Negativt med marsvin?
Marsvinsälskare som jag är kommer jag nästan inte på någonting negativt med marsvin, men nu behöver jag det snabbt!
En vän till mig upplevde nyss att hans husdjur gick bort och nu vill han ersätta detta med två marsvin och det vore fruktansvärt! Varken han eller hans boende är passande för marsvin och jag tror de antingen skulle bli uppätna av alla katter han har eller att de får en hjärtattack av hunden som skäller dagarna i ända.
Kan även tillägga att det växlar från dag till dag vilket djur han vill skaffa (står mellan iller, råttor och marsvin) och jag vill få honom att inse att marsvin är väldigt känsliga djur som inte tål hur mycket somhelst. (nu säger jag inte att de andra gör det så ingen diskussion om det tack!) Alltså är inte hans hjärta satt på marsvin och när jag berättar om hur mycket de kräver ångrar han sig direkt och vill ha en iller men några marsvinsbilder senare ångrar han sig igen. Och igen. Och igen.
Så finns det några negativa aspekter tycker ni jag kan använda för att om inte hindra honom, iallafall upplysa så han är helt beredd!
Jag tycker egentligen inte att det finns så mycket negativt med marsvin men jag kan radda upp lite sådant som kan verka negativt för en som ännu inte är marsvinsälskare
* Buren ska städas flera gånger i veckan
* Grönsaker kostar rätt mycket att köpa
* Klor ska klippas ordentligt och rätt ofta
* Marsvinen låter väldigt mycket, speciellt när det är matdags
* Marsvin kan även föra oljud för sig på natten
* De kan lukta av både spån och hö, speciellt när marsvinen kissat och bajsat under några dagar
* Marsvin trivs inte i allt för stökiga miljöer, man måste vara rätt lugnt omkring dem och i hanteringen
* Även om marsvin inte direkt anses som gnagare så gnager de gärna på inredning (iallafall mina!!)
* De kan stöka ner mycket utanför och omkring buren, spån och hö som flyger efter dagliga race och popconskutt
* Om ett marsvin blir sjukt kan det bli en dyr veterinärräkning
* De lever egentligen inte så himla länge
* långhåriga marsvin behöver extra mycket pälsvård
* Man behöver mycket förvaringsmöjligheter för marsvinsatrialjer, bland annat spån och hö
* Har man otur får man marsvin som lär sig att gnaga i gallret när de vill ha mat eller uppmärksamhet
* Marsvin är ganska allergiframkallande (vet ej om det är sant, bara något jag hört!)
* Marsvin är ofta beroendeframkallande 
Detta är lite vad jag kan komma att tänka på som kan ses som negativt, en del av sakerna har jag hört från familj, vänner och bekanta som inte är marsvinsfrälsta som jag.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Tyckte #1 fick med det mesta jag skulle säga :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#1 Tack så jättemycket! Ska skicka den listan till honom nästa gång han börjar prata om att han ska skaffa marsvin.
De bandar och kissar nästan konstant och behöver vara ute på golvet och springa då och då. Då springer de i kisset och blir blöta och stinker….
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Sedan just det med att när en dör blir en ensam och man måste enligt lag skaffa en ny om man inte klarar av att skiljas från den kvarlevande vilket kan vara svårt med ett äldre marsvin varför en bebis är att föredra = är han införstådd med att han kan bli med marsvin för ett tiotal år framföver?
Nu vet vi ju att detta oftast inte är något problem men är man inte lämplig för att skaffa marsvin så behöver man ju inte avslöja det. ;-)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
#1 Burar måste inte städas flera gånger/vecka, då har man liten bur :S
Grönsaker är inte dyra/månad, man får välja vart man köper dem och om man väljer ekologiskt eller inte
Klor klipps 2-3 gånger/månad, mer behövs inte
Så tycker mycket på din lista inte stämmer :S
Nej hittar inget negativt:)
Det är vi själva som har valt att ha marsvin.
Jag väljer aldrig ett djur som det finns negativa sidor.
Visst enstaka kan det finnas hos individen men aldrig hos arten :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#6 Jag gjorde den mer negativ med flit eftersom personen som ska få den inte bör ha marsvin enligt TS.
Jag kanske skulle tillägga att jag har 5st marsvin, så jag tycker det blir dyrt med grönsaker även fast jag köper billigt, lika med att städa gör jag flera gånger i veckan annars tycker jag det börjar lukta :-)
Att klippa klor 2-3ggr/månaden är rätt ofta tycker jag
Men självklart, smaken är som baken, alla kan inte tycka lika
Jag hoppas iallafall att TS lyckas att inte få dem att skaffa marsvin om de nu inte är passande ägare
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#7 Jag har 4 marsvin,kostar max 150 kr/månad:) Så dyrt vet jag inte:)
Men ja, ska man ge lista till en som inte bör ha marsvin så var den ju bra, då får man "luras" lite:)
Marsvin måste få ut att motioneras dagligen på golvet och eftersom dom kissar och bajsar rätt ofta så blir det mycket tvätta rumpor och skura efteråt :P
Det är det enda negativa jag tycker!
Haha liinda vad gulligt det lät :-)
Hö i hela lägenheten… Det blir riktigt tröttsamt efter ett tag. 
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
#10 Hehe
Ja just det allt hö och spån som kommer ut i lägenheten ja, herrejisses vad störande det är XD
6# Jag har stora burar men städar flera gånger i veckan iallfall. Eller MINST två gnger i veckan. Ofta tre eller fyra. Men bara för att jag vill att de ska ha det bra.
#13 Jag städar till mina 1 gång/vecka, dem har stora burar men behövs inte oftaste. Och mina djur har det tipptopp, gör det bästa för mina marsvin med.
#14 Nej jag tror inte att mina "behöver" det heller. =) Men jag vill att de ska ha det så bra som möjligt =):
#15 Som jag då, alla mina marsvin har allt och lite till ibland hehe min sambo bruka säga att jag skämmer bort dem haha
#15 Ja, MIN med. ! Hahaha. Han säger att jag förmodligen tycker om dem mer än honom xD. Fast det gör jag ju såklart inte xD. Tror jag :O Haha :D
#16 Barn och djur SKA skämmas bort. ;)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
#17 Tycker om dem på olika sätt ;)
Man vill ju båda sambo och djuren det bästa.
Djuren är mina "barn" :)