Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 968 ggr
elin85
0

Avla med satin?

Jag undrar vad ni har för erfarenheter samt för åsikter angående att avla med satin-marsvin? Jag har läst att de kan få en sjukdom "satinsjukan" som ska vara rätt otäck så därav min fråga.

Intresserad av att höra era åsikter!

Caspia
0

Det finns en artikel om OD ("Satinsjukan") här på sajten, klicka på Artiklar och sedan Hälsa och Sjukdomar.

Eftersom du frågar om min åsikt så ger jag den också. Jag skulle aldrig avla på ett djur som riskerar att få och nedärva OD.

Envishet och drömmar

FeliciaS
0

Du kan para ett marsvin som inte är satinbärare med en satin utan att få satiner. Men då blir alla ungarna satinbärare…

Precis som #1 skulle inte jag heller vilja avla fram satiner då jag inte gillar tanken på att de kan få en sjukdom som skulle kunna gå att undvika.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Lyan
0

Har haft uppfödning på satinlånghår under ca 2,5 år, har bara stött på svaga satiner en gång och alla var i samma kull.

De var 6 st som föddes, en fick avlivas pga låg födelsevikt och förlossningskada, han hade kanske kunnat klara sig men eftersom de var så många valde jag att ta bort honom, hade han inte varit sned i nacken hade han fått leva även att han var liten. Brodern var också liten och behövde stödmatas men hade de varit färre i kullen hade det inte varit några problem då han var helt normal, bara liten, han växte normalt men fick avlivas vid ca 6 månader efter att ha blivit vanvårdad av en som hade hand om den nya ägarens marsvin när hon var sjuk. Var dock allvarlig c-vitaminbrist och inget som hade med satinet att göra, flera andra från samma hem dog också efter vanvården. En hona toxade efter att ha fött en unge, ungen lever. En hona fick sin första kull för tidigt och var nära döden men överlevde, hon är dock annorlunda efter det, klen, "efterbliven" och sned i huvudet, vet. hittar inget fel. De andra två var bärare, en sitter med hane i sitt hem men blir inte dräktig, kommer tas ur aveln, den andra är helt normal¨, men har inte suttit med hane så några svårigheter där har inte kunnat ses, ej i avel. Både mamma och pappa har haft andra kullar utan några som helst problem men är tagna ur avel.

elin85
0

Okej tack för era åsikter. Fyll gärna på :)

luneas
1

Jag födde upp satiner under flera år men slutade just pga OD vilket flera av mina satiner drabbades av förr eller senare i livet. Det är uppenbarligen ett väldigt känsligt ämne för det blir alltid tjaffs och brk så fort det börjar diskuteras. Jag tycker iaf inte att det är etiskt rätt att föda upp och sälja marsvin av en ras där så pass många individer utvecklar en mycket smärtsam och obotlig sjukdom.

Cavia
0

Jag har avlat satiner i färgen golden under en period, men har inga bra erfareheter från dom heller. Fick ta bort några stycken som utvecklade OD i olika stadier i livet…så inga mer satiner för mej!

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Lyan
2

Usch, vet inte om jag tycker om funktionen där gamla trådar dyker upp, verkligen hemskt att läsa sig själv försvara satinaveln! Den vanvårdade ungen jag skrev om vet jag nu till 99,99% säkerhet att han dog av satinsjukan! Här har inte fötts en enda planerad satin sedan hösten 2008, en kull bärare lite innan denna tråden skrevs och en satin som föddes i vad jag hoppades skulle vara en satinfri kull 2010.

Tack och lov att man kan ändra sig!!