Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1600 ggr
_Charlie
0

Kräva Imovec oavsett?

Jag har läst många berättelser om hur deras marsvin visade symptom liknande Charlies, där veterinären uteslutit sellnic pga att skrapprov visat negativt, där marsvinet inte kunnat få en diagnos och blivit sämre fram tills ägaren krävt Imovec, då har marsvinet blivit märkbart bättre på bara ett par dagar och sedan helt friskt.

Detta gör mig såklart orolig då jag är rädd att de inte ska hitta några fel på Charlie, trots alla hans symptom.

Om skrapprovet visar negativt, och de inte kan hitta andra förklaringar, kan man (eller bör man) ändå kräva att Imovec sätts in?

[donkeyqueen]
0

lämnar ett tassavtryck.

_Charlie
0

Vet att det finns stronghold också, men eftersom skötaren jag pratade med i telefonen sa att behandling ges via sprutor i nacken antar jag att det är Imovec de använder sig av.

[Alexis78]
0

#1# Måste bara fråga av ren nyfikenhet, varför lämnar du alltid tassavtryck bara minuter efter att tråden skapats eller puffats av ett nytt inlägg? Då ser man att det kommit ett svar, går in och kikar och så är det bara ett tassavtryck. Ingen kritik, men det blir liksom lite som att luras att det kommit svar i tråden.

[donkeyqueen]
0

#3 Sorry Men jag vill gärna följa trådarna då dom är intressanta eller är något jag själv skull vilja veta/ha svar på, men kan tyvär inte svara på TS fråga då jag inte har någon aning. Så jag "lämnar ett tassavtryck" och "bevakar" då därmed tråden.

[Alexis78]
0

#4# Aha, så det är därför. Det var smart, jag har själv tänkt på just detta, att ibland vill man bara bevaka en tråd utan att skriva i den. Önskar det fanns en funktion där man kunde välja att bevaka trådarna man är intresserad av.

Picasso
0

Det kan man…titta höst upp på tråden i den bruna listen där står bevaka

[Alexis78]
0

#6# Men åh, det har jag helt missat. Dum man känner sig Skäms

Tack för att du påpekade den saken, fattar inte hur jag kunnat missa den :)

Picasso
0

#7  Det är lätt och missa, tycker inte du ska känna dig dumFlört

Varsegod, det är lätt hänt. man läser ämnet i tråden och svaren :)

Hultan
0

Du menar Ivomec, hihi kan bli halvpinigt om du kommer till vet och kräver en medicin som inte finns. :) det är inte alltid man hittar skabb på skrap, man måste skrapa så att det blöder för att ha chans att hitta dem och eftersom marsvin är så känsliga i huden så tror jag att rutin är att provbehandla direkt. Du kan inte kräva något av vet, denne beslutar själv om vad som ska skrivas ut, men man kan komma långt på att vara extra trevlig och fråga och förklara sin oro. Det är mest antibiotika man vill hålla hårt i p.g.a resistensutvecklingen. Ivomec bör inte vara svårt att få.

Med sunt förnuft kommer man långt!

_Charlie
0

#9 Men gud, hahahahahaha! Ändå gick jag in en extra gång på humlans marsvin bara för att se namnet i skrift så att min stavning stämde. Haha, tack! Ivomec Ivomec Ivomec Ivomec. Nu ska det sitta. ;)

Kräva kan man ju aldrig göra, det förstår jag. Men om de inte hittar några kvalster och inte någon annan anledning till hans tillstånd så är det inte dumt att i alla fall försöka få IVOMEC (ha!!) ändå?

Hultan
2

#10 nej precis, han har ju ett problem som man måste göra någonting åt. När man skrapar skabb på hund så är det sällan man hittar, men hundarna blir ändå i de flesta fallen bra av behandlingen. Därför bör det, om sellnic fungerar på samma vis som rävskabb, vara rutin med att provbehandla på marsvin tycker jag, man behöver inte skrapa blod på en liten stackars gris om oddsen att man ska hitta skabb är dåliga från början. Men det är min åsikt, och så vi jobbar på min arbetsplats. Alla är olika.

_Charlie
2

#11 Tack, jag hoppas dom jobbar på samma sätt här. Sprutorna är ju inte heller speciellt dyra, eller ens skadliga att använda om man inte har skabb.. Får se vad de säger på tisdag, men jag ska ha detta i bakhuvudet. Hoppas dock att de ser att det är skabb på en gång, det hade varit det allra bästa.

gnagarlover
0

hade hellre bett om stronghold då man bara droppar det i nackenFlört

Hultan
0

Jo stronghold är bekvämt!

Fridaaaa
0

#14 Ja stronghold är kanon. 
Speciellt på skinny, så slipper man ta unden päls för att hitta skinnet i nacken hihi :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.