Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 5234 ggr
elinenglund
3

Kan marsvin äta pumpafrön?

Hej! Jag har en snabb fråga bara.

Kan marsvin äta pumpafrön?

Vi har det hemma nu så tänkte ifall det kunde vara något för marsvinen :)

elinenglund
1

Ingen som vet?

Denna kommentar har tagits bort.
Albuslover
1

Jag undrar det oxå!

Kram Karro :)

[NalaMeya]
0

Har ingen aning, men vill också veta:)

Lånar tråden lite TS;) Kan marsvin äta linfrön?

[JennyNorgren]
0

Puttar lite =)

dermot
0

Vill också veta! Kan ju vara något nu till Halloween ;)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

trocadero
0

Naturella pumpafrön kan dom äta (och även pumpa). Men man bör väl inte ge så många eller särskilt ofta då man bör vara sparsam med att ge marsvin fröer.

#4 Linfrön kan dom också äta men man ska vara försiktig så att man inte ger för mkt då det innehåller glykosider som omvandlas blåsyra som är farligt. Men vilken mängd som är ofarlig att ge vet jag inte, kanske nån annan som vet det?

Till hästar ska man tydligen även koka upp fröerna först, kanske kan vara bra att göra även till marsvin?

[Quickeman]
0

Skulle jag ge mina linfrö, så skulle jag koka dom först. Har gett hästarna linfrö förrut. Det jag har lärt mig om linfrön till hästar är följande:

När djuret tuggar sönder linfröt kommer skalet i kontakt med kärnan = Vätecyanid bildas. Vilket i sin tur hindrar cellandningen. Det är ett så kallat smygande gift, man ser alltså inte att djuret är förgiftat direkt, utan det påverkar inre organ succesivt.

Giftet stiger med ångorna, därför skall de kokas innan man ger dom.

En "vanlig" giva för en häst på ca. 500 kg, brukar vara 1 dl (torrt) per dag. Så det är ju inga stora mängder alls man ger isf.

Jag vet dock inte om marsvin skulle äta det, då det blir som en slemmig geléklump efter kokning. De klistrar sig fast överallt också, så grisarna skulle nog inte vars så fina efter linfröätandetFlört

elinenglund
0

#7 Okej tack så mycket för svaret! :) Då ska jag nog låta bli att ge dom det!