Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 4406 ggr
[Driva]
2

Hur mycket mat?

Hur mycket grönsaker ger ni era marsvin per dag?

Mina marsvin skulle ju kunna äta konstant hela dagen, men sallad och sånt är ju ganska dyrt, så hur mycket ger ni era grisar på dag ungefär :)

Fridaaaa
1

Morris & Pepsi får:

• Fri tillgång till hö
  • Friskt nytt vatten var dag
  • Vitkål varje dag plus en till grönsak
  • Frukt som godis 1-2 dagar/vecka
  • Grenar 2-5 dagar/vecka
  • Pellets, mäter ej upp hur mycket dem får

Blixten & Lotus får:

• Fri tillgång till hö
  • Friskt nytt vatten var dag
  • Vitkål varje dag plus en till grönsak
  • Frukt som godis 1-2 dagar/vecka
  • Grenar 2-5 dagar/vecka
  • Pellets & havre, mäter ej upp hur mycket dem får

Grönsaker går på max 100 kr/månad för 4 marsvin.
Ger inte "onödiga" grönsaker som sallad och gurka, bara ytterst sällan,mer som godis:)

Mina får vitkål (basgrönsak),paprika, broccoli, blomkål mm

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
0

oj blev dubbelt av någon anledning.
Kan tas bort denna! :)

[JennyNorgren]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mina har alltid tållgång till hö. för det ska dom ju ha. Men när det kommer till grönsaker så måste dom inte äta det hela dagarna. Varje dag måste dom ha det men inte hela dagarna.

Om du tar tex Broccoli så räcker det med 15 gram per marsvin om dagen. men sen utöver det så brukar iaf jag ge mina lite vitkål eller grönkål bara som extra godis. För dem inehåller mycket cvitamin.

Pellets och havre får de inte så mycket av. Det är svårt att förklara för jag har olika många marsvin i olika stora burar. Men det brukar räcka med lite mer än så att det täcker botten.

Och vatten byter jag två gånger om dagen. Innan jag går och lägger mig och när jag har vaknat. =)

Hoppas att svaren var till hjälp :D

[Driva]
0

Oj, jag som var orolig att jag gav mina för lite grönsaker, men jag get väldigt myckt om man ser vad ni ger… eller hur man ska säga :D

Det är olika olika dagar vad de får, men 1/2 salladshuvud om dagen, flera morötter, sen lite andra grönskaer som broccoli blomkål osv. Men då behöver jag inte ha dåligt samvete för det iaf :)

Sen har de ju så klart fri tillgång till hö och torrfoder

Fridaaaa
0

#4 Sallad innehåller mest vatten, inte mycket vitaminer:)

[Driva]
0

#5 jag vet det är därför de får det andra. Men de är väldigt dåliga på äta andra saker än sallad… Även om jag bara ger de andra saker så näst intill matvägrar de om de inte får sallad :s Det bara ligger och blir dåligt… så därför får de sallad också

HannaVastervik
0

Tycker du ska minska ner på salladen lite varje dag tills du inte ger den varje dag. Dom kommer äta de andra när du minskar och inte ger dom sallad alls sen.

_Charlie
0

Förlåt TS om jag bara lånar din tråd lite, jag undrar om brysselkål är bra att ge, och om de brukar uppskatta det? Jag stod och velade i affären och eftersom vi inte äter det lät jag bli ifall det inte var poppis. ;)

[Driva]
0

Men de äter ju lite broccoli, paprika, vitkål och sånt i dag, så varför kan de inte få sallad också?

HannaVastervik
0

Fanns det inte en sida där de visar bild på hur mycket av olika sorters grönsaker det behövs per dag? Någon som vet vilken det var???

_Charlie
0

#9 Därför att sallad innehåller inga nyttiga ämnen utan som gurka är det mest vatten du ger dom. Broccoli paprika och vitkål är fyllda med c-vitamin, inte sallad. Onödigt att ge när det finns nyttiga alternativ som gör dom gott och smakar lika gott. :)

[JennyNorgren]
1

mina ville inte äta annat än sallad nä jag var mindre heller. Det var innan jag visste att de behövde cvitamin varje dag. Men ett tips är broccoli. Mina marsvin som jag har nu äter hellre broccoli än sallad. Och det är bra om du minskar ner på salladen lite i taget. Tills du ger dem kanske varannan dag till var ttredje till kanske inte alls. För om de får sallad jämt så är risken stor att de inte orkar äte den "nyttiga" grönsaken och då kan de bli sjuka =/ . Hoppas att våra svar är till hjälp :D

dumlekola
2

#9 Marsvins mag- och tarmsystem är gjort för att äta fiberrik och energifattig mat ca 20 timmar om dygnet. De behöver färska grönsaker varje dag för att få i sig C-vitamin, men om de får äta sig för mätta på grönsaker så är risken den att de inte får i sig tilläckligt med hö (=fibrer) som skall stå för ca 80% av vad marsvinet skall äta på en dag, och får problem med magen exempelvis gaser eller diarré.

Eftersom det är ganska lite grönsaker de skall äta är det viktigt att de innerhåller de vitaminer som marsvin behöver. Sallad och gurka består nästan bara av vatten och "duger" liksom inte för det syftet. Däremot är de utmärkta som godis just på grund av att de innehåller så få kcalorier! Glad

Till människor brukar man säga "Ät upp dina grönsaker så får du något gott sedan" medans man till marsvin bör säga "Ät upp ditt hö så får du grönsaker sedan!" Skrattande

Mina marsvin får fri tillgång till hö och vatten hela dagen. Till frukost får de etthalvt stort eller ett helt litet vitkålsblad per marsvin, eftersom det är både billigt och innehåller bra med C-vitaminer. På kvällen brukar jag variera deras grönsaker. Antingen en kvarts paprika, två broccoli- eller blomkålsbuketter eller en halv medelstor morot per marsvin är de vanligaste.

Humlans marsvin har en jättebra lista på lämpliga marsvinsgrönsaker där det även står vilka som mest lämpar sig som enbart godis.

Tänk på att vuxna marsvin ofta inte behöver någon pellets alls och att de bara behöver 1-1½ msk per djur om de inte har speciella problem med att hålla vikten. Ett marsin utan övervikt mår bättre, lever längre och är framför allt mer aktivt (= roligare för oss). Flört

flocken
0

Jag har ca 15 marsvin hemma just nu. Ett medelstort vitkålshuvud räcker ca 3 dagar. Då får även kaninerna en liten skvätt varje dag + en nallande hund Flört

Sen får de alltid någon annan grönsak på morgonen. Omkring 05 på morgonen. Jag ger säkert mer än vad man behöver. Men skulle aldrig snåla med grönsaker. På kvällen får de oftast något annat. Ger kaninerna något innan natten så då får även grisarna.

De äter mkt hö & dricker bra. Så jag tycker att jag har hittat en bra nivå på mina djur. Men lägger säkert för mkt pengar på grönsaker. Men jag är lita manisk.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

eemmaf
0

# 8 jag brukar ge mina bryssel kål, och det äter dom, men blir gladare om dom får tex paprika! Så alltså mina äter de men inte jätte förtjusta i det, men är nog olika från marsvin till marsvin :)

Med vänliga hälsningar

Emma

idipidi
0

#13 Du skrev ungefär det som jag hade tänkt skriva. :) Tack! Tycker att den aspekten tappas bort ganska ofta…