Var han Satin?
Nu var det väldigt länge sedan Kurt dog, men jag undrar fortfarande ibland varför han blev sjuk.
Vi tog blodprover på honom, testade för skabb och Ringorm och även behandlade alla marsvin mot skabb, kollade hans kindtänder flera gånger och dom kände och klämde men kunde inte känna någon tumör eller liknande.
Hans symptom var att han blev jättesmal och matt och ruggig i pälsen, men han var lika pigg som innan och tiggde mat och busade runt. Kanske att han åt lite lite saktare än dom andra och att han var lite lite stel ibland men inte alltid.
Jag avlivade honom tillslut när han var så liten att han bara vägde 610 gram, fast han var pigg. Klarade inte av att se honom tyna bort mer.
Men än idag undrar jag vad som blev fel. Veterinären trodde att det kanske var fel på hans ämnesomsättningen. Men jag undrar lite om det faktiskt var så att han var Satin.
Tycker ni att han såg ut som en satin? Och låter symptomen som att det kunde varit satinsjukan?
Bilden är ifrån början av hans insjuknande.
Han ser inte ut som satin tycker jag.
Fast det är svårt, finns det någon närmare bild där man ser det vita mer?
Jag ska kolla om jag hittar någon =)
Tycker inte han ser satin ut.
om han hade glansig päls, alltså synligt glansig, så var han satin
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nej, han har inte den typiska satinglansen som satiner har tycker jag.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Inte satin och det låter inte riktigt som satinsjuka heller. Det finns ju tyvärr många olika sjukdomar som de kan drabbas av, precis som oss människor.
Jag känner till flera marsvin som drabbats av underproduktion av sköldkörtelhormon. Det visar sig på det sätt som du beskriver. Det går att medicinera mot, med varierande resultat. Förmodligen är det ofta det bästa för dem att få somna in.
Tack för svaren, då var han nog inte Satin och jag kan släppa den tanken.
#7 Då var det nog så som veterinären spekulerade i att han hade problem med ämnesomsättningen. För ämnesomsättningsproblem är väl samma sak som underproduktion av sköldkörtelhormon?
Ja jag tror det bästa för honom var att somna in faktiskt även om det var ämnesomsättningsfel för så länge som jag kämpade med stödmatning och massa turer till veterinären.