton, undvika svordommar, man får tänka till lite innan man gör ett inlägg eller påbörjar en tråd.
Sen så är inte det moderaternas heltids arbete att vara här hela tiden, de är här när de hinner, och går säkerligen inte in på alla inlägg heller, bara för att man skickar meddelande till en moderator så får inte alla det meddelandet. Så det kan ta tid att en tråd blir rättad, sen så skickar ju moderaterna ut varningar, de stänger ju bara av medlemmar som sista utväg om ingen bättring sker efter flera varningar.
Så det hör ju till allas ansvar att hålla en god ton, är det någon som hoppar på någon behöver inte man inte sätta igång världens diskussion med svärdommar med mera. Utan anmäl bara vederbörande inlägg så att moderaterna får upp ögonen på de ojusta inläggen.
Ps. om man anmäler i anmälnings fuktionen här på marsvin.ifokus går det till er ansvariga här, eller går den anmälan till i.fokus istället ??
Tystnad säger inte alltid att man håller med vad som sägs utan att man kanske vill hålla sig utanför.

Jag har inte läst genom hela tråden än (är barnvakt så jag hinner inte just nu) men vill svara på en sak som står i #0 meddetsamma.
"I sverige har man rätt att yttra sig, man har rätt till egen åsikt. Och det här är min åsikt. Men inlägget kommer förmodligen bli bortttaget iallafall."
Det är helt rätt att det i Sveriges grundlag finns något som kallas yttrandefrihet, man har rätt att framföra sina åsikter- man har rätt att skriva inlägg på forum, skicka insändare till tidningar etc. I Sverige finns dock inget publiceringstvång har någon som helst skyldighet att publicera alla dessa åsikter som folk framför (tänk det absurda om dagstidningar skulle vara tvugna att publicera alla insändare folk skickar in, eller om alla som begär det skulle få vara med i TV…). Alla som vistas här har med andra ord rätt att framföra sin åsikt men vi som finns bakom sajten bestämmer vad vi vill låta vara publicerat.
Dessutom kan tilläggas att förtal, mobbning och liknande är en brottslig handling- oavsett om det sker ansikte mot ansikte i "verkliga livet" eller på ett forum över Internet. All form av sådan aktivitet kan (och bör) polisanmälas.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Jag har inte heller läst igenom alla svar i tråden, men vill påpeka att när man talar med någon i verkliga livet så är orden man säger bara en liten del av det man förmedlar. Tonfall och kroppsspråk säger mycket mer!
Något som jag tycker är att alla skall tänka på att den delen av kommunikationen försvinner i skriven text. Exakt samma ord kan tolkas på ett otal olika sätt beroende på vad personen som läser den är i för sinnesstämning.
Jag fick ett oförskämt jobbmail som jag var upprörd över i flera timmar, speciellt eftersom personen som skrivit mailet är väldigt mild och timid. När jag sansat mig så inser jag att mailet med en smiley faktiskt hade varit riktigt roligt!
När jag skriver ett svar på ett inlägg så läser jag alltid igenom det minst tre gånger innan jag trycker på "Publicera kommentar" och går ändå ofta in och byter ett par ord i efterhand innan jag är helt nöjd.
Något jag också vill påpeka är att man inte i varje given situation MÅSTE vräka ur sig sin egna personliga åsikt om man tycker något är fel. Ofta vinner man mer på hintar och vänliga förslag, för en människa som känner sig påhoppad försvarar sig alltid, även om man innerst inne vet att man har fel.
Man fångar fler flugor med socker än med vinäger…
#34 Verkligen bra skrivet! :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin

du har rätt om att man får yttra sig med det står oxå att man inte får trycka ner någon i lagen. därför får man bara yttra sig så att ingen tar illa upp. o om man ny lyckas kränka någon så blir det borttagen. annars tycker jag sjäv att den här sajten är bra när man har frågot osv
det är ju änå en diskission sajt
Det är inget tvång att vara medlem på den här sidan, så om man inte gillar forumet är det bara att lämna.
Jag går inte in på Lindex och ber dom bytta klädstil för att jag inte gillar deras kläder och vill ha andra. Då går jag någonstans där jag hittar sådant jag vill ha

Du skriver "Jag är nog en av de få som tycker så här så det kommer nog bli ett fruktansvärt liv efter att jag har skrivit denna tråd. Jag hatar denna sida. Det är den sämsta jag någonsin varit med om."
Du tror att du är i en minoritet att tycka på det viset om sajten, således bör du ha fått intrycket att de allra flesta som vistas här trivs med sajten. Är det då verkligen sajten som det är fel på, sajten som behöver ändras?
Det är dessutom så att det är fullständigt omöjligt att en sajt (eller vad det nu gäller) passar exakt alla, som tur är så måste man inte vara medlem här, det finns det andra alternativ för den som inte trivs att vara här.
Väljer man att vara medlem på den här sajten (oavsett om man gillar den eller ej) så ska man följa de sajtregler som finns, väljer man att bryta dem får man vara beredd på att ta konsekvenserna för sitt handlande.
Angående yttrandefriheten i Sverige så har jag redan svarat på det ovan (inlägg #33) och tänker inte gå in på det mer, vill bara förtydliga att bara för att det inte råder publiceringstvång och vi därmed har all rätt att ta bort inlägg från sajten precis som vi vill så gör vi inte det godtyckligt. De inlägg som vi tar bort är sådana som bryter mot sajtreglerna (och det är vår tolkning av sajtreglerna och inläggen som gäller- annars blir det helt ohållbart).
Kan även rekommendera artikeln om Yttrandefrihetsgrundlagen som finns inne på Support, den tar upp just det här.
Att vi censurerar medlemmar för att de har en avvikande åsikt är så långt ifrån hur det går till här på MiF man kan komma- en ren och skär lögn med andra ord. I jämförelse med många andra sajter här på iFokus så har MiF en väldigt hög toleransnivå- för hög enligt vissa.
Sen reagerar jag också på den sista meningen "Vart är den här sajten på väg ?" Du har varit medlem på iFokus mindre än två veckor och du anser att du har tillräcklig koll för att uttala dig om sajtens utveckling…?
Det är helt okej att säga att man tycker att någon gör fel, men man kan inte säga det hur som helst och det är det som de allra flesta gånger gör att vi blir tvungna att ta bort/redigera inlägg- inte budskapet i sig.
Att vi moderatorer skulle nedvärdera någon för att de avlar på blandisar är faktiskt något av de dummaste jag har hört på länge. Skulle väldigt gärna vilja veta vilka medlemmar här som sprider sådana rykten om oss (de kan ju träda fram om de vågar stå för vad de säger). Personligen struntar jag fullständigt i om folk avlar på rastypiska djur eller inte , så länge aveln sker på ett sunt och ansvarsfull sätt och man som uppfödare tar ansvar för ungarna man sätter till världen och allt annat som rör uppfödning. Jag hade dessutom ingen som helst aning om att du sysslar med uppfödning överhuvudtaget och således är det fullständigt omöjligt för mig att nedvärdera dig på grund av det (vilket jag inte hade gjort oavsett). Att sprida sådana rykten om personer gränsar till förtal, vilket är en brottslig handling.
Att folk skriver till dig på ett annat sätt än hur de skriver till andra tycker jag inte är ett dugg konstigt, jag skriver ofta på olika sätt beroende på vem jag skriver till, varför jag skriver, hur jag själv blivit bemött av den jag skriver till etc och det tror jag definitivt inte att jag är ensam om.
Jag håller absolut inte med dig. Eller visst, man ska skilja på vad som händer på riktigt och vad som händer via nätet- men otrevligheter som personangrepp, hot och liknande är aldrig okej oavsett var det sker. Det är precis lika fel att bete sig illa över nätet som det är att göra det ansikte mot ansikte, tyvärr känner sig många mycket modigare när de sitter "skyddade" bakom en skärm och då vågar de mer. Det som är olagligt att säga eller göra på riktigt, ansikte mot ansikte är precis lika olagligt att göra över nätet, från en skärm med hjälp av tangentbord.
De som anser att de blir utsatta för något olagligt borde göra en polisanmälan- oavsett om det sker i den verkliga eller virtuella världen.
Diskutera innebär att man utbyter meningar, åsikter med varandra- inte att man måste tycka på samma sätt. För att man ska kunna diskutera så behöver man dock hålla en trevlig ton, respektera varandras åsikter och acceptera att man inte är överens. Att diskutera innebär inte att man ska övertyga alla att tycka på samma sätt som man själv gör eller få de andra att säga att de har fel, det är heller inte nödvändigt att få sista ordet. När man har framfört sina åsikter och argumenterat för dem när de blivit ifrågasatta behöver man inte fortsätta, då är det bästa att lägga ner diskussionen och komma överens om att man inte är överens. Har man hållbara argument för att försvara sina åsikter behöver man inte bli otrevlig, man behöver inte ta till personangrepp och liknande, likaså tar man inte till detta om man kan föra en mogen diskussion. A och O när man diskuterar är att hålla sig till sakfrågan, skilja på sak och person och inse när man har framfört sina argument tillräckligt och det är dags att lägga ner- vara mogen nog att inse att man som sagt inte behöver få sista ordet.
Vad exakt är det du tycker att vi inte "gjort ett skit åt"?
De senaste dagarna har några trådar spårat ur rätt rejält här på sajten, när vi upptäckt dem så flyttade vi dem från sajten och in i vår "moderatordel" för att kunna gå genom dem och redigera dem i lugn och ro utan att bråket skulle kunna fortsätta. När vi var färdiga så flyttade vi tillbaka de trådar som vi tyckte kunde få en andra chans till sajten. Menar du att du tycker att det tog för lång tid innan vi tog bort dem, innan vi flyttade ut dem igen, att vi redigerat fel eller vad?
Du har ingen som helst aning om vilka disciplinåtgärder vi har vidtagit eller ska vidta då det enbart rör oss som moderatorer och den medlem det handlar om. Vi går inte ut till någon (annat än i väldigt specifika fall) och berättar vad vi bestämt eftersom det inte rör någon annan. Avstängning har vi aldrig använt som en förstaåtgärd (när det inte rört sig om uppenbara troll) och så länge jag är Sajtvärd kommer vi inte att göra det heller. Vanligtvis skickar vi en varning eller tillsägelse när vi anser att det är nödvändigt, fortsätter personen som mottagit varningen att bryta mot reglerna så överväger vi ett temporärt skrivförbud och om det fortsätter även efter det så blir det permanent. Endast en gång under alla de år som MiF har funnits har vi tvingats att gå så långt som att ge permanent skrivförbud, de flesta gånger räcker en varning för att få folk att tänka till och lugna ner sig.
Jag försöker fatiskt att hinna med att kolla genom alla trådarna (mer eller mindre noga dock, men skumma genom dem iaf) för att se till att reglerna följs och det inte uppstår bråk :-) Det är dock inte varje dag jag hinner läsa alla, brukar dock alltid försöka titta in åtminstone en kort stund innan jag lägger mig och brukar då kolla antalet inlägg i trådarna. Har någon tråd väldigt många inlägg (speciellt om det blivit många snabbt) så är det i princip alltid en tråd som behöver uppmärksamhet… Även om jag inte hinner kolla alla trådar varje dag så brukar jag gå tillbaka så att jag så småningom har kollat alla- det kan dock ta lite tid ibland.
Angående anmälningsfunktionen så är det värd och Medarbetare på respektive sajt som blir informerade om det. Sidan om länken där det står Anmäl så ser vi hur många personer som har anmält det aktuella inlägget (i de flesta fall så står det Anmäl (0)). När ett inlägg fått så många anmälningar som det krävs för att inlägget automatiskt ska bli borttaget (på MiF är inställningen satt på två stycken röster) så får vi ett PM där vi uppmanas att kolla så att det är rätt att inlägget blivit borttaget (de som har anmält får även ett PM där det står att inlägget de anmält är borttaget, likaså får medlemmen som skrivit det aktuella inlägget också ett PM om att det blivit borttaget- dessa PM avslöjar dock inte vilka medlemmar det är som har anmält). Om en medlem får tre stycken inlägg automatiskt borttagna får medlemmen automatiskt skrivförbud på sajten i en vecka.
Det är dessutom en väldig skillnad på att ha rätt att uttrycka sin åsikt (vilket är reglerat i Sveriges grundlag) och att kunna kräva att bli publicerad någonstans (oavsett om det för en insändare i en papperstidning, ett inslag på TV, utgivande av en bok via ett bokförlag eller ett inlägg på ett Internetforum) vilket man inte har någon som helst rättighet att kräva- det är "ansvarig utgivare" som bestämmer vad som ska publiceras och ingen annan. Man har dock rättighet att skicka in insändare till tidningar, inslag till TV, bokmanus till bokförlag och inlägg till forum där man framför sina åsikter- det är det som yttrandefrihet handlar om.
Vill även tillägga att när vi moderatorer ser inlägg som bryter mot sajtens regler så tar vi bort eller redigerar inläggen i fråga, dock hände det så klart att vi missar en del- där är ni medlemmar väldigt viktiga, antingen genom att använda anmälningsfunktionen (som finns för de som har Insider) eller genom att skicka ett PM till oss (helst med hän länk till tråden, hänvisning till vilken kommentar anmälan gäller och en kort förklaring om varför ni tycker att det inlägget är fel). Det här underlättar väldigt för oss på alla sätt och vis. Ni uppmärksammar oss snabbt på något som är fel och det kan innebära att det eventuella bråket kan avslutas redan innan det har börjat, eller åtminstone innan flera personer lagt sig i det och ännu fler har läst det och blivit upprörda. Ni visar också, både oss och övriga medlemmar, vad ni tycker är fel, när ni tycker att någon har gått över gränsen för vad som är acceptabelt och så. Det är även ett bra sätt för er att få visst inflytande över sajten och visa oss moderatorer hur ni tycker att sajten ska vara.
**SMF 237 Sweet Dream's
#38 jag tycker ni gör ett bra jobb, jag klandrar absolut er inte för att ni inte hinner kolla på allt. Just nu är vi väl inne (igen) i en period när det är mycket inlägg som inte alla gånger är så genomtänkta.
Det var därför jag skrev som jag gjorde, ni ska verkligen inte behöva hålla på att redigera inlägg efter inlägg som ni är tvugna till här för närvarande.
Vi ska alla här respektera varandra det är då sajten fungerar bäst och är roligast att följa.
#38 Tycker med ni gör ett bra jobb…
#38 I mitt inlägg så riktade jag mig lite mer till folks åsikter och tankar om vissa saker, dvs. ej personliga påhopp, anklagelser eller hot osv. för det håller jag med dig om till 110 % att det skall, vart det än händer, tas på fullaste allvar! Hoppas vi förstår varandra bättre nu :-)
//Emma
Jag tycker om denna sida. Marsvin är så underbara djur och alla här älskar sina små grisar mer än det mesta i världen förmodligen, därför vill man sprida sina egna upplevelser med sin marsvin. Tyvärr presenteras de egna åsikterna/erfarenheterna som fakta (har märkt att många medlemmar tror det är fakta också) sedan blir det ett hejdundrans liv i tråden!
Min poäng är att alla sköter sina marsvin på lite annorlunda sätt men det betyder inte att man är en sämre marsvinsägare för det. Det finns såklart givna sanningar som att de ska ha hö och grönsaker men resten är ens egna upplevelser.
Alla borde nog tänka lite extra som #34 säger att h*n gör, detta skulle nog vara en ännu trevligare sajt då!

Du skrev att vi säkerligen inte går in och läser alla inlägg och därför ville jag bara svara att jag faktiskt gör det, även om det inte alltid sker varje dag.
Jag tog inte ditt inlägg som negativ kritik att du klandrar oss för att vi inte gör det (kollar alla inlägg dagligen), men ville som sagt berätta att jag (och även medarbetarna tror jag) faktiskt gör det (även om det inte alltid blir så att vi hinner kolla alla inlägg varje dag så blir de genomlästa i slutändan) :-)
Det som jag reagerade mest på i ditt inlägg ovan var "Hade ni blivit påhoppade såhär i verkligheten hade det varit en annan sak men ni får ta saker med en liten nypa salt här inne." vilket jag tolkade som att du menade att påhopp som sker på Internet inte är fel på samma sätt som om det sker "på riktigt", att man måste tåla mer för att man är aktiv på nätet och det var det som jag inte kunde hålla med dig om.
Men då är jag med på att det inte var så du menade :-)
**SMF 237 Sweet Dream's
#43 Åh nej absolut inte! Det var inte sådana påhopp jag menade. Det var jag som blev lite otydlig där, mitt fel! :-)
//Emma

Det är ingen fara, det är lätt att det blir missförstånd när man skriver/läser (vilket detta är ett rätt oskyldigt exempel på i jämförelse med väldigt många andra missförstånd som slutar med rejäla bråk).
Nu efter att det blivit utrett och förtydligat så tycker jag det verkar som att våra åsikter är (åtminstone ungefär) lika i frågan.
Det är skönt när missförstånd kan klaras upp, speciellt när det sker utan otrevligheter och anklagelser (vilket tyvärr ofta följer när det blir missförstånd) :-)
**SMF 237 Sweet Dream's