Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: avelungar
Läst 1041 ggr
[SallysPigge]
0

Para Tindra senast? Och lite till ... :-S

Min lilla Tindra blir 1 år i Januari, om jag ska ta en kull på henne när bör jag göra det senast?

Och hur oetisk är jag om jag tar en kull där jag inte planerar att behålla någon? Varför jag frågar detta är att om jag måste para Tindra innan hon fyller 1 så kan inte egentliga tilltänkta hanen ställa upp tror jag. För om hon måste paras i November så är han ju fortfarande för liten för att ens nå …. :-/ Om ni förstår vad jag menar. Så jag funderar då på att ta en annan hane så att hon hinner få sin förta kull innan det är försent. Men tyvärr så är jag antagligen inte intresserad av att behålla någon då.

Det är så dumt detta, jag vet. För egentligen vill jag inte göra så. :-(

Någon som kan hjälpa mig att lösa detta?

_Charlie
0

Före 1 års ålder är ju vad de flesta rekomenderar för första kullen… Och jag förstår att Nogge nog inte är riktigt redo så snart. ;)

Jag tycker det är helt OK att du parar henne med Bertil med avsikt att inte behålla ungarna OM…

-Du är införstådd med den extra risken hon utsätts för
-Du (och även Bertils matte) tänker på risken att han ev ej går ihop med Bernard igen.
-Du är beredd att husera och älska bebbarna för resten av deras liv om de inte blir sålda.

Är alla svaren ja så säger jag GO GO! :)

[SallysPigge]
0

#1 Ja det är ju det om Bertil och Bernard inte vill vara tillsammans. Men blir det parning så blir det som sist, ett försök när hon brunstar. Det räcker. Så gjorde jag med Sally! :-D

Ja det blir en del att tänka på. Tanken finns oxå att Tindra inga kullar får …

Och själklart skulle jag älska och ta hand om dom om ingen blir såld. Men det är ju det hur många marsvin kommer jag orka att ta hand om. Tyvärr så måste min egna hälsa spela in i tankarna med.

Men ja jag låter tveksam nu, men om det sker så går jag in i det med öppna ögon. Men minsta tvekan så blir det inget.

Det jobbigaste av allt är att jag kan inte fatta beslut …. :-S

Ja jag visar mig klen nu, men jag vill diskutera detta med er blandannat så får jag se hur jag ser på det sedan och vad jag känner. :-D

_Charlie
0

#2 Jag förstår precis hur du känner. Det måste kännas helt rätt annars är risken att det blir pannkaka till slut. Vi verkar ha ungefär samma hälsa du och jag så jag förstår hur du känner.

Tvekar du, tycker jag du ska låta Tindra vara. Det finns ju all tid i världen till att ta kullar i framtiden på annat marsvin i så fall. :)

[Alexis78]
0

#3# Precis. Man måste ju inte ta kullar på alla marsvin man har och om du tvekar och tar en kull bara för att hon inte ska bli för gammal för den kullen du vill ha senare så känns det inte rätt alls. Varje kull ska ha ett syfte och du ska ha möjlighet att ta hand om alla ungarna i hela deras liv om de inte blir sålda, vilket ju faktiskt inte är säkert att de blir.

Så nej, låt henne slippa är min tanke. Det får inte bli att man hetsar fram kullar.

Royalz
0

Jag tycker inte du ska ta en kull om du inte planerar att spara någon.

Picasso
0

#2 Jag tycker så här ;) Du måste ju inte para Tindra, men om du gör det så bör det ju bli någongång i november. Ta det lugnt och fundera på vilket som känns rätt, att du inte vill spara en unge ur kullen men vill använda Tindra nästa år kan jag väl tycka är ok att ändå ta en kull. Tack och lov får inte marsvin en 6-10 ungar! Om du nu skulle bli sittandes med 1 eller2 ungar, det är ju inte säkert att de är sålda när de är 5 veckor utan hinner kanske bli 10 veckor. Men fundera i lugn och ro över vad som känns rätt.

Själv får jag förmodligen 4 kullar, varav en är planerad av mig, där jag tänkt spara en hona om det blir någon, denna kullen har jag redan köpare till. Sen fick jag ju tre dräktiga honorObestämd Varav en kull är Lunkarya föräldrar så det bör ju komma små lunkorTungan ute och här sparar jag honorna om det blir några. En kull virveltroll lär väl också komma, och sen börjar jag misstänka att även texelhonan är dräktig.

Linnet
0

Hur gammal är den tilltänkta hanen nu då? Du måste inte para henne innan hon fyllt 1 år, men så fort som möjligt i alla fall, hanen bör ju vara nog stor vid 3 månaders ålder i alla fall, har haft honor som fått första kullen vid nästan 2 års ålder och det har gått bra. Jag tycker visst du kan ta en kull även om du inte tänker behålla nån unge.

[SallysPigge]
0

#7 Han är 7 veckor på Tisdag om jag räknat rätt.

Picasso
0

#8 Då kanske du ska vänta med och para tills Nogger är 12 veckor, om du nu vill para TindraFlört

[SallysPigge]
0

#9 Förhoppningsvis når han då! ;-)

Om/När jag parar med Nogger så tänker jag göra som med Sally och Bertil att dom träffas när honan brunstar. Och hoppas på tur igen. Så det kan ju bli en kort stund ihop. Men kan det fortfarande vara en risk att Nogger och Pigge kan börja bråka och inte fungera ihop längre?

Picasso
0

#10 Annars får du fixa en pall till honomSkrattande ja det återstår och se om han når då.

Om du gör som med sally och Bertil, tror jag inte risken är så stor att Pigge och Nogger ska börja bråka, han är ju så ung då. Jag tror det kan fungera, kanske någon annan kan svara på fråga som har erfarenhet av handparning.

Binajis
1

Personligen skulle jag ha väntat tills Nogge är stor nog att para, vare sig det sker under november, december, januari eller februari… Den gyllene gränsen går inte vid 1-årsdagen, fokusera på att få båda i god avelskondition istället :) Så slipper du ta en kull i "onödan", för som många andra så tycker jag inte heller att det är riktigt okej. Speciellt inte när du antagligen kommer kunna para dom redan vid årsskiftet, kanske bara lite senare :)

Dessutom tror jag att du kommer ha svårt att inte behålla någon unge från Tindras eventuella para-innan-ett-års-dagen-kull. Jag menar, tänk dig om Pigge och Bernard hade varit den kullen.. Flört

Angående Nogger och Pigge, så finns såklart risken att de inte går tillsammans även om du handparar. Men risken är betydligt mindre, det kan vara livat direkt efter att Nogger kommer tillbaka eftersom han är "parningsinställd", men det brukar lugna sig fort. Jag har aldrig varit med om att det inte har funkat efter en handparning i alla fall :-)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

[SallysPigge]
0

#11 Ja det får ge honom fniss :-D

Annars kan ju Pigge vara med om dom gör det i hagen och Pigge är utanför … fast det kanske är elakt mot Pigge då om honan brunstar och han inte får vara med att leka.

Och att sätta ihop hona och hane i veckor, månader är inget för mig. Går ändå hemma hela dagarna och märker än så länge när Tindra och Sally brunstar.

Picasso
0

#13 tycker att du fått jättebra råd av #12 Skrattande

Tror risken är större om Pigge får vara med fast på utsidan att det blir bråk.

[SallysPigge]
0

Oj såg inte #12 vi skrev nog samtidigt :-D

Men vad jag förstår så är det ialla fall ingen brådska och jag kan lugnt slappna av och tänka igen om allt i lugn och ro. Skönt!

Tack alla! :-D

Picasso
0

#15 ja det kan du Flört

[saphirasmarsvin]
0

Beslutet är helt upp till dig, men känner du dig minsta tveksam tycker jag du ska låta bli. Det är ju inte helt riskfritt med marsvinsdräktigheter, så varför ta risken när du inte känner dig helt säker på att det är rätt? :) Du får helt enkelt känna dig för och vara helt uppriktig mot dig själv, så blir det säkert bra hur du än väljer att göra. Jag har tagit beslutet att inte ta kullar på flera honor i år av olika anledningar, vilket är tråkigt, men å andra sidan ska ju allt kännas helt rätt. 

Jag tycker, precis som 4#, att varje kull ska ha ett syfte och en baktanke. Eftersom det är avel det handlar om, är det viktigt att reflektera över vad man vill uppnå med kullen och om det överväger den negativa aspekten med risken för dräktighetskomplikationer osv.

Vill också passa på att varna dig för att ha en dräktig hona hemma under nyårsafton. Nu vet jag ju inte var du bor, eller hur "skjutgalna" folk är hos dig, men här nere är det inte klokt så mycket det smälls och förra året möttes jag av två kastade kullar den 1:a januari, trots försök att ljudisolera marsvinens rum så bra det bara gick. Det var verkligen ingen bra start på året :(

[SallysPigge]
0

#17 Jag ska verkligen fundera på detta och inte kasta mig in i något. Och tack för varningen om Nyårsafton. .-)

#11 Har fått skäll av dottern "minNogge" av att vi gör narr av stackars Nogger och mobbar honom ….. Men hon skrattade medans hon skällde så hon tar det nog inte så hårt. :-D

Picasso
0

#18 Vi gör INTE narr av Nogger vi vill ju bara att han ska klara sin uppgiftFlört men får han växa till sig så lär han inte behöva en pall!

Jag tycker Nogger är söt i sin humlekostym och vita crestTungan ute