Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2192 ggr
Lyan
0

Vad är en bra hemsida?

Vad vill ni ska finnas på en bra hemsida?

Jag vill ha namn, stam, ålder och färg som minst. Ju mer info desto bättre! (Jag är stam- och färgnörd :-P) Många bra bilder och info om marsvinets personlighet och små egenheter.

Allmän information om skötsel och sjukdomar tex saknar jag inte för det kan jag få här, men bra skriven och korrekt info, gärna om raserna man föder upp/äger, är alltid ett plus och ger hemsidan ett kunnigt och seriöst intryck.

Om man föder upp så vill jag gärna se att uppfödaren har ett tydligt avelsmål och hur man planerar att ta sig dit.

Saknade och även sålda djur är intressant för då kan man se släktingar till de som lever.

Oj, vad mycket som saknas på min hemsida ser jag nu :-O

_Charlie
0

En bra hemsida är väldigt individuellt kan jag tänka mig, men om jag talar för min egen del, om jag är intresserad av att köpa marsvin vill jag gärna

-se bilder, helst inte bara en bild på en nyfödd unge ur ett enda perspektiv utan gärna från olika håll och gärna när ungen blivit några veckor eftersom de ändrar sig mycket under den tiden.

-veta vad färg och teckning heter då jag själv inte har mycket kunskap om detta.

-veta stammen i alla fall 2 led bakåt, och då även kunna hitta dessa marsvinen på hemsidan.

-kunna läsa om personligheten på just detta marsvinet.

(Att jag gärna vill veta om marsvinets personlighet har inte att göra med att jag enbart letar efter söta snälla rara marsvin, utan det ger mig tryggheten att veta att uppfödaren bryr sig tillräckligt mycket för att lära känna marsvin denne inte tänkt behålla, ungen blir inte bara en i mängden som ändå ska bort utan har blivit mycket hanterad innan den kommer till mig.)

-hitta information om var i landet marsvinen finns. Behöver självklart inte vara adresser och telefonnummer men stad och en mailadress vill jag gärna se.

-ett plus i kanten är om bilder finns på hur marsvinen bor.

Alla dessa saker ger mig som köpare intrycket av att jag handlar från en seriös uppfödare som bryr sig, och det är väl A och O. =)

[SallysPigge]
1

Ja nu vaknar den lilla webbdesignen upp i mig. Nu tänker inte jag på innehållet utan även på hur sidan är uppbygd.

_- Lätt att orientera sig runt på sidan.

-Tänka på vilka färger man använder, som röd text på Svart eller nåt. Det ska inte lysa så man inte kan läsa innerhållet.

- Inte en massa blinkande som stör osv.

Har massor och mer ingående tips, Hur man ska placera vissa saker så det ser bra ut osv, men det är väl egentligen fel forum …

Kan säga att mina tips gäller inte din sida just utan det är överlag alltså. :-D

Fridaaaa
0

- Bra info
- Inga skrikiga jobbiga färger på text och bakgrund
- Bra bilder
- Lätt orienterat.

Ang fakta om djuren tycker jag man får bestämma själv vad man vill skriva och hur mycket. Och är man intresserad av något djur kan man ju alltid maila och fråga mer:)

Det är det jag kommer på nu :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Abico
1

Vilken bra tråd! Det är ju toppen att få veta vad andra tycker är viktigt, för även om man själv tycker att ens hemsida känns bra kan man ju glömt någonting som många andra anser väldigt viktigt för att hemsidan ska kännas seriös. Nu får jag ta och trimma hemsidan så att den blir tipp-topp alltså ;)

Jag tycker att det allra viktigaste för en hemsida är bilderna egentligen, bra bilder och en välplanerad layout gör såååå mycket för intrycket.
En hemsida med mycket stavfel och/eller konstiga färgval (jag har inget emot lite skrika färger om det är genomtänkt och fungerar) lämnar jag ganska fort. Sen beror det ju lite på vad hemsidan har för syfte också, en uppfödarhemsida bör lyfta fram avelsmål, stamtavlor och annan information som är viktig för uppfödningen och för mig som ev. köpare.
En faktasida bör vara lättnavigerad och tydlig, medan en en hemsida som "bara" handlar om ett par kelgrisar gärna får vara mer humoristisk och ha en del vardagshistorier/bilder (det sista tycker jag kan vara trevligt på en uppfödarhemsida också).

Hanna 

Lyan
0

#2 Men, men nu blev jag ju nyfiken på vad du tycker om just min sida när du säger sådär! Om man bortser från att man får en överdos med rosa då förstås Oskyldig

[SallysPigge]
0

#5 Min blogg är rosa med :-) Ska kolla …

[SallysPigge]
0

Hm! Obestämd

När man kommer in på första sidan så ser allt bra ut tills man skrollar ner.

Du har en text med en bild om att man är välkommen. Helt ok.

Men under är det två bilder under varandra och ute på kanten vilket får sidan att se ut som den ska tippa. Antingen sätter du dit text eller gör bilder något större och centrerardom. Eller så sätter du bilder brevid varandra.

Sedan i menyn så känns den rörig. Under startsdan hade jag satt Nyheter m.m inte Satin, kan komma sedan.

Längst ner så hade jag haft Gästboken och kontakt ovanpå det. Däremellan det andra du vill ha med.

Sedan innne på Satin, nu kan jag inte mycket om detta så jag säger inget om texten. Men en lång text som aldrig verkar ta slut får en att tröttna. Lägg in bilderna emellan. Och kanske då en bild på just det marsvinet du berättar om.

Sedan så märker jag att du har sidor om en hund och en om Gerbiler. Kanske bör nämnas på första sidan, och även på något sätt i menyn. För på båda så trodde jag att jag skulle få se marsvin.

Hoppas du inte tycker jag var för hård mot dig nu. Sedan kan jag ha missat något men jag är lite ringrostig.

Tycker för övrigt att sidan är väldigt fin :-D

Lycka till!

Lixim
0

Vilken rolig tråd!

Jag tycker design och bilder är rätt viktigt, men det allra viktigaste jag tittar efter är hur marsvinen ser ur att må och hur burarna ser ut.

Sen är det roligt och läsa hur marsvinen är i temperament m.m :)

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Lyan
0

#7 Nä då, inte hård, bra med nya ögon :-) Framsidan satt jag faktiskt och spånade på själv, just pga bilderna som du säger.

Satin satte jag högst upp när den var ny så den skulle synas och sedan har den blivit kvar där. Satte in Mystasia där under häromdagen för den låg längre ner och "störde". Nu är ju satinsidan "gammal" så folk hittar den ändå

Innan hade jag en flik som hette Andra djur men nu har jag bara marsvinen, jycken och gerbilerna men kanske ska göra en sådan flik igen. Har velat skriva bakom vad det är för djur men det går inte att skriva så mycket så det får inte plats att skriva gerbiler bakom Isak och Gustav

Nackdelen med min hemsida är att den är färdig så att säga, jag kan bara ändra mellan mallarna som finns så om jag ska kunna sätta in bilder i texten måste jag ha ett helt nytt stycke och kan bara ha en bild i varje stycke. Som på Kontakt- och Länksidan (som är löjeväckande fattig XD Hojta till den som vill vara med!). Jag kan heller inte ha "klungan" med bilder längst ner om jag vill ha in bilder i texten men det kanske är bättre att lägga bilderna på en helt egen undersida, mellan Satin och Mystasia, då kan jag ändra mallen på Satin och få in bilder mellan styckena plus att sidan blir mindre tungladdad.

Kanon med lite tips! Tack :-D

[SallysPigge]
0

vassegó :-D