Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1393 ggr
_Charlie
0

Kan man göra så här?

Just nu sitter 2 av mina pojkar i en liten bur, och en pojke sitter själv i en ännu mindre bur. (Väntar på att kompisen ska bli redo att lämna mamma.)

De sitter i dessa burar för att jag inte fått klart burskåpet ännu, och jag känner mig därför väldigt stressad då jag börjar inse att det faktiskt nog dröjer några veckor till innan det står klart, och så länge vill jag inte att de bor så här.

Tänkte därför åka och köpa lite masonit och provisoriskt slå upp en bur i köket, delat på 2. Alltså, botten längs med ena väggen av köket, bräda framför som hindrar utflykter, och så dela av denna på mitten med 2 på ena sidan och 1 på andra sidan så länge.

Det jag undrar över, eftersom det isf inte blir tak och grejer på..

Kan man ha hanar på detta viset eller är risken stor att de får för sig att rymma eftersom de känner doften av fler hanar?

För att vara säker på att de stannar där de ska - hur hög behöver kanten vara?

Detta skulle vara en jättebra lösning då jag isf skulle kunna ge dom en mycket större yta redan om några timmar, ist för att de måste vänta… då slipper jag också pressen på att skåpet ska vara färdigt så fort som möjligt och kan ta tid på mig att få det som jag vill ist…

vad tror ni? :)

HannaVastervik
0

Låter som en bra lösning tycker jag! 20 cm tror jag är minsta man ska ha enligt lagen så 25 - 30 cm om du vill vara på den säkra sidan. Ingen av mina har någonsin hoppat över kanten eller visat tecken på att ens vilja hoppa över. =) Sätt nät emellan så kan de ju nosa på varandra med, tänkte på att den som går ensam nog skulle uppskatta det =)

Fridaaaa
0

Minst 30 cm hade jag haft för säkerhets skull.
Testade mitt ena marsvinspar en gång, och tog bort gallret helt på min innebur (ena delen, är 2 ihopsatta) men dem hoppade inte ut på hela dagen hehe så beror kanske på hur rymninsbenägna marsvin man har. Men jag hade haft minst 30 cm för att vara på säkra sidan:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

_Charlie
0

Tack för era svar, vad bra, då ska jag ordna det till dom idag så de slipper sitta trångt. Det blir inga jätteburar, ca 100x60 per bur, men helt klart bättre än de trånga små burarna de sitter i nu.

Jag tänkte testa dela av den med komostgaller och nät på eftersom det isf går att fästa vattenflaskorna däri, och då kan dom ju som Hanna sa se och nosa på varandra. Funkar det för dom är det ju jättebra, annars är det ju bara att täcka för insynen. ;)

_Charlie
0

Nähe det gick ju inte, kompostgallret var 69 cm brett så 100x69 blir det då. ;) Tänkte det skulle klara sig att inte sticka ut vid diskbänken men då får det göra det. ;)

_Charlie
0

Hur fäster man lättast nät på kompostgaller? Kom ihåg att det ska vara billigt och lätt, det är bara provisoriskt.

HannaVastervik
0

buntband?

Arinah
0

Buntband av minsta sorten kan nog funka. Använder det själv till flera olika saker.

_Charlie
0

Buntband borde jag ju tänkt på, det funkar ju till allt. ;) Nu åkte jag dock inte iväg utan slog till på ett RIKTIGT hemmabygge och använde sådant som fanns hemma… lite skruv, en slaktad cd-bokhylla, och ett gammalt hyllplan från förrådet. Ser heltokigt ut men nu blir dom nog glada för lite springrum. :)

_Charlie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Helt OK för att vara en provisorisk lösning. ;) Golvlisterna ska ändå bytas så det gör inget om de är på dom. 3 glada grisar skuttar nu omkring och pratar så det står härliga till. Plura har parkerat sig i höskålen, nums tog sin morot med sig och la sig på handdukshögen och Spader plockar upp sin morot, slänger iväg den och jagar ikapp den och mumsar, slänger iväg den igen och jagar ifatt den.

de verkar glada i alla fall så då är jag också glad. ;)

_Charlie
1

Jag får nog dock hålla koll på tapeterna.. får nog sätta dit plankor på de sidorna också kan jag tänka mig. Det märker jag.