Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: skötsel
Läst 1713 ggr
[apprecier]
0

Bästa sättet att få bort mjäll?

Jag hade nämligen aldrig "borstat" teddyn Toby förr. Gjorde det nyligen, då upptäckte jag att han tyvärr har mjäll. Har uppfattat att det inte är farligt. Men dock vilken bästa sättet att få bort det i så fall? barnolja eller bada honom, schampoonera med mjällschampoo (parfymfri) som jag läst någonstans? Han har verkligen tät päls och är typ aldrig smutsig så att han behöver badas. Jag är lite rädd för att bada honom för jag vet att man måste se till att han är verkligen torr efteråt. Tips?

FeliciaS
0

Jag tror att det är död hud som ligger i hans täta päls. Har du badat honom och hur länge sedan var det? Om det var flera månader sedan skulle jag bada honom med ett väldigt milt schampo (inte mjällschampo) och massera försiktigt så att den döda huden lossnar. Skölj sedan bort schampot och torka honom med hårtork. Om det inte var så länge sedan du badade honom kan det vara huden som är torr. Nu när det blir kallare utomhus blir luften inomhus väldigt torr. Då är det bättre att du smörjer lite barnolja i huden på honom.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[apprecier]
0

Åh tack! Så får jag inhandla schampoo och bada honom. Hoppas bara att det går bra. :)