Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2911 ggr
FeliciaS
0

Marsvin och katt?

Hejsan!
Jag ska kanske skaffa en katt och vill höra vad ni har för erfarenheter av marsvin och katter ihop. Vi ska isf skaffa en kattunge så det borde inte bli några problem men jag bara undrar :) Vilka har katt och marsvin? Har de växt upp ihop (kattungen med marsvinen)?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Diana61
0

Jag kan ej svara till 100% på detta men jag skulle nog hålla burarna stängda, för katter är trotts allt jakt djur (Jägare). Men jag vet att vissa har haft tur med att hålla dom som vänner med marsvin. Så jag låter andra som har katt och marsvin svara på detta.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

[MatildaW]
0

Jag har en katt, hon springer mest runt nere då, men ibland är hon uppe, då är så klart buren stängd, så får hon springa runt och filosofera där hur mycket hon vill, hon har aldrig gjort marsvinen nånting, hon bara sitter och tittar på dom genom gallret :)

FeliciaS
0

Självklart kommer jag inte att ha öppen burlucka ifall katten är i rummet. Vi hade grannerns katt hos oss ca 1,5 år (de har flyttat för ca 2 mån sen nu Gråter) och hon var vaksam och lite "rädd" för marsvinen men även nyfiken.. =P

Mvh Felicia

Mymlan
0

Jag har både marsvin, kaniner och katter. Många av katterna de kan kliva in till marsvinen och lägga sig på hö och sova där. Har hänt att Fruffe har blivit instängd i burskåpet tillsammans med marsvinen, inte alla gånger man ser en blå-vit perser kliva in i burskåpet. Den jag mer får ha uppsikt på är lillepillen (Devon rex på ca 5 månader) han kan vara mer för PETA på dem, tro de är lek kamrater till han.

Marsvins ungar är mer poppigare så de kan väcka jakt lusten mer i en katt. Men man ska ha i tanken katter är rovdjur. Alla katter behöver ju inte vara som mina. Tilläggas ska att mina katter är innekatter och har inte vanan att jaga möss, fåglar, råttor.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

FeliciaS
0

#4 Vad gulligt, det där med Persern :) Har inga marsvinsungar här inte… =P

Mvh Felicia

Arny
0

Min kastrerade honkatt är rädd för mina marsvin. Kommer de fram till henne så flyr hon för livet, ser så roligt ut. Men hon kan sitta på betryggande avstånd och titta.

Men man vet ju aldrig så jag har alltid noga uppsikt när svinen springer på golvet.

FeliciaS
0

#6 Okej :) Jo, alltid uppsiskt över 2 djur som inte är vana vid varann ;)

Mvh Felicia

Jillsan4
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej mina katter älskar marsvinen. Ligger gärna i soffan tillsammans med dom.

FeliciaS
0

#8 Vad gulligt! Vilka sötnosar :)

Mvh Felicia

[MatildaW]
0

#8. Haha, gulligt :) fast det ser nästan ut som katten är irriterad eller väldans trött :P

Jillsan4
0

Han var inte på bästa humöret och marsvinen hade precis kommit hem. Skickar med en bild till.

irma
0

jag har både katt och marsvin och jag kan säga att jag litar inte ett dugg på mina katter. Dom gånger jag haft marsvins bäbisar så sitter katterna utanför buren och riktigt slickar sej om munnen och ser ut att tänka "en liten mus som förrätt skulle vara gott"

nu är mina katter 6 och 17 år och inte uppväxt med marsvin eller andra gnagare, är nog annat om dom blir van med marsvin från det dom är kattunge.

:-) jag litar inte ens på hunden som är en dvärgschnauzer och skulle nog inte tveka en sekund att fånga en "råtta" då schnauzer har använts som just rått jagare en gång i tiden.. dom tar sina byten med framtassarna, vilket jag sett tendens på ute när katten har kommit med råtta och Irma tar av dom den.. :-)

Sofiaa
0

Det verkar som det är individuellt för katterna. Själv har jag inte haft någon katt, men marsvin som är kusiner med en katt. Hon hatar katter men mina marsvin tycker hon är jätteroliga. Går in i buren och vill gärna leka med dem. Inte skada dem, men gärna puffa lite så de rör sig. Hon är innekatt och det tror jag gör jättemycket, eftersom hon kanske vet så mycket om jakt. Ska dock inte säga för mycket eftersom det är marsvin jag vet ngt om inte katt. Men marsvinen bryr sig inte om katten i alla fall!

FeliciaS
0

#11 Hihi, söööt :)

#12 Jo, man kan ju inte lita på att ett rovdjur inte skadar ett bytesdjur direkt…

#13 Ja, jag tror med att det är individuellt.

Mvh Felicia

dreamiz
0

En kompis till mig har både marsvin o katt o det funkar bra. Men hennes katt funkar bra med mössen också.

Destany
0

jag har 2 katter o ett marsvin. Honkatten tycker om marsvinet o marsvinet tycker om henne.. hankatten hatar marsvinet o marsvinet hatar honom… jag litar ändå inte fullt ut på honkatten för de e trots allt rovdjur..

FeliciaS
0

#15 Okej =P

#16 Jaså… Jo, det är klart.

Mvh Felicia

Nattsmygarns
0

Jag har alltid haft katt och marsvin ihop och ingen av de katter jag haft har någosin rört marsvinen varesig helt nya ungar eller vuxna.

I dagsläget har jag två katter varav den ena är uppvuxen med marsvinen och den andra kom hem som fullvuxen. Den ena kan dock ibland inbilla sig att deras burar funkar bra som kattlåda (lite jobbigt av och till).

När jag bodde hemma för många år sedan hade mamma en av sina avelshonor (katt) som helt enkelt bestämde sig för att föda i en marsvinsbur (vi flyttade marsvinen och bäddade i buren så det blev kattvänligt) och det gick ypperligt bra, kullen är sedan uppväxt i marsvinsrummet samtidigt som jag hade marsvinsungar mm.

Jag har haft både inne och utekatter ihop med marsvin kan tilläggas men självklart är det väldigt olika från katt till katt och man får alltid prova sig fram.

[Liinda]
0

Jag har 4 marsvin och 2 katter och alla dom funkar tillsammans. Den ena katten har bott med marsvinen sen hon var 5 veckor gammal så för henne är dom kompisar hon älsar att ligga i deras bur och sova:P Den andra katten är också snäll mot dom och kompis med dom men däremot så brukar hon försöka leka med dom (inte hårt) hon brukar gömma sig bakom nåt sen sticka fram tassen och dutta dom i baken som gömma sig igen :P Marsvinen bryr sig inte om det:) När jag har marsvinen ute så brukar katterna få följa med i koppel och då brukar marsvinen hålla sig nära katterna som en trygghet:)

På bilden är Sassa lite trött för Marsvinet hugo har försökt putta bort henne från kisslådan rätt länge men hon ger sig inte:P

paronskrutten
0

Det är olagligt om katten skrämmer marsvinen. Tycker inte du ska skaffa fler djur!

Helena

Mymlan
0

#20 var har du källan till det att det skulle vara olagligt?

paronskrutten
0

Jag har läst det nånstans.

Om katten (tex) skrämmer djuren är det olagligt

Helena

Mymlan
0

Låter mer som det är taget ur luften.. Tror folk kan avgöra själv vad som ska göras om katten skrämmer ett djur.

paronskrutten
0

ta bort katten såklart!

Helena

[Liinda]
0

#20 vem menar du?

Mymlan
0

Jaha så man avlivar bara ett djur rakt upp och ner bara för den råkade skrämma ett djur.. Det är inget du eller jag ska besluta vad folk ska göra eller ej.

paronskrutten
0

Nej! vem har sagt avliva?

Helena

Mymlan
0

Ta bort är för mig avliva ett djur.. Tänk på alla tolkar ord olika..

paronskrutten
0

Det finns katter som går ihop med tex. marsvin, men det är inte säkert. Skaffa inte djur om du inte vet om du kan behålla den.

Helena

paronskrutten
0

Men ja! Jag fattar det. Jag skulle inte i mitt liv avliva ett friskt djur

Helena

Mymlan
0

Man kan inte veta från början om katten eller om det är en hund om den funkar med smådjur. Min Mellanpudel kom till mig då hon var 12 år och inte van vid smådjur, katter.. Men hon har vant sig. Man måste ge djuren tid att vänja sig.

paronskrutten
0

Jag säger det igen: Skaffa inte djur om du inte vet att du kan behålla dom. Det är inte bara att omplacera djuren!

Helena

[Liinda]
0

Ta det där privat istället  för att ännu en tråd ska spåra ur

paronskrutten
0

okej :)

Helena

KvirrZ
0

Har själv en kattflicka här hemma som är så go med marsvinen :)
Om man tar upp dem och har dem i knät kommer hon springande och vill också ligga brevid mig.
Hon tycker inte att djur utan svans är speciellt intressanta så hon bryr sig inte om att de igentligen är bytesdjur. Men jag skulle aldrig lämna dem ensamma, kanske kommer jägaren i henne fram då ^^

Kompisarna Siri och Chico på bilden<3

- Mvh Emma

varemis
0

Har katt och marsvin ihop och det fungerar bra. Han har aldrig rört dem och det har även hänt att han sovit hos marsvinen. Jag skulle däremot aldrig lita på katten när jag har ungar, de små "godbitarna" kan se alldeles för frestande ut. Sen får man ju inte glömma att inta alla marsvin klarar av stressen av att ha ett rovdjur i närheten. Vissa av mina marsvin blir väldigt på sin vakt om katten är i närheten av dem. En del vänjer sig säkert men inte alla. Om man har ett marsvin som verkar stressat av att vara i närheten av katten så måste man naturligtvis se till att det får vara i fred-hur snäll katten än är…

paronskrutten
0

Om katten inte slrämmer dom får man ha det, men varför köpa en katt om man inte vet?

Det är hemskt att omplacera djur…..

Helena

Mymlan
0

#37 Hur ska man veta innan man köper en katt om den funkar med smådjur? Samma med oss 2 benta vi vet inte innan om vi funkar bra med den eller den om vi ej fått träffa varandra och umgåtts ett tag.

paronskrutten
0

Då köper man inte katt, så är det.

Helena

Mymlan
0

Folk får göra som de själva vill. Varken du eller jag har rätt att döma eller lägga oss i. Jag har haft katter i så många år (sedan jag var 10 år) och haft smådjur samt fåglar och det har fungerat bra inget djur eller fågel har blivit uppäten.

paronskrutten
0

alla katter funkar inte med tex. marsvin. vrf köpa då?

Tycker det är onödigt och elakt att omplacera djur!!

Helena

KvirrZ
0

Men chansen är ju stor att det funkar, tycker att om man vill ha katt och marsvin så kan man det. Finns alltid något sätt att få det att funka.

- Mvh Emma

paronskrutten
0

Jaja..om man vill få sina marsvin skrämda, så. Rekommenderar inte det

Helena

Jillsan4
0

Ärligt talat denna diskutionen har vi haft innan. Jag har katter tillsammans med marsvin och har haft med kaniner. Har frågat veterinärer om det är olagligt att ha marsvin tillsammans med katter och fått svaret att det inte finns någon sådan lag. Mina katter älskar marsvinen och det gör även min valp på 10 månader.

[MatildaW]
0

Men! Nu blir jag trött, vad är det med vissa som hela tiden riktigt blåvägrar ge med sig det minsta?! Jag blir så trött av att läsa det, för det är sånt som får trådarna att spåra ur.

Till tråden: Jag har både katt och marsvin, det fungerar fin fint. Man vet aldrig säkert förren man testat, fråga kattägaren/marsvinsägaren om du får ha hem djuret på test om du är riktigt osäker.. Inget är omöjligt. Det är typ 50/50, olika varje gång..

KvirrZ
0

Tydligen är det ingen här inne som haft en katt som anfallit. Själv har jag haft flera katter här, dels sånna som aldrig sett marsvin förut. och Ingen av dem har reagerat negativt. De har kanske suttit en stund och funderat över vad det är för små grisar sen har de bara vänt om.

Så min åsikt är: Xtanlover, vill du ha katt så skaffa en. Det är helt och hållet ditt eget val :) (Helt underbara djur)

- Mvh Emma

paronskrutten
0

Tänkte precis skriva som Matilda sa.

Helena

Jillsan4
0

#46 Jag håller med dig. Jag skaffade marsvin när mina katter var 3 år. Mina katter sover bland marsvinen. Visst jag har uppsikt över dom men dom skulle inte ens skada en fluga.

KvirrZ
0

#48 min katt var också runt tre när jag skaffade Chico :D

- Mvh Emma

Jillsan4
0

Jag har 27 marsvin som bara älskar mina katter och min hund

KvirrZ
0

#50 Härligt med 27 st :)
(Vilken ras är din hund?)

- Mvh Emma

paronskrutten
0

Tycker ändå inte att OM det inte funkar ändå skaffa rovdjur….

Helena

Jillsan4
0

#51. Min hund är blandras mellan schäfer,rottis,border collie,sibiren husky och new foundland

[Liinda]
0

Min ena katt har just legat och sovit en stund i marsvinens bur kan jag tillägga dom tycker det är så mysigt så jag lätt henne göra det en stund:)

KvirrZ
0

#53 Oj, det låter gulligt :D

- Mvh Emma

marsvinforever
0

min förra katt låg och sov me mina marsvin och dom gick över honom utan att det hände något. min hund gör inget  me marsvinen heller.

jag har varit hos jillsan och sett hennes katter när dom ligger och sover hos marsvinen och dom rör dom inte .

Jillsan4
0

# ja hon är underbar. Hon låter marsvinen gå rätt över henne.

[Liinda]
0

#57 Vilken söt bild :)

Abico
0

#57 - Kolla tungan ^^'

Till frågan: Jag har ingen erfarenhet av katt + marsvin men jag tror det funkar. Om man håller uppsikt över katten om inte annat så iaf. den första tiden när den träffar marsvinen. Och sedan kanske det bästa är som någon sa att höra med säljaren om man kan få ta katten på prov ett par veckor först, det är aldrig rätt mot djuret att omplacera det om det kunde fått slippa det. Lycka till, katter är så fantastiska djur (kommer från hon som är allergisk -.-)

Kram Hanna

Hanna 

fulfisk
0

Jag har katt. Eller ja, min pojkvän men jag har flyttat hit nu och givetvis tagit med mig marsvinen. De har alltså inte växt upp tillsammans.

I början var katten livrädd för marsvinen. Nu kollar hon mest på dem och ser förvirrad ut, jag tror hon undrar vad det egentligen är för något :P Luktar på dem gör hon ibland när de är ute men hon har aldrig visat minsta tecken på att vilja attackera eller så gentemot dem. Hon har bara vart lugn. Kommer hon i närheten av andra katter däremot, då jävlar :P Hon tycker inte om andra katter.

Katten får dock inte vara i rummet där buren står.

fulfisk
0

Kanske bör nämna att hon är innekatt.

Thea-Cazzy
0

Vi har katter….. Jag tänkte att efter kanske en månad eller nåt kunde man ju hålla marsvinet framför katten och visa marsvinen.

fulfisk
0

Vår katt tror hon är en del av flocken, hon sitter och äter gräs med marsvinen :P Ska lägga in en bild, har på mobilen.

Thea-Cazzy
0

#63 Naw, så gulligt.Jag hoppas att det blir så med våra katter med.

Hur gjorde du för att få katten att inte jaga masvinen från första början? Alla katter har ju lite jakt i sig…….

fulfisk
0

Alltså, det var ingen fara alls. Hon var rädd för dem :P Sen satt hon och kollade och vågade inte gå för nära. Men hon är ju innekatt också, sen togs hon även för tidigt från sin mamma :/ Jag vet inte om det kan spela någon roll. Men se bara till att hålla katten under uppsikt så ska det nog gå bra :) Man ser ju på en katt om den är nära att attackera.

Thea-Cazzy
0

#65 Rädd? det kommer nog vår ena katt vara ;P Han är en riktig vilde ibland, men han är faktiskt en liten fegis med, haha. Vår andra katt är det nog inga problem med, han är 14 och ganska slö ;P