Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 2441 ggr
[JennyNorgren]
0

Aldrig mer Toa-Lätt

Jag provade toalätt för tre dagar sedan. Och jag tyckte faktiskt att det luktade illa redan när jag lade in det i buren, och sen nu när jag bytte så tyckte jag att det nte luktade så mycket. Eller ja de luktade konstigt hela tiden men inte så farligt.  Tills jag började gräva i det och började ösa. Det luktade så äckligt. Nej fy.

Jag kör med vanligt kutterspån nu. Och en fleecefilt har jag lagt in i ena halvan. Och jag vet att det kommer bli surt att försöka få bort spånet. Men det gör mig inget. Så länge grisarna är nöjda :D

Men som sagt. ALDRIG mer Toalätt.

Mixxie
0

Toalätt tycker jag luktar jätte illa :P Jag skötte min en väns mus som hade toalätt och lukten av toalätt är hemsk tycker jag. Som du skriver det luktar illa innan man lagt det i buren :( Så jag kommer aldrig använda det till mina grisar. Det ser ju också inte så kul ut att sova på det :/

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

[JennyNorgren]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nej men jag hade en fleecefilt över så man såg det inte så mycket. Och hö. men de luktade jätteilla. Jag som hade väntat mig att det skulle vara jättebra.

Fridaaaa
0

Tycker med toalätt luktar illa, men det gör även fleece efter någon dag eller 2 tycker jag :) Jag har en fleecefilt till nakenmarsvinet som kan han ligga i, måste byta varannan dag, går inte annars:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[JennyNorgren]
0

3# Ja men precis ! Klart man måste tvätta fleecen. =) Men Toalätt luktar ju illa redan innan de har kissat på de.

Fridaaaa
0

#4 Jo men jag menar att det är jobbigt att ha fleece som underlag (som jag vet många har) då jag hade behövt byta varannan dag och tvätta vilket inte håller i längden för min del:P

[JennyNorgren]
0

Nej, Jag får se hur länge jag okar stå ut =) Har precis börjat med det. Och har bara fleece i en fjärdedel av buren än så länge =)

_Charlie
0

Fleece ÄR jobbigt. Det är rent ut sagt SKITjobbigt! För ABSOLUT bästa renhållning och fräsh… fräsch… nej jag kan fortfarande inte stava till det ordet… frä??het bör man byta alltihopa varje dag, plus sopa 1-2-3-4 gånger om dagen ändå. Det ÄR jobbigt. Men sköter man det bra så finns det inget som slår fleece. ;-)

Tycker man att fleece luktar så städar man för sällan, det krävs otroligt mycket underhåll för att det ska fungera utan att lukta, och orkar man inte det så ska man inte ha fleece.

Toalätt är för kattbajs, det tycker jag du gjorde rätt i att skippa. ;-)

[JennyNorgren]
0

7# Ja. Jag håller rent på det lilla fleece jag har. Och som tur är så brukar marsvinen inte vara där om de inte ska sova.

Ja men på Toalätt påsen så står det att det även är smådjursströ. =)

_Charlie
0

#8 Jag tror att det är smart att ha spån också i buren, därför tänker jag försöka med "köksavdelningar" i nya burarna och hoppas att de kanske håller sig undan fleecen bättre när de gör sina behov då. ;-)

Jo jag vet, allt för att sälja. ;-)

Fridaaaa
0

Halm ovanpå spån är bra, så drar det inte runt en massa spån i huset:P

MissFlisan
0

Jag har toalätt tycker det funkar jättebra!

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se

"slappna av inget är under kontroll!"

Abico
0

Jag håller med dig, jag gillar inte alls toa-lätt. Det är så fruktansvärt äckligt att städa ur, tungt, vått och äckligt. Tacka vet jag spån :P
Men det är väl tur att det finns olika alternativ så att alla kan hitta någonting som passar.

Hanna 

[Alexis78]
0

Har haft fleece i snart ett år jag och jag tycker det är extremt mycket enklare och bekvämare än bara spån. Inte det minsta jobbigt. Men då lägger jag naturligtvis inte fleecen direkt på spånet utan jag har en handuk eller ett klippt lakan emellan som inte spånet fastnar på.

FruJohansson
0

Jag har fleece UTAN spån. Spånet kräver så mycket plats i soptunnan och det går ju inte när man bor i villa. Jag har gamla handdukar under fleecen, och ca var 3dje dag lyfter jag upp allt, skakar av pluttarna i buren och slänger in alltihop i tvättmaskinen. Sen sopar jag upp pluttarna och slänger i soperna. Höet har jag i en stor plastlåda med lite spån i botten. Den får jag städa lite oftare. Skulle aldrig ha spån tillsammans med något tyg, kloggar igen tvättmaskinen direkt, för det är omöjligt att borsta av allt, och dessutom för jobbigt för en latmask som jag :-)

[Alexis78]
0

#14# Det måste bero på vilket tyg isåfall, har vanligt bomulstyg från ett påslakan och det mesta av spånet faller bort när jag lyfter lakanet och det lilla som blir över är inga problem att borsta bort. Inget spån i tvättmaskinen under det år jag haft spån och tyg ihop.

FruJohansson
0

Oj! Såg att man kan tolka "pluttarna" som att det var mina marsvin. Lät för hemskt att jag skakade av marsvinen… Haha. Menar förstås bajspluttarna…

[Alexis78]
0

#16# Men det var rätt kul ändå Skrattande

Stjärnfallets
0

Vad har man fleecefilt till i buren??

//Nybliven marsvinsägareSkrattande

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

[JennyNorgren]
0

#18 Man har det som underlag. =) för att det är mjukt och varmt =)

Stjärnfallets
0

Okej, men var i buren ska det ligga då, under spånet eller ovanpå??

Mina margrisar har ca 5cm tjockt lager spån och sedan en massa halm ovanpå att busa runt i Skrattande , det är väl okej???

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

[SallysPigge]
0

#20 Det är helt ok som du gör. Men vissa vill använda sig utav fleece ovanpå. Själv har mina spån i hela buren men i sitt lilla mysrum så är det bara fleece. :-D Marsvinen älskar att sova där inne. :-D

[JennyNorgren]
0

#20 Ja abolsut så är det helt okej ! =)

Men kan inte ha spån under fleece för det fastnar ju på fleecen och sen är det jättesvårt att få bort från fleecen. Utan när man har fleece så har man oftast Toa-Lätt eller handdukar under som man byter. Man får dock plocka bajs varje dag för att fleecen ska hålla sig snygg =)

jag kör också med spån och halm. Tycker det fungerar alldeles utmärkt. Provade toalätt men jag tyckte att det luyktade illa.

=)

Stjärnfallets
0

Ja, toalett är ingen trevlig uppfinning. Har provat det till katt och det var ingen hit =(

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

[SallysPigge]
0

Jag har inget under min fleece. Dom kissar aldrig där inne, i alla fall vääääldigt sällan.

Tyvärr så drar dom in spån från det stora rummet, men har man tålamod så kan man borsta bort det med en torr diskborste. :-D Men sedan har jag massa fleccesaker där inne myspåse, kuddar med mera. :-D

[JennyNorgren]
0

#23 Nej inte alls =/ . Och nu står jag här med en påse som jag inte kommer använda. Men den var inte dyr så den kommer jag att slänga =) .

#24 ja men det är om man har flera rum (villket jag skulle vilja ha !) men dt har inte jag . fast någon dag ska jag nog skaffa det för det är så mysigt och fint ! =)

[SallysPigge]
0

#25 och sköter mina barn sina kort rätt så får dom snart en bokhyllebur till sina killar. Det bästa jag gjort för marsvinen :-D

[JennyNorgren]
0

#26 ja bokhyllebur ska jag med bygga. Skulle ha byggt en för längesedan men plånboken satte stopp =)

[SallysPigge]
0

#27 JA det är inte billigt, tyvärr! :-/

Stjärnfallets
0

Vad klär man botten med i en bokhyllebur?? Typ plastmatta eller så??

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

[SallysPigge]
0

#29 Ja plastmatta är det bästa. Först så hade jag vaxduk och en vecka senare så fick jag ungar. Och den honan som inga ungar hade blev helt knas (tror hon var rädd för ungarna) och började bita en massa i vaxduken. Så jag fick göra om med plastmatta vilket jag önskat jag gjort från början.

Stjärnfallets
0

Okej. Klär du bara botten då eller även upp på kanterna? Limmar fast??

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

[SallysPigge]
0

Ja upp på kanterna och fogar med silicon, speciellt i hörnena. :-)

Stjärnfallets
0

Okej, som jag trodde =)

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com