vad säger eran omgivning?
Jag vill veta vad eran omgivning tycker om era djur. själv får jag ofta höra att jag har ett zoo.. har 9 djur: 4 marsvin,2 gerbiler, 2 råttor och en ödla.
Vad har ni fått höra? positivt/negativt?
Jag får höra det samma, att jag har ett Zoo här hemma. Ändå har jag bara 8 marsvin och 2 katter.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 ja men precis, det finns dem som har många fler! Tycker du att det är jobbigt när du får sånna kommentarer? jag tar illa upp beroende på vem som säger det och med vilken ton..
Att jag har ett mindre zoo hemma haha
Har 5 kaniner, 4 marsvin, 1 hund, 2 katter och höns & tupp
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag är faktiskt lite orolig över detta själv och har själv funderat på det en hel del. Vi har 2 katter sedan innan. Köpte ett marsvin i somras, och ett kort tag efter det ett marsvin till. Redan när vi köpte marsvin nummer 2 reagerade många med "Har ni TVÅ marsvin nu?" Det var ju lätt att avfärda med "ja men man får inte ha marsvin själva, det är lag på det." Nu har vi flera marsvin på gång, om 2 veckor kommer ett marsvin och om ytterligare ca 3 veckor efter det kommer 3 stycken till, och jag har inte vågat säga det till någon i min närhet. :-O För mig känns det liksom okej med många, men för andra har jag märkt att de inte riktigt tycker likadant. ;)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Jag är lite halvkänd bland vänner som "crazy guinea pig lady/crazy cavy lady", i positiv mening. De allra flesta tycker att det är konstigt fast på ett ganska positivt sätt, de flesta är nyfikna. Någon enstaka som bara tycker att det är konstigt.
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
#4 vet PRECIS vad du menar!! många i min närhet vet inte om alla mina djur…
jag brukar svara att det går bra att betala i entrèn
#5 tur för dig, jag får mest höra negativt och "skämt" känns det som, min pojkvän och en kompis 'är dem jag verkligen kan prata med. (dem står ut med mitt tjat ;))
#7 jag skulle inte kunna svara så då jag tar illa upp .. :)
Folk brukar skämta ibland att man snart kan ta betalt, just för att det liknar ett mini-zoo hehe
#9har hört det med men kan inte sluta att ta illa upp,
#10 Varför tar du illa upp av det? Inget fel med att skoja om det? :) (tycker inte jag i alla fall)
#11 antar att jag är rätt så känslig av mig, speciellt när djuren är en så öm punkt (är alltid väldigt rädd över vad folk ´ska tycka och tänka, värre säga)
#12 Aha lite som jag då :) Alltså gällande vad andra ska tycka osv :)
#13 jaa fast du verkar ju klara detta bra ;)
#12 Oj, det lät som att du pratade om mig. Jag har otroligt svårt för det men jag kämpar för att bli bättre och är idag bättre än jag varit förut, även om jag fortfarande har jättesvårt för det.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
#14 Hehe man får stå på sig ;)
Så länge man vet själv att man inte missköter sina djur, så tar jag inte åt mig :)
#16 för mig handlar det inte bara om skötsel utan mer om att det t.ex "är barnsligt" osv..
#17 Aha :D

Många tycker att det är konstigt att en 21-åring vill ha marsvin som ses som "barndjur" och ser det mest som en fas som kommer gå över. Många skämtar om att man ska äta upp dom och diskuterar hur man ska tillaga dom och det blir åtminstonde jag ledsen över och upprörd för dom förstår ju inte hur mycket marsvin betyder för mig.
Men dom som känner mig närmare är faktiskt betydligt mera öppna för att vi har marsvin och tycker mest att dom är gulliga, och stöttar mig i min hobby, och intresserar sig faktiskt för individen och djuret i sig, både i skötsel och allt som rör sig om marsvin.
Jag känner att jag kan stå upp för vad jag tycker och hur jag känner för våra marsvin, den som pratar illa om dom kommer få höra vad dom betyder för mig och man försöker omvända dem lite så att dom får en bättre och öppnare syn på dessa underbara djur. Jag kommer aldrig skämmas över att vi har marsvin, jag är en stolt marsvinsägare och kommer alltid vara det oavsett vad alla andra säger! 
Jag har slutad prata om mina djur för alla. Känns skönt att inte alla vet allt om mig och mina gullungar. Får annars förklara varför jag har så många och efter alla år börjar det bli lite långtråkigt att köra samma historia
Dom som känner mig skulle tycka det vore konstigt om jag inte hade djurena. Jag har ingen lust att behöva förklara mig för folk jag inte är nära bekant/vän med. Får jag någon dryg kommentar säger jag bara "det är därför jag och inte du har djuren" Ser ju alltid till att det inte luktar ladugård, visst är det en del som inte gillar och till och med rynkar på näsan åt mina djur men det är deras problem.
ni som har "zoo", borde inte bry er om de som tycker negativt. jag älskar hälsa på nån som har många djur. känner då mig barn på nytt ;) jag har dock just nu bara ett marsvin, annars var de två. haft katt, hund. min omgivning har inte tagit det på dåligt sätt då de vet att jag fullkomligt älskar djur. har tur antar jag. om jag hade plats så hade jag absolut haft minst 5 marsvin. :D
Har också ett zoo hemma, vi har haft/har 6 gerbiler, 15 hönor , 3 tuppar, 1 kanin, 2 marsvin, 2 nymphparakiter, 1 hund mmm :) Och en hel del fiskar så klart! ;)
ingen som komenterar min uppfödning negativt, dom vet att djuren är mitt allt och jag blir ledsen om dom snackar skit om grisarna. Alla tycker snarare det är grymt roligt att köpa med sig goa grönsaker att mata dom med.
Jag är 31 och har två hundar, fyra katter, fyra (snart fem) marsvin, en hamster och ett akvarium och om någon kommenterar det negativt så rycker jag på axlarna. Att folk inte förstår eller fattar bättre kan man ju inte klandra dem för. 
När jag hade "djurfarm" här hemma (fiskuppfödning, 1 guldhamster, 1 djvärghamster och 2 marsvin) så fick jag inte alls mycket reaktioner.
Skulle inte brytt mig om någon sagt något heller, varför skulle det vara något negativt att ha många djur om man tar hand om dem? Djur bringar ju glädje! 
#19 känner att det är tvärtom för mig. men jag tror att det blir bättre efter gymnasiet :)
#23 vad gulligt att ha med sig grönsaker ;)
#25 det beror nog på vad man har för självförtroende med…
#26 När jag gymnasiet var det inte så farligt för mig, eftersom jag gick djurlinje så hade de flesta smådjur
Men högstadiet var ingen höjdare ibland, många fattade inte hur man kunde ha kanin eller marsvin osv :S Var ju "barnsligt"
#27 ja så är det nu. Går barn och fritid :) sista året :)
#28 Okej :) Ja beror på vilken linje man går i regel.
Barn & fritid är med roligt ;)
Man får ta allting folk säger med en nypa salt ;) Smådjur är inte barnsligt :D
Vi har bara två grisar så har inte hört nåt om att vi har ett zoo ;)
Men just det är att det är "barndjur" har vi hört. Min man berättade för en bekant att vi hade marsvin. Och då undrade hon varför man hade marsvin om man inte har barn.
Men hon sa det lite skämtsamt så vi tog ju inte illa upp.
Men många kopplar väl ihop barn och smådjur av nån anledning.
Tycker personligen att det är fel att koppla barn med smådjur. Jag menar, det är ju föräldrarna som måste sköta dem osv.
Nej helt fel att koppla med det.
#2 Nej jag tycker inte det är jobbigt eftersom jag har nog ett Zoo i jämnförelse med dom som säger det. Mina närmaste vänner ser inget fel i att jag har så många marsvin och dom kan tillomed namnen på alla och brukar fråga hur dom mår och så.
Däremot ibland slänger personer ur sig att man kan tillaga dom, att dom ska klippa örona av dom ifall dom biter dom. Jag kanske tar lite illa upp då men inte direkt så att det märks. Då brukar jag svara ah men då klipper jag nog örona av dig också.
Dem säger att jag har ett zoo hemma, och då svara jag att jag snart ska ta entré här hemma. Om någon är hemma hos mig ofta så kan dem få köpa årskort så det blir billigare ;) Jag tycker bara att det är roligt.
Vissa säger att det är äckligt att ha gnagare men det bryr jag mig inte om. Det enda jobbiga är att alla tror att jag har råttor fast det är min kompis som har det. Det är inte fel med råttor, det är bara det att jag inte har råttor.. Om ni fattar vad jag menar ;)
Jag har 4 katter, en papegoja, två marsvin, en kanin och två guldhamstrar :D Mini-Zoo!
Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!
Jag är nog inte så känslig eller så är jag så stolt över mina djur att jag inte tar illa upp om någon kalla mig för "crazy cavy lady" vilket händer. Jag blir lite smickrad faktiskt för det sägs ju men lite humor. Ännu mer smickrad blir jag när mona kompisar kallar mig för "kvinnan som kan tala med marsvin" det tycker jag är en kul titel.
Jag har alltid haft många djur och varit stolt över dem. Om någon försöker göra sig rolig över dem skämtar jag tillbaka. Det funkar. Om någon på allvar tycker att det är knäppt med alla djuren får de väl tycka det är knäppt. Jag har valt att leva med mina djur det är mitt liv och jag trivs med det. Tycker folk att det är knäppt så får de göra det jag står för det liv jag valt de får leva tråkigt djurlöst om de vill. Jag förstår ju inte hur de kan göra det valet…
Jag är väldigt ensam om att ha djur bland mina närmsta vänner, de flesta av dem har hemskt svårt att förstå vad jag ska med tio marsvin till. Men det är ju mitt problem, inte deras? :P Jag pratar inte mycket marsvin med mina icke-marsvinsintresserade-vänner, precis som jag önskar bli besparad en himla massa prat om träning, dans, politik och allt vad de nu intresserar sig för. För jag har massor med vänner som faktiskt är intresserade av marsvin, en hel förening full av dem, och där får jag gott och väl utlopp för min oro över Gretas plötsligt ointresse för paprika och liknande ;)
Det skämtas väldigt mycket om mina djur (precis som det skämtas om övriga vänners intressen), exempelvis: hur man bäst bör tillaga dem (personligen tror jag att det behövs en del krydda, samt att cuy är att föredra framför mina i.o.m. litenheten) och vad man kan använda pälsen till (tydligen mer än jag trodde med tanke på tråden om handväskor).
Om jag skulle tycka att det var fruktansvärt, med alla skämt, så är jag övertygad om att mina vänner skulle respektera det och lägga av. Men nu tycker jag att det är helt okej faktiskt, för det är trots allt bara på skoj och jag tycker att man kan skämta om det allra mesta. Lite självdistans får man ha, bjuder man inte på sig själv kan man inte förvänta sig det samma av andra.
Faktum är att när folk väl kommer hem till mig, så står de gärna böjda över burarna och försöker mata marsvinen med höstrån, eller vill klappa dem (jag vill ha den som ser ut som en ekorre!). Och hittills har ingen försökt grilla Irma på riktigt, fast hon vore ett himla dåligt val för hon är så tunn nu p.g.a. äggstockcystorna, så jag är inte så orolig över hennes säkerhet.
Hanna
Jag bryr mig inte vad andra tycker. De vet att vi har mkt djur. HUnd på 45 kg, 2 rex kaniner, & 16 marsvin. En hona dräktig. Så kommer det hem 2 bebis hanar imorgon. Men vissa djur söker nya hem. Hoppas få mitt omplaceringshem godkänt. Många ringer mig & ber mig ta emot deras djur & söka nytt hem.
Djuren är mitt liv.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Jo det har jag ju också fått höra!
Dock så har jag 2 hundar, 1 katt, 4marsvin, fiskar, 1 ödla,1 orm & 1häst :)
Med vänliga hälsningar
Emma
Jag har två katter och snart två marsvin <3

Jag har sex marsvin, två kaniner, en katt samt ett akvarie i en enrumslägenhet.
Mina vänner tycker faktisk att det är helt ok, men så sköter jag ju också mina djur.
Visst kan andra som inte varit hemma hos mig ibland kommentera att jag har mycket djur och även undra om inte det är jobbigt? jag har ju även en häst också, men om jag nu skulle tycka att det var jobbigt hade jag väl inte haft djuren eller i så fall dragit ner på antalet?
Nej jag anser att djurantal är upp till var och en att bestämma, bara man sköter djuren som dom skall skötas samt ger dom ett optimalt liv.
Marsvin 4-ever
.
Ja, vi har också ett s k "zoo" här hemma 
2 hästar, 18 kaniner, 3 marsvin, runt 50 höns, 2 hundar, 3 katter, akvarium, 6 ankor och ett par undulater.
Men vi var mer "zoo" tidigare när vi hade hamstrar, nymfparakiter, kärlekspapegojor, praktrosellor, alexanderparakiter, halsbandsparakiter, ökenråttor, getter, får, kalv och så vidare…
Men eftersom jag är barn själv, och har syskon så har vi aldrig fått höra att det är barnsligt, men det tycker jag bara är trams att det finns folk som säger så till vuxna! Som andra sagt, så bör man inte lasta djuren på barnen, det är ju föräldrarnas ansvar. Jag känner vuxna som har hamstrar som sällskap istället för hund eller katt. Ser inget fel med det. Även om det är ett bra "barndjur".
Jag tar inte länge lika illa upp när mina vänner skojar om att grisarna eller ninerna ska ätas osv.. Jag har lärt mig att de tycker bara att det är kul och fortsätter om jag tar illa vid mig, tyvärr funkar ungdomar så. Men absolut, jag har varit - och är - otroligt känslig när de hånar och skrattar åt mina djur. Bara för att den ser "annorlunda" ut…
Éntre har vi också fått höra, speciellt av de som själva inte har djur!
Så brukar skoja om att de får betala om de ska in i stallet! 
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Och vi får ju inte glömma alla dammråttor! 
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~