Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1785 ggr
[fireflies]
0

Att ta en pet-kull

Ja, vad tycker ni? Är det oansvarigt att avla på blandraser? 

Ställer frågan eftersom jag själv funderar på att para två virveltroll då de båda har världens mysigaste personligheter. Självklart har jag plats åt ungarna även om dom inte blir sålda.

[SallysPigge]
0

Nä det är det inte, självklart kan du para dom. Har själv gjort det nyligen och bra blev det med :-D

[JennyNorgren]
0

Nej det är klart att det inte är oansvarigt :D  Jag har tagit flera petkullar och det har fungerat alldeles utmärkt. =)

Stjärnfallets
0

Förlåt att jag lånar tråden, men vad innebär pet-kull??

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

[SallysPigge]
0

#3 Pet=blandras

[JennyNorgren]
0

Petkull innebär att marsvinen inte är renrasiga. =)

Stjärnfallets
0

Aha, fattade inte riktigt, eftersom Sallyspigge pratade om två virveltroll, så jag antog att det var samma ras då =)

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

[fireflies]
0

#6: Kallar dem för virveltroll eftersom båda har virvlar lite varstans och ser ut som små troll ;)

Jag får klura lite på det, det finns ju risker, är en sån hönsmamma och blir orolig för minsta lilla :P

[SallysPigge]
0

#6 Virveltroll är ingen ras utan blandras :-D Trodde som du för inte så länge sedan. :-)

[SallysPigge]
0

#7 Bilden du ser som jag har är en av mina ungar från en nonself och ett virveltroll, ungarna fick inte en enda virvel, somm alla sa att det alltid blir …. men det gör inget :-D

[JennyNorgren]
0

#9 Men jag tror att det är olika faktiskt. Jag fick också höra att det skulle bli en massa virvlar när jag parade min nonself.  första kullen vart det. Men den andra var ingen det =) .

[SallysPigge]
0

#10 JAg satt just och funderade på vad det skulle bli om jag parade dom en ytterligare gång…… men jag gör nog inte det, Men det kan bli att den nonselfhanen paras med mitt andra troll snart. Jag vet inte …

[JennyNorgren]
0

ja alltså. De jag har fått från min nonself är de lugnt sötaste marsvinen. Hon får riktigt fina kullar. Även om de inte alltid blir virvel =)

[SallysPigge]
0

#12 Absolut, vi fick två fina gossar och saknar inga virvlar. Blev bara så snopna när alla sa att dom alla får virvlar men ingen fick. Men nöjda är vi ändå, absolut. :-)

Fridaaaa
2

Nej tycker inte att det är oansvarigt att avla på pet
Huvudsaker är att man avlar på friska och mentalt bra marsvin :)
Sedan spelar ras ingen roll anser jag.
Man är minst lika seriös som pet-uppfödare som ras-uppfödare:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Alexis78]
6

Nej det är inte ras eller blandras det handlar om utan på vilka marsvin man avlar. Är man ansvarsfull tar man inte för många kullar på samma marsvin och man ska veta att marsvinet inte haft det svårt och farit illa tidigare. Man ska även vara medveten om vilka risker det innebär att ta en kull och ha ett specifikt syfte när man väljer att ta kullen.

Att massproducera ungar bara för att det är roligt, på alla marsvin man kommer över oavsett skick är helt förkastligt.

Men som du tänker tycker jag låter bra, nån enstaka kull som du själv är beredd att behålla om du inte hittar köpare.

godisgrisen
4

Det som #15 skrivit är mycket klokt precis så tycker jag också!

Prsonlign tycker jag att det skulle vara rätt trist om det bara fanns renrasiga marsvin. Petgrisarna kan ha väldigt roliga teckningar och frisyrer som tillför massor för ögat och naturligtvis är de lika bra husdjur som de renrasiga. I övrigt har #15 skrivit det som jag tänkte :-).

[donkeyqueen]
0

håller med #16

[saphirasmarsvin]
0

Jag kunde inte sagt det bättre än #15!

I val av avelsdjur tycker jag även att känd härstamning kan vara viktigt - för att undvika inavel och för att det kan berätta om tidigare generationers sjukdomar, mentalitet osv. Alla uppfödare är inte lika öppna eller villiga att dela med sig av sådan information, men där tycker jag det är viktigt med öppenhet eftersom man i slutändan vill komma någonstans i aveln, förslagsvis att förbättra hälsa eller temperament :)

[fireflies]
0

Tack för era svar! Jag ska klura ett tag till :)

Nu vet jag ju stammen några generationer bakåt på de tilltänkta grisarna, men vad tycker ni om att avla på marsvin som man inte vet bakgrunden alls på?

Lixim
0

#19 tycker inte alls det är bra att avla på marsvin vars bakrund är helt okänd. Det kan ju finnas sjukdomar m.m man kan ju inte släkt forska på något sätt och vet inte hur ungarna efter en sådan kombination kommer må.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Linnet
0

Jag tycker absolut du kan avla på blandraser, har själv tre honor tillsammans med en hane och det blir blandraser i alla kullarna.