gnagarblandning
Hej !
Jag har läst mycket om att man absolut inte ska ge marsvin gnagarblandningar. Men varför?
Jag ger dem inte gnagarblandningar.
Ju mer kraftfoder en gris äter, desto mindre hö äter den = inte bra för magen som behöver fibrer och inte bra för tänderns som inte slipas tillräckligt mycket. Marsvin är inte gjorda för att äta energität föda, i så fall skulle dem äta 1-2 ggr per dag, marsvin äter nästan hela tiden av en anledning. Gnagarblandning innehåller mycket fett ( fröer) och snabba kolhydrater ( majs mm), det är inte en energifattig fiberrik kost. Marsvin har lätt för att gå upp i vikt. Marsvin i fångenskap rör sig i regel mycket mycket mindre än vilda marsvin = fetma. Fetma i sin tur leder till orkeslöshet, ledproblem, kortare livslängd, risk för fattyeye och bildande av fettknölar s.k lipom.
Med sunt förnuft kommer man långt!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Okeej. tack för svaret. Vad är fattyyey ? :D
Jag brukar jämföra gnagarblandning med godis.
Det innehåller fett osv.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag tycker att man ska likna alla sorters kraftfoder med lösviktsgodis. Unga växande barn kan i regel äta mer sötsaker utan att bli överviktiga men när man kommer in i puberteten så lägger man på sig en övervikt om man fortsätter. Samma sak med marsvin. Bör ges i måttlig mäng till växande grisar och mycket sällan till vuxna. ( inte för att man BÖR ge godis till barn, men ni hajjar resonemanget)
#4 Allt kraftfoder är definitivt inte som lösviktgodis.
Pellets t.ex är inte som godis, inte på långa vägar som gnagarblandning.
Fatty-eye är då det samlas fett i ögonlockskanten (undre) vilket gör att undre ögonlocket börjar hänga som på en blodhund. Ska tilläggas att Jag fått veta att marsvin kan ha fatty-eye även om dom inte är överviktiga. Är också en genetisk nedärvning.
#5 pellets är inte samma sak som gnagarblandning nej, det håller jag med om. Jag menar att jag tycker att man bör utfodra med alla typer av kraftfoder som man resonerar med lösgodis för barn. Gnagarblandning kommer definitivt längst ned på listan för lämpliga kraftfoder. Jag menar kraftfoder generellt oavsett sort. Det är min åsikt.
# generellt alltså. Finns naturligtvis individuella undantag. Finns ju människor med snabb ämnesomsättning som kan äta vad som helst och ändå håller vikten, dom är dock inte den stora majoriteten. Som din skinny tex ;) han kanske är en sån!
#8 Ja han måste ha för att hålla vikten:)
Men sedan, även smala personer/djur som äter mycket onyttigt och ändå har bra hull eller är till & med smala mår i regel inte bra på insidan, eftersom det bildar fett osv runt organen:)
Mina marsvin jag hade när jag var yngre levde på gnagarblandning blandat med pellets köpt i mataffär och gurka och morötter ibland. Den ena blev 7 år.
Tror det är perfekt som godis någon gång ibland men absolut inte ofta.
Gnagarblandningar innehåller dessutom färgämnen många gånger. Ni vet, dessa små gula, röda och gröna små bitarna.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#9 så sant så sant. Ohälsa syns inte alltid på utsidan!
#10 Många människor lever tills de är 90 fastän de lever på skräpmat =)
Gnagarblandningar är onyttigt, så varför skulle man vilja ge det till sina djur bara för att de råkar överleva på det? :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
#13 Nu menade jag att det är dåligt och att jag var lite förundrad nu i efterhand att de levde så länge de gjorde. Jag var 10 år när de levt klart sina liv så jag hade inte världens koll.
Skulle bara ge det som belöningsgodis ifall jag skulle träna marsvin idag t.ex.
Då något utan färgämnen
#13 Det är mer tur det. På insidan mår kroppen ej bra hur länge man än lever, vilket ju inte är bra.
#14 Jaha, hoppsan
Var nog lite snabb.
#15 Det var precis det jag menade