Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 5941 ggr
lillamarsvinet
0

knöl på halsen!! jhälp!

Hej alla marsvins älskare!!

mitt marsvin Lisa, ca 2 mån som jag har haft i en månad (ca) har fått som en stor knöl på vänster sida om halsen.den är nästan över hela halsen, men dock med päls.om man känner på den är det som en kula i elr hur man ska säga, det är ganska läskigt, hon värkar nt ha ont på den men den verkar vara väldigt obekväm.

tacksam för svar!! ps:har tyvär ng bild, den var svår att se!

♥kram Linnea♥

imoon
0

Besök hos veterinär känns som det bästa rådet jag kan ge.

Det är vanligt att marsvin får fettknölar, dessa kan tömmas men kommer ofta tillbaka vilket innebär att man får klämma ur fettet mer kontinuerligt. Förhoppningsvis är det "bara" en sådan din lilla tjej har.

Men du ska absolut ta kontakt med läkare för bedömning och hjälp.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

[JennyNorgren]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om hon har varit i bråk med något annat marsvin så kan det även vara en varböld. Men dom brukar spricka efter ett par dagar och sen försvinner dem.

Men som sagt det kan vara mycket värre saker så jag rekomenderar att åka till veterinär.

lillamarsvinet
0

tack så myscket för tipset, vi har pratat med en veterinär och ska åka dit! det kostade "bara" sextusen….Glad

♥kram Linnea♥

_Charlie
0

#3 6000 kr för vad? :-O

[JennyNorgren]
0

3# 6000 Det låter väldigt mycket för ett marsvin :O

_Charlie
0

#5 Speciellt ett marsvin som inte ens blivit undersökt? Antingen kostar undersökningen 6000 kr eller har de redan över telefon bestämt orsaken och åtgärden som kommer kosta 6000 kr? Om någon av de alternativen stämmer hade jag nog bytt veterinär. ;)

TS, hoppas det löser sig för henne!

Fridaaaa
0

#3 Vad är det som kommer kosta 6000kr?
Är den bara undersökning och vissa tester hade jag bytt veterinär :S För det låter väldans dyrt

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Linnet
0

#3 Vad då 6000:- du kan väl inte veta vad det kostar innan du ens varit där, en undersökning kostar några hundra och innan man gjort det så vet man ju ingenting om vad det är, om det ska åtgärdas och vad det i så fall kommer att kosta.

Moa-16
0

Finns inte så mycket mer att göra än att åka till veterinären, så du får veta vad marsvinet har för knöl, osv. 6000:- kan jag garantera att det inte kommer kosta för en undersökning.

lillamarsvinet
0

till "linnet" vi har pratat med en veterinär och det kanske e en varböld, men då kommer det kosta 6000, om man tar bort den ;)

♥kram Linnea♥

Fridaaaa
0

#10 Gud vad dyr veterinär! Så mycket brukar det inte kosta att tömma en varböld :S

Hultan
0

Jag instämmer med ovanstående 6000 kr är jättedyrt för en varböld på ett marsvin. Hos oss tar vi ca 2 max 3000 kr.

Med sunt förnuft kommer man långt!

[Alexis78]
0

Men är du säker på att du inte missuppfattat eller lagt till lite ts? För så extremt mycket kan det bara inte gå på, det låter inte möjligt.

diva
0

Jag var hos vetrinären med en katt som hade en varböld. Dom tömde den och satt in ett dreneringsrör på honom och han fick även lite sprutor med antibiotika och inflammations dämpande. Det kostade 1000 kronor. Så 6000 låter ju helt knasigt.

Hultan
0

#14 fast 1000 kr för det låter billigt haha. Ja alla har olika prissättning, det är tydligt.

Med sunt förnuft kommer man långt!

diva
0

#15 Ja det kanske är billigt. Vi har ju bara en vetrinär klinik här så jag vet ju inte så mycket om priser och sånt.

För att vara exakt så gick det på 1055 kr.

diva
1

Ts Hoppas det löser sig med ditt marsvin iallafall

Moa-16
0

#10 Även om det skulle vara så dyrt, vad har det med saken att göra? Om ni inte har råd att ge marsvinet vård kanske ni ska fundera på avlivning, jag tycker inte marsvinet ska behöva gå med växande böld på halsen. Om det nu är en varböld, ni kan kanske åka & undersöka marsvinet iaf?

lillamarsvinet
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

igår så upptäckte vi att bölden hade spräckts av sig själv,vi badar det med asolsprit och tvätar såret som det har blivit nu (liten sårskorpa) någon som har förslag?Glad här kommer en liten bild på lisa från isommras!

♥kram Linnea♥

lillamarsvinet
0

hon ser lite crazy ut på bilden :)♥

♥kram Linnea♥

[Alexis78]
2

#19# Väntade ni med att gå till veterinär tills den spräcktes av sig självt?? Nej, det gjorde ni väl inte?

Moa-16
0

#19 Ni borde ha åkt till veterinären direkt när ni såg knölen. Stackars marsvin, man borde inte få ha djur om man inte kan ge dom den vård dom förtjänar.

Aneema
0

21 och 22 på vilket sätt lider marsvinet mer av att bölden sprack av sig själv än av att åka till en veterinär som tar hål på bölden?

19 se till att tömma bölden och spola med bakteriedödande, desivon eller liknande. En av våra töser hade liknande i våras. Jag läste gamla trådar här på forumet samt mailade uppfödaren för råd. Ville inte skriva och fråga här för jag misstänkte att jag skulle bli påhoppad om jag gjorde det. Hon var helt obesvärad av sin böld och jag ville inte utsätta henne för ett veterinärbesök när hon precis börjat känna sig hemma här hos oss. Bölden öppnade sig efter några dagar. Vi bytte till fleece i buren för vi ville inte riskera att hon fick spånskräp i såret. Sen hade vi en liten spruta sån som man kan ge medicin med alltså utan nål och spolade ur såret med desivon 2 ggr/dag i ca 3 dagar. Därefter var det helt läkt, det är ca ett halvår sedan och hon mår fortfarande prima, inte ett spår efter bölden.

Lycka till!

Moa-16
0

#23 Marsvinet fick gå med knölen länge, vilket förmodligen inte var speciellt skönt. Marsvin döljer så långt det går att dom inte mår dåligt…

Moa-16
0

Det blir ju också ett mindre sår som måste läka, om man låter veterinären ta hål på den innan den hunnit bli så stor så den spricker av sig själv. Hoppas det läker fint iaf…

imoon
0

Jag kan säga som så att personligen hade jag inte klämt knölar hos veterinären om de inte satt dåligt eller att marsvinet på annat sätt led av det. Visst döljer de smärta och liknande, men jag lovar att om en knöl gör ont kan man avläsa på marsvinet om man rör vid den eller liknande.

En gris jag hade tidigare hade en knöl på ryggen, störde överhuvudtaget inte och hon reagerade alls inget när man rörde (snarare en positiv reaktion eftersom det blev typ som kel när man kollade på knölen och henne i övrigt). Knölen sprack tillslut upp (genom en por alltså, den sprack inte som i en spricka utan en por började släppa igenom fettet - antar att det är det som hänt även på detta marsvin), DÅ klämde vi ur fettet och tvättade med alsolsprit. Vi hade faktiskt varit med henne hos vet. samt att jag då studerade djurvård och både vet. och mina lärare menade att det var onödigt att klämma knölen så länge den inte växte, började rodna eller att hon visade smärta/obehag. Knölen kom aldrig tillbaka! Vilket knölar annars gärna gör.

Sen får man väl bedöma från fall till fall. Lite beroende på vart knölen sitter exempelvis… Men jag utgår ifrån att knölen det handlar om i denna tråd spruckit upp genom en por (tänk finne!) snarare än spruckit för att den varit för full.

Jag har sett mycket dåliga resultat av knölar var vet. varit och klämt. Vad säger ni om hud som blir svart och grön? Nja, det finns både goda och onda sidor av allt. Men att medvetet öppna upp och klämma en knöl BEHÖVER inte vara det bästa alternativet. Som sagt beror det på hur knölen påverkar marsvinet.

Till sist en önskan till alla - anklaga inte, stöd istället! För marsvinets skull om inte annat. Tyck vad ni vill men snälla, nu har det blivit såhär. Stöd då och kom med konkreta tips istället för att anklaga! Anklagan stjälper istället för hjälper marsvinet…

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

lillamarsvinet
0

tack så mycket för tipset! vi var faktiskt med henne hs vet. och dom sa att hon inte verkade ha ont och vi faktiskt KUNDE vänta, och nu tar vi hand om henne. det har nästan läkt fint nu :) (ps jag är 11 inte typ 20)

♥kram Linnea♥

Fridaaaa
0

#27 Men var det en marsvinskunnig veterinär? Dessvärre finns det för många veterinärer som inte är kunniga på området osv.
Jag tror dig att marsvinet inte har ont osv men var bara en tanke:)

lillamarsvinet
0

jag vet inte riktigt, hoppas det var det! om man är en veterinär borde man ha olika till olika djur så att det blir rätt! :) nu mår lilla Lisa bra iaf ;) det är viktigast för mig:)

♥kram Linnea♥